Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 217655 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

bodaedet  
#268265Jo det vore kul att läsa om nyheter om denna maskin istället för vad södra gjort och inte gjort. Det finns det andra trådar om.
Går det någon maskin i drift, någon som vet?

Skogsband från Olofsfors

Axl  
#268293Ja det finns åtminstone 1 som en entreprenör köpt och kör med. Hur det går vet jag inte.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
zeaflower skrev: Jag tycker det är tråkigt att du använder din enorma kunskap på helt fel sätt. Tänk om du haft annan framtoning, då hade du förmodligen blivit både rik (kanske du redan är, har ingen aning) och kunnat få vara med och påverka massor. Antingen via nån tillverkare eller skogsbolag. Inifrån. Men det har med personligheten att göra, själv tror jag mer på morot än piska.
Trots att det är fel ämne för tråden tycks förklaring behövlig.
I ca 40 år var jag aktiv som utvecklare i skogsbruket. Till en början för skogshuggare och skogsägare. Idag arbetar jag på "övertid" och äger inte ett ha skog. Jag försöker arbeta för er. Ni väljer om ni vill använda tipsen.
Mer kan läsas på länken här.
http://virkesakuten.blogg.se/category/syfte.html
Från min bakgrund som skogsentusiast med folkskola, har min utgångspunkt varit att arbeta med folk som utför från grundläggande förhållandena.
Symboliskt har arbetet varit ungefär så här;
Att utveckla bolag/utrustning från klass 3-4 gick lätt.
När arbetsledning och distriktschefer behövde utvecklas då kom motsättningar. Följaktligen kom lyft till klass 5 genom duktiga skördareförare som "drog lasset" som föredöme. Endast några ställen nådde klass 6, för sen bromsade företagsledning.
Broms ytterligare i utveckling har blivit företagens vetskap om, att de kan utnyttja okunnighet bland branschens folk och tjäna pengar. Matrisfub är ett typiskt exempel. Grundutbildning är en bristvara idag
- Men följden blir att företagen konkurerar på en lägre nivå. När detta påpekas av mig anses bromsen "ligga" på mig.
- Nyligen skickades ett förslag till Skogforsk som med deras medverkan kan ge ökat virkesvärde på ca 500 milj. kr/år. Men har kommit tillbaka med huvudsakligt svar, att jag får driva projektet med någon tidning, där jag vet att ersättningen vanligtvis är 0 kr.
Jag hoppas ännu på eftertanke igen hos Skogforsk.

zeaflower skrev:Personligen tycker jag det är synd att du med alla dina inlägg tagit fokus från vad denna tråd egentligen handlade om, fiberdrive 1750, en maskin under utveckling som kanske är nästa stora tekniksteg, inte vet jag.
Läs bakåt i denna tråd. Det fokus på mig kom när jag pekade på de bolag (i huvudsak Stora, Sveaskog, Södra och SCA) som medverkat i att ta fram kravspecifikation och dessutom i åsiktsförklaring uttryckt sig positivt vid ansökan hos Energimyndigheten. När prototypen Fiberdrive visade sig vara användbar backade bolagen ut utan att förklara sig för omgivningen.
- Att Södra fått fokus från min sida beror på deras närvaro i Södra Sverige.
Dessutom har utvecklaren av Fiberdrive arbetat i huvudsak som entreprenör på Södra över 40 år. Han medverkade först i utveckling av gallringssystem med Rottnes tidigare skördare.
Södra kunde spenderat 500 tusen kr på Fiberdrive, som mer än väl motsvarar de tekniska kraven fram till användbar produkt.

- Gör som entreprenören som idag skickade realistiska bilder på en lösning han också skulle önska på en Fiberdrive. Redan har konstruktören "suget" på lösningen, som ger fördelar på ett vanligt problem, som troligen bara kan lösas på en drivare.

mbm  
#268532Utveklingn av alla drivare som varit genom tiderna hemek, ponse och valmet mm har varit väldigt intressant. men deras stora problem har ju varit att dom kostar som en slutaverknings skördare i inköp. men tidsmäsigt går dom mer som en dåligt betald skotare. har svårt att tro att denna nya drivare med sina snabkopplingar mellan grip o agrigat ska göra någon störe skillnad.

#268638Via Sveaskog är följande spontana korta video utlagd från en visning förra sommaren.
http://vimeo.com/74194836

Användarvisningsbild

Anders Hansson  
Bertilsson skrev:Vet du vad aggregatet normalt finns när virket körs ut till välta?
Jag tänkte väl mest att traktordelen (framdelen) på maskinen måste vara tyngre för att klara av att bära aggregatet och hugga skog på ett vettigt sätt.

Användarvisningsbild

Anders Hansson  
Bertilsson skrev:Via Sveaskog är följande spontana korta video utlagd från en visning förra sommaren.
http://vimeo.com/74194836

Vad jag kan se på filmen får man inte riset framför hjulen heller. Borde ju vara bra om man vill minska markpackningen eller?

Skogshuggaren83  
#268926Mycket fint och mycket genomtänkt på 1750.
Men tycker mig se en del brister/kompromisser på de videor man hitintills sett.
Sorteringen är svår vid flera sortiment, Kanske skulle klena sågbara sortiment, massa och löv läggas vid sidan så länge så de kan skotas seperat? Har för mig någon tidigare drivare hade tex massan på tvären i ett seperat fack i främre delen av lastbäraren?
Risning är ett bekymmer vid fuktiga partier, då måste man flytta ris med agg. Tidskrävande samt risk för sten/skrot som sliter på knivar och såg.
3 hjul per band är bra för bärigheten men när maskinen svänger kommer ytterhjulen att vrida rätt aggresivt.
En del extra vikt jämfört mot en standardmaskin vid skotning, tex större motor, pumpar och kran då de behövs som skördare.
Lite dyrare som skotare, var ju här besten hade sin fördel med billigare skotare.
Men detta är drivarens gissel .
Annars en positiv maskin

Anders Hansson skrev:
Anders Hansson skrev:Den torde väga betydligt mer än en skotare då den måste bära på ett tungt aggregat.
Bertilsson skrev:Vet du vad aggregatet normalt finns när virket körs ut till välta?
Jag tänkte väl mest att traktordelen (framdelen) på maskinen måste vara tyngre för att klara av att bära aggregatet och hugga skog på ett vettigt sätt.
Finns det möjlighet att göra en drivare som har skotareuppbyggnad i den del som bär aggregat?
- En drivare är ju en skördare som kör ut virke och inte en skotare som avverkar.
- För övrigt är Fiberdrive uppbyggd så att vikten är likt en motsvarande skördare. När virke lastas är lasten bara ökande av vikten på bakre delens 6 hjul.
- Att notera är, att marktrycket är ner mot halva mängden mot jämförande maskiner, beroende på Fiberdrives banduppbyggnad.
- Därutöver medverkar nivelleringen, som häller lasten vågrätt eller förskjuten mot bästa sida.
- Notera att aggregatet står normalt kvar i skogen vid nästa träd som skall avverkas. Inte ens en grip "tynger" under utkörning av last. En stock till kan lastas.

Skogshuggaren83 skrev:Mycket fint och mycket genomtänkt på 1750.
Men tycker mig se en del brister/kompromisser på de videor man hitintills sett.
Sorteringen är svår vid flera sortiment, Kanske skulle klena sågbara sortiment, massa och löv läggas vid sidan så länge så de kan skotas seperat? Har för mig någon tidigare drivare hade tex massan på tvären i ett seperat fack i främre delen av lastbäraren?
Tack för nyanserade synpunkter.
Eftersom det är en slutavverkningsdrivare så är följande att notera;
Betänkligheterna omkring förekomst av många sortiment. Nya tankesätt minskar problemen. Med drivare finns även valmöjlighet, att arbetet organiseras något beroende på antal sortiment. Ex. den mycket breda lastbotten ger möjlighet till "sortering" vid upparbetning. Virket ligger sen "anrikat" under transporten.
- Några träd lämnas i slaget, för att tas i nästa lass, då mängden kan bli tredubbel av det sortimentet.
- Sortiment kan tillfälligt läggas på marken och tas med senare. Då kan riset läggas framför maskin att köras på.
- Med drivare är också helt nya lösningar möjliga att tillämpa, med de annorlunda och t.o.m. bättre förutsättningar som finns i utrustningen. (I fredags började skissning på konstruktion, som bör göra körning av korta sortiment något bättre än med normala längder.)
- Virke på tvären hade Valmets drivare. Lasten blir lång vid normala sortiment.

Skogshuggaren83 skrev:Risning är ett bekymmer vid fuktiga partier, då måste man flytta ris med agg. Tidskrävande samt risk för sten/skrot som sliter på knivar och såg.
Notera från tidigare inlägg att marktrycket är ner mot hälften av normala utrustningars. Nivelleringstekniken påverkar ytterligare möjlighet att föra över tyngd.
Dessutom sväljer nivelleringstekniken i fiberdrive stubbar och stenar följsammare än boggi.

Skogshuggaren83 skrev:3 hjul per band är bra för bärigheten men när maskinen svänger kommer ytterhjulen att vrida rätt aggresivt.
En del extra vikt jämfört mot en standardmaskin vid skotning, tex större motor, pumpar och kran då de behövs som skördare. Annars en positiv maskin
Konstruktion som medverkar, den gör att brytningen är "extremt" liten. (Exakt metod tror jag tillverkaren vill bära inom sig.)
- Jämförelse med skotare leder dock tankarna till förhållande som inte är typiska. Ex. långa skotningsavstånd gynnar normal skotning. Dessa kan kombineras i avverkning.

Användarvisningsbild

Anders Hansson  
#269033Vitsen med en drivare tycker jag försvinner om man ska lägga en del sortiment på backen och sedan skota dem på klassiskt maner. Det enda en drivare kan vinna i produktion är att virket lastas direkt på lastbäraren. Ett bättre alternativ vore då enligt min mening att släppa trädet när sista timmerstocken är kapad. Sen tas ett nytt träd tills lastbäraren är full. Sedan kan man åka tillbaka och kvista fram klentimmer och massaved. Finns det plats att göra på detta sätt?

En sak till jag har tänkt på. Drivaren måste vad jag kan förstå, hugga framför sig. Det går inte att backa och hugga bakom vagnen. Då måste alltså maskinen, åtminstone i första slaget, stå åt fel håll. Alltså i riktning från avlägget. Sen när lastbäraren är full ska alltså denna tiohjuliga kollos vända, med fullt lass! Tror inte det spelar någon roll att marktrycket då. Eller tänker jag fel?

Mycket finns att förbättra inom skogsbruket. Nivelleringteknik finns redan och fungerar klockrent. Jag kör dagligen en skotare med det, och vet att den kommer till sin rätt när det börjar sjunka. Nya bandsystem som minskar marktrycket tror jag mycket på. Dock är jag inte alls övertygad om att en ny drivare är melodin. Men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild

Kse  
#269035Sveaskog har ju ett intressant drivarprojekt med en Timbre pro.

Bertilsson skrev:
Anders Hansson skrev:Borde inte markpackningen bli högre med en drivare?
På vilket sätt skulle detta bli följden med den uppbyggnad lösning Fiberdrive har?
Eftersom denna och följande fråga inte blev besvarad av Anders Hansson, så vill jag motverka missförstånd.
- Fiberdrive är inte uppbyggd som andra maskiner.
- Det finns ingen differential.
- Det finns inga boggilådor.
- Det behövs ingen kardan.
- Följaktligen är vikt borta i sammanhanget. En del är dock utbytt mot kraftigare komponenter.
- Kom sen ihåg att marktrycket genom stora band och nivellering har sänkts till ca hälften och liknar inte konventionella maskiner.
Bertilsson skrev:
Anders Hansson skrev:Det tillkommer ju även en del mekanik och hydraulik på vagnsdelen för att göra lastbäraren vrid och tiltbar för att klara av direktlastning.
Är det slutsatser du dragit från det du sett på maskinen?
Jämför du med en skotare med variabelt lastutrymme?
Vilka komponenter har du sett på Fiberdrive, som med sina lösningar/nytänkande gör maskinen lättare än andra dominerande lösningar?
Svar på detta finns till stor del i förra svaret.

Användarvisningsbild

Anders Hansson  
#269097Hydraulisk drift finns idag på en del skördare, och det är inget revolutionerade. Det har funnits sedan 80-talet och SkogsJan maskinerna var först med detta. Det är en bra lösning för att få maskinerna smidiga och flexibla. Det har dock sina nackdelar med bla. ökat underhåll.

Men nog om det. Tillbaka till den brinnande punkten. Anledningen till att inget drivare har fungerat förut. Vid en normal slutavverkning tas det idag ut minst tre timmersortiment per trädslag gran och tall. Därtill även barrmassaved, granmassaved, bränsleved, lövmassaved och ibland björktimmer och tändsticksvirke. Detta mellan 8 och 12 sortiment. Hur lossar man en sådan här maskin rationellt? Det du säger, att man ska lämna vissa sortiment på backen och skota ihop dessa sen tror jag inte på. Då har vi helt plötsligt fått världens dyraste skotare.

Anders Hansson skrev:Det du säger, att man ska lämna vissa sortiment på backen....
Din slutsats är oväntad på det jag skrev. Därför delar jag påståendet i två delar.
I din verksamhet kör du väl sällan alla de sortiment du nämner om på samma lass i slutavverkning?

- Förslaget om att lägga virke på marken är ett alternativ. Det är inte optimalt som vanlig metod, vilket vi är överens om. Men möjligt beroende på förutsättningar hos dig.
- Besked från förare som kört drivare ca 4000 timmar bedömer att mängden virke på marken p.g.a. hanteringsproblem är runt 10 m3 under hela tiden. Mest tänkte han på riktigt grova träd där tyngd och läge motiverat att lägga rotbit först på marken.
Förare som tänker i tid för bästa lösning så blir inte problem större än nämnt.

Anders Hansson skrev:..... och skota ihop dessa sen tror jag inte på. Då har vi helt plötsligt fått världens dyraste skotare.
Om det är en metod du kommit till, så är den inte med i min förväntning.
- Jag tror på föraren som gav tidigare svar. Ungefär en tiondels promille av hans virke har hamnat på marken. Är problemet värd att nämnas?

-Att slippa en transport med trailer till varje avverkning är en inte oväsentlig summa att fördela på de problem som letas upp.
- Bara en "maskin" som behöver informeras och informera sig i omständigheterna.
- Vinsten bara i ansvarsfrågan omkring objektet kan vara betydande.
- Inget letande efter dolt virke i snö och mörker.
- Ni saknar inte själva möjlighet att se andra fördelar....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).