ons 09 nov 2011, 19:37#145208provkörde en 901 tx med finnskogsvalsen i helgen o blev rätt så imponerad av hur de drog och gjorde inga större skador på virket. kör med mopi nu på 901.3 med 451 och det funkar bra men de verkar väga mer, nån som har bytt från moipu till finnskogsvalsen och är nöjda?
Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
Moipu vs Finnskogsvalsen!?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 09 nov 2011, 21:16#145223tjena nilsson. ja vi gjorde det på våran 901:a nu i höst. Vi hade moipu valsar innan och dom funkade fint. Men du satte vi på finnskogsvalsens valsar och det är ett jäkla drag i dom. Dom drar igenom stammarna riktigt bra. Så jag kan rekomendera dig att köpa finnskogsvalsen. Och dom är mycket bra att ha och göra med uppe på fabriken om det skulle vara några konstigheter.
valmet 911.3
tor 17 nov 2011, 13:16#146155På SP561 så skiljer det 75kg till finnskogsvalsens fördel.
fre 18 nov 2011, 21:33#146392Hadde finnskog-fingervalser på gamle 901.3/350. Syns de går bedre enn moipu! Forholdsvis snille med virket, og sentrerer stammen mye bedre i agg enn moipu. Dessuten er de billigere, og lettere! Absolutt å anbefale!
Kjetil
Kjetil
lör 19 nov 2011, 03:11#146444Vi hade generation 3 av finnskogsvalsen på H20/700 förut å när vi bytte till H14/590 så vart de generation 4. Alla på firman säger samma sak, dom nya drar bra men dom gamla drog bättre. Men dom e fortfarande bättre än orginalhjulen.
Den nyttigaste läxan livet lärt mej är att idioterna många gånger har rätt.
Winston Churchill
"When I die, I want to die like my grandfather--who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car"
Okänd
Winston Churchill
"When I die, I want to die like my grandfather--who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car"
Okänd

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
i alla fall testa i 10 dagar som de gör reklam för.. vet du om agregatet känndes lättare?