Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köpa maskin från Polen.

21 inlägg 14840 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

granqvist  
#123575 Följde ditt råd att inte sätta in elektriskt ventilpaket i Blondinen. Efter att ha följt med äventyret med 810:in så ångrar jag mig inte, fast dethär började visst i ett pelarhaveri?

Har du funderat på att ta in maskin till en verkstad? Spar kanske på nerverna, speciellt om du har något produktivt att göra under tiden.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123580 En verkstad? Ja ibland slår mig faktiskt tanken. Eller en servicemontör som kommer ut i skogen med mätinstrument. Det är ju en betydande investering. Men jag ska fundera på det. Just nu så har jag fått dit en annan skotare till att ta ut mitt virke innan vägen blir ofarbar. 810: an får stå där och skämmas tills vägen har torkat upp nån gång fram i slutet av maj. Ägnar mig åt att klyva ved istället. Betydligt mera produktivt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Tobias,hellre än bra  
#123628 I bland får jag lust att lämna in blondinen på verkstad för att fixa allt glapp, bussningar och nya däck.
Men då får jag antagligen sälja den för att har råd med fakturan.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123637 Två man som håller på med den en vecka: 80 tim a 600:- = 48 000
Två framdäck 30 000
Fyra bakdäck 30 000
Bussningar och lager 20 000
Då är du uppe i vad en bättre beg blondin kostar. Men då har du å andra sidan en fräsch maskin. Släng i en utbytesconverter och en ny motor när du ändå håller på så har du skotare länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Tobias,hellre än bra  
#123659 Har precis satt i en 5610 motor. Går kanon. Har nog fått tag i ett utskjut i kväll också. Inte så långt som jag vill men det ger i alla fall 1,3m till.
Converten drar ganska bra tycker jag så hoppas på att den e iordning.
Har lite problem med at 3:an hoppar ur, men en stadig fot på växelspaken brukar det gå bra.
Men man letar grejer hela tiden. Börjar bli lite svårt att hitta delar som inte är helt slut.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124569
Skogsola skrev:På en Timberjack eller på något annat? Borde vara kriminellt att sälja grejor där sånt kan hända. Någon kan ju faktiskt dö!

det är på en gammal 84-35a där servotrycket är med och spökar ibland..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).