Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

107 inlägg 87093 visningar 19 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors
Användarvisningsbild

Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Lolich  
#364496Tjenare! hittade en liten film på drivaren jag inte sett innan.

edit: länken fungerade ej.

Skogsband från Olofsfors

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364500Det är när jag kör, en skräpväglinje, sista posten jag körde innan den fick fara vidare :)

Användarvisningsbild

Hoggar  
#364632Ser på scas uppföljning att det är korta skotavstånd och små poster som gäller för att denna maskin ska vara effektiv, vilket inte är så vanligt. Kanske passar den bra till att åka runt och plocka enstaka vindfällen

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#364634Hej,
Ja, små objekt och kort skotningsavstånd har väl tidigare studier också visat att den är vinnare på. Har för mig det blev detta utfall när 801 Combi testades.

Kul med video och att Apelsinkungen fastnade på bild! :wink:
Bytet mellan aggregat och grip verkar gå riktigt smidigt, var det aldrig några bekymmer med detta?

Och hur var det att mata på redet? Tänkte när man bli varm i kläderna och börjar ösa på lite, risk för böjda stak och/eller att bakre grinden får sig törnar?

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364698Haha ja man slapp inte undan [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Det funkade mycket bättre än väntat, kunde väl hamna nått skräp på kontakten ibland så man inte fick kontakt men det va oftast bara att gå ut o putsa rent med en trasa. Lyckades pajja en hydraulkoppling, tror det va en pinne som gled emellan så den tog snett när den gick ihop. Men den gick trögt i kyla, ändå hann ja bara prova den ner mot -10. Så är det ännu kallare tror jag det blir lite mer bekymmer.
Man får ta det lite lugnare än vanlig skördning så stockarna inte hamna kors o tvärs, sen hände det rätt ofta att man mata på nån skiljestötta eller grind men allt är mekaninskt och ganska rejält tilltaget så det höll rätt bra. Va en sidoflärp på grinden som vi fick rikta på en service bara.
Hade faktiskt hellre sett en låg rak plåt som man höjjer hydrauliskt, mindre som kan gå sönder då känns det som :-)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hoggar skrev:Ser på scas uppföljning att det är korta skotavstånd och små poster som gäller för att denna maskin ska vara effektiv, vilket inte är så vanligt. Kanske passar den bra till att åka runt och plocka enstaka vindfällen

Det beror nog på var i landet du är, här i Småland med allt privatskogsbruk så är det mycket småposter.

Användarvisningsbild

Re: Sv: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Hoggar  
#364721Det beror nog på var i landet du är, här i Småland med allt privatskogsbruk så är det mycket småposter.[/quote]

Hur stora poster har ni ungefär ner i landet? (Hektar)

Användarvisningsbild

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364726Kör för Södra. Våra snitthyggen ligger på 600fub. Vet inte i hektar.

Användarvisningsbild

Hoggar  
#364738Oj våra objekt ligger väll på mellan 1000-2000m3 ibland hamnar man på någon storkörning på mellan 3-5tusen m3

Användarvisningsbild

Sv: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare

Fredrik Reuter  
#372313Hej,
Ny sammanställning från Skogforsk gällande X19 drivaren.

Kort summering:

X19 konceptet hävdar sig väl i slutavverkningar med klen medelstam (under 0,25 m3fub) och korta skotningsavstånd (under 300m).
Vid längre skotningsavstånd och grövre skog så fungerar konventionella system bättre.

Fastän den inte var säkerställd kunde man också se något mindre kapsprickor på timmerstockar för X19, troligtvis för att fallhöjd kan bli nära noll när lasset börjar bli fullt.

Rapporten tycker jag visar likhet med de rapporter som gjordes på Valmet 801C runt 2005.
Den fungerade också bra på vägkant och klenare medelstammar. Troligtvis för att antal sortiment sjunker vid klenare medelstam.

Vad tror ni om detta?

http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... vverkning/

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372400Tror inte i första hand du beror på att sortimenten minskar i klent, ju klenare skog du har ju mer tid lägger drivaren på avverkning dvs mindre skotningstid.
Det är väl önskvärt med så korta avbrott som möjligt i avverkningen....

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372440För de förhållanden jag känner till så upplever jag studien som orättvis, här går det väldigt få storskotare och de mindre avverkningarna som man vet passar drivaren bäst skotas oftast med 865 eller motsvarande.
Så min åsikt är att studien hade gett ett mer rättvisande resultat om den jämförts med ovan nämnd skotare.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#426701Hej,
Här är en ny rapport där Komatsu X19 har testats jämte Komatsu 941 + Komatsu 895.
Drivaren är konkurrenskraftig vid klenare medelstam, max fem sortiment och en skotningsavstånd under 220 meter.
Det sista är ingen munter läsning ur ett drivarperspektiv, 220 meter är inte långt, närapå vägkantsskotning...

http://www.skogforsk.se/contentassets/8 ... 2-2016.pdf

FMJ  
#427289Hjulet behöver inte uppfinna ...

X19 skulle kunna tjäna mer "multi-skördare", det vill säga, skulle det fungera annat än i den normala skördare, men skulle samlas i samma vy, till exempel, fiber träd. Därmed effektiviteten av skotare kommer att förbättras väsentligt.

SCRIPT kul som tillhandahålls av Google Translator :mrgreen:

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#433549Idag kom SkogForsk med ytterligare en rapport där de jämfört Komatsu X19 mot ett konventionellt system med skördare-skotare (Komatsu 895 skotare och Komatsu 941 skördare).

Skogforsk kallar resultatet för en titelmatch som slutade oavgjort. De höjer alltså drivaren till att bli ekvivalent med skördare-skotare. Detta är i så fall ett trendbrott då de tidigare enbart sett drivaren mer kostnadseffektiv i klena slutavverkning vid vägkant.

Här är resultatet i bildform:
Bild

Jag måste säga att jag svårt att förlika mig med detta utifrån min värld.
Värmlandssiffror i snitt i slutavverkning är ca 0,5 fub i medelstam och strax under 500 m körväg. Syftar jag i diagrammet ovan så kan det bli så att drivaren är ca 10% dyrare i detta fall. Det känns som att det är svårt att säga att titelmatchen då är avgjord, vad tycker ni?

http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... skinsystem

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).