Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Minibrunett 678, renoveringsfrågor

77 inlägg 82586 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

uffejohan  
#744593 Tack @AKKAMAN, där försvann oron för att det ska vara något större ( dyrare ) fel👍👍

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#744594 Så här ser det ut på MiniBrunett 678

Strypningenn som är på 1 mm i diameter sitter på en förbindelse mellan pumpens arbetstryckledning och den tunna signalledningen som går mellan ventilpaketet och pumpens tryckregulator. Vissa lite senare riktningsventiler från Monsun-Tison/VOAC har strypningen inbyggd i inloppet av ventilpaketet så det är möjligt att den sitter där också
Så länge strypningen tillåts släppa igenom det så kallade kontrollflödet för vidare befordran genom ventilpaketets centrumkanal tillbaka till tank så går pumpen på lågtryck/standby tryck. När vi påverkar ett kranreglage/riktningsventilslid så klipps kontrollflödet och tryck byggs upp i signalledningen tillbaka till pumpens tryckregulator och arbetstrycket slås på
1642714776_avlastat_konstanttryck_mini-brunett_678.jpg


På Rottne Rapid så beror det på vilket system-fabrikat hydrauliken är byggd på men principen är densamma

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#744598 Tips när man misstänker detta felet att startmotorn går tungt....
Lossa ¼" ledningen på pumpens tryckregulator och se om startmotorn går lätt då. Om startmotorn då går lätt så är det denna strypningen som sitter igen....

MEN,
observara att alla hydraulfunktioner som ligger seriekopplade med avseende på signalflödet, kan om de är ofrivilligt påverkade pålasta pumpen till högtryck. På MiniBrunetten så är det den manuella spakstyrningsventilen som kan orsaka detta om den inte är i neutralläge

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#744601 En rättelse om strypningen på 678, den sitter enligt instruktionsbokens Grupp#7 sida#1 inbyggd i ventilpaketet med en sån här nippel....
Detta gäller Monsun-Tison HV09 paket vilket jag antar sitter på MiniBrunetten
$matches[2]


OBS att hålet på strypningen kan variera beroende på maskinapplikation, Den ena av mina bilder antyder en strypning på 5 mm men det gäller ett annat system. MiniBrunetten har 1 mm strypning
1642717602_cui_nippel_funktion.jpg

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

M,ohlsson  
#744604 Tusen tack akkamaan! Ska kolla detta så fort jag har möjlighet!

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

uffejohan  
#744617
AKKAMAAN skrev:Så här ser det ut på MiniBrunett 678

Strypningenn som är på 1 mm i diameter sitter på en förbindelse mellan pumpens arbetstryckledning och den tunna signalledningen som går mellan ventilpaketet och pumpens tryckregulator. Vissa lite senare riktningsventiler från Monsun-Tison/VOAC har strypningen inbyggd i inloppet av ventilpaketet så det är möjligt att den sitter där också
Så länge strypningen tillåts släppa igenom det så kallade kontrollflödet för vidare befordran genom ventilpaketets centrumkanal tillbaka till tank så går pumpen på lågtryck/standby tryck. När vi påverkar ett kranreglage/riktningsventilslid så klipps kontrollflödet och tryck byggs upp i signalledningen tillbaka till pumpens tryckregulator och arbetstrycket slås på
1642714776_avlastat_konstanttryck_mini-brunett_678.jpg


På Rottne Rapid så beror det på vilket system-fabrikat hydrauliken är byggd på men principen är densamma

På min Rapid sitter det nog en variabel pump och då finns det väl ingen strypning eller tryckbegränsare ut till systemet?

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#744663
uffejohan skrev:[
På min Rapid sitter det nog en variabel pump och då finns det väl ingen strypning eller tryckbegränsare ut till systemet?

Tvärt om...
Med variabel pump och "avlastat konstanttrycksystem" så har du en sån där strypning

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

M,ohlsson  
#745027 Uppdatering. Hann inte forska så mycket på om strypningen är täppt men jag lossade pilotledningen på ventilpaketet och provade starta. Stor skillnad på varvalet när startmotorn går och den hoppade igång direkt.
Ska sätta dit manometern och kolla vad grundtrycket ligger på, om det är för högt.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#745040 Om du lossat pilotledning och symptomet försvann då kan du räkna med att strypningen är inblandad/igentäppt alternativt att det är någon slid som är aktiverad. Styrspaken ligger nära till hands
Med pilotledningen lossad så kommer du bara att kunna mäta standby-trycket på ca 22-24 bar

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

M,ohlsson  
#745177 Jaha, jag trodde inte jag hade nåt standby-tryck överhuvudtaget när jag lossade pilotledningen?
Skulle bara köra in den i verkstan ikväll och glad i hågen klättrade jag upp på taket och lossade men den gick tungt idag. Måste riva lite i det och kolla strypningen och kolla upp de olika trycken.
Justerade trycket på den för ca 2år sen, är det vanligt att de ändras efter en tid?

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#745360
M,ohlsson skrev:Jaha, jag trodde inte jag hade nåt standby-tryck överhuvudtaget när jag lossade pilotledningen?
Skulle bara köra in den i verkstan ikväll och glad i hågen klättrade jag upp på taket och lossade men den gick tungt idag. Måste riva lite i det och kolla strypningen och kolla upp de olika trycken.
Justerade trycket på den för ca 2år sen, är det vanligt att de ändras efter en tid?

Stand-by reglerad av en liten justerbar fjäder på pumpens tryckregulator. När man anropar högtryck genom att dra i en spak så byggs ett högt tryck i signal ledningen. Och signal trycket har en egen separat tryckbegränsningsventil i själva ventilpaketet. Om vi tänker oss att stand-by trycket är 22 bar och max signaltryck är ställt på 128 bar så kommer detta signaltryck kommer att adderas på stand-by tryckets fjäder och det aktuella pumptrycket kommer att bli 22+128=150 bar. Så utan signaltryck så har du bara stand-by tryck på pumpen

Trycket kan ändra sig med tiden genom att tryckbegränsningsventilernas fjädrar utmattad och blir mjukare. Annan oljeviskositet och olje temperatur påverkar också tryckinställningen men troligen ej mätbar skillnad. En annan orsak till tryckskillnad är så klart att du använt annat mätinstrument. Och mätinstrument kan också "åldras" och utmattad med tiden

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

Tuuben  
#791768 Hej är det någon som vet vad original gripen heter. Hade tänkt byta bussningar och packa om kolven men vet inte vad jag ska söka efter. Skickar med en bild

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

Amatörhuggare 62  
#791814 Är den av eget fabrikat, gjord på samma ställe som Mini Brunetten. Eller köpte dom av Hultins, om det är samma tidsrymd, som brunetten

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#791883 Hade två Mini 678or och båda kom med Hltdinsgripar och Cranabkranar.
Men den här gripen verkar vara en Cranab grip, troligen en Cranab 0,25 (m3 griparea) eftersom den sitter på en liten gallringsmaskin
1675901767_cranab_gripar.jpg

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

Amatörhuggare 62  
#791898 Är å kollar på en kompis maskin.
Men d stod inget på den gripen heller.
Tänkte i fall att , för vägledning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).