Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Se drifttimmar på Timberjack 810?

4 inlägg 3875 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Se drifttimmar på Timberjack 810?

Swebat  
#143816 Hej,

Jag står i valet och kvalet i att köpa en begagnad men fräsch Timberjack 810. Säljaren meddelade att antalet driftstimmar enligt datorn var ca 3000h, men att detta låga antalet berode på att datorn hade bytats ut! Och därmed stämmer ju inte driftstimmarna och han visste inte hur långt den gått innan datorbytet.

Hur får man reda på hur många timmar den gått totalt?
I och med att jag inte kört någon "nyare" skotare så vet jag inte själv...

Borde det inte sitta någon räknare på motorn?
Eller borde det stå skrivet i serviceboken?

Man vill ju inte gå å köpa något som gått betydligt längre än man tror...


Tacksam för svar.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Se drifttimmar på Timberjack 810?

Mäki  
#143819 Timberjack huggarna har en manuel mätare typ en mätare på en gammal bil.

På huggarna sitter den vid elcentralerna på sidan av hytten.

Var den sitter på skotarna vet jag inte men säkert i närheten av säkrings boxarna.

Detta är dock inte någon garanti för att få veta dom exakta timmarna för den mätaren har också ofta "gått sönder".

När jag talade med en maskinhandlare en gång sa han att det oftast är omöjligt att säga hur mycket en Timberjack är med körd.

Ett sätt är ju om dom fört någon typ av service bok eller fört dagbok på vad dom kört.

Vet du om maskinen har gått ett,två eller tre skift så går det ju också att grovt räkna ut hur mycket den kan vara med körd.

Användarvisningsbild

Re: Se drifttimmar på Timberjack 810?

skogsjan695xl  
#143822 Det sitter en under knapparna till stegen och sånt, säkringarna sitter också där. Så var det på den 810D jag körde, sen kanske det var annorlunda på de äldre.

Avatar Fallback

Re: Se drifttimmar på Timberjack 810?

valmet862  
#143931 Lyft opp konsollen med knapparna på höger sida där startnyckeln sitter där finns en manuell timräknare iaf på 810B :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).