Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Förare på f-skatt?

70 inlägg 41108 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förare på f-skatt?

Skogen123496  
#848488
hfab skrev:
Skogen123496 skrev:Vi har egna maskiner och som sagt våra lägst betalda anställda har 200kr/h, man måste betala för att ha bra förare. Ju bättre förare ju bättre produktion = högre betalt i timmen för oss som företag på den maskinen

Och vad skulle ni erbjuda en F-skattare som lägst?
Vart kör ni?


Vi entreprenörer får inte ha f skattare för bolagen

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Axl  
#848493 Får du bara grönt ljus från facket så tror jag inte att det är något bolag som bryr sig om att du anlitar en f-skattare. Det ska väl framgå i avtalet med bolaget vilka underentreprenörer du tänkt använda också.

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

hfab  
#848504
Skogen123496 skrev:
Vi entreprenörer får inte ha f skattare för bolagen

En svår avlivad myt.

GSfacket vill inte att entreprenörer ska ha F-skattare.
Facket vill inte ens att bolagen ska ha entreprenörer, utan bolagen ska ha egna maskiner och anställda förare.

Det finns egentligen inget hinder för en entreprenör att anlita en F-skattare som maskinförare.
Men det kan krävas att både bolag och entreprenör förklarar varför en förare inte är anställda, utan istället arbetar som egen företagare.
Enligt mig är svaret enkelt.
Då det inte finns marginaler för att betala den lön jag förtjänar, får entreprenören acceptera att jag styr min vinst själv.

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848515 Bolagen bryr sig inte. Frågan är vad certifieringsnissarna säger. Har inte sett något om det i den omfattande texten de skickar ut. Kan till och med vara så att f-skattare är enda möjligheten att ha folk. För att ha anställda är inte nådigt enligt certifieringen.

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Axl  
#848524 Enligt pefc ska du ha hängavtal eller kollektivavtal, har du det och grönt ljus från facket är det inget problem att ha f-skattare.

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Tralsmo  
#848534
jannee skrev:Om det ekonomiska utfallet av avverkningen inte blir som skogsägaren förväntade sig är väl inte förarens fel - ELLER.
Tralsmo eller någon annan entreprenör kan väl delge en ann hur det egentligen ligger till ?
När skördarföraren börjar avverkningen håller väl mottagen (inköparen) men en lista om vilka längder denne vill ha apterat.
Den listan tar väl INTE till 100 % hänsyn till vilket som är det optimala för just min skog.
Om jag säljer min skog som ett s.k. AU med ett FAST pris/m3to ELLER om jag kräver att prislistan STRÄNGT ska följas kan det väl innebära ganska stor skillnad på medellängden - ELLER ?
Någon entreprenör som kan och vill svara ÄRLIGT ?
,



Nää prislistan tar inte nån hänsyn till hur optimalt de blir på just de objektet.
De är en sak mellan säljare å köpare i förhandling.
Men köparen vill ju ha en aptering som stämmer med efterfrågan.
Säljaren vill ju ha en aptering som ger bra utfall i objektet som skall huggas.
De sistnämnda är ju i dom flesta fall helt utanför säljarens kunskap.

Entrepenören har ju rätt lista i maskinen.
Maskinen apterar efter listan å när de uppkommer saker som maskinen inte ser är de upp till föraren att korrigera å bestämma vilket sortiment som blir mest optimalt.

De sistnämnda kan variera beronde på hur duktig föraren är.
Maskinen ska köras effektivt. Mätningen ska va korrekt (hänger på föraren).
Regelverket för sortimenten ska hållas reda på. Där gäller allmänna regler å speciella regler från ett tillfälle till ett annat.

Helt klart skiljer de rätt mycke på duktiga å mindre duktiga förare.
Ur köparens synvinkel kan de bli onödigt mycke av icke efterfrågade sortiment.
För säljaren blir de onödigt mycke av sånt som är sämre betalt.

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

hfab  
#848535
Skogsola skrev:Bolagen bryr sig inte. Frågan är vad certifieringsnissarna säger. Har inte sett något om det i den omfattande texten de skickar ut. Kan till och med vara så att f-skattare är enda möjligheten att ha folk. För att ha anställda är inte nådigt enligt certifieringen.

Rätt uppfattat!

Jag har träffat på folk som hävdar att PEFC förbjuder F-skattare.
Men jag har aldrig träffat någon som kan visa vart det finns skrivet.
Dom som har något emot F-skattare är facket och okunniga

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

hfab  
#848536
Axl skrev:Enligt pefc ska du ha hängavtal eller kollektivavtal, har du det och grönt ljus från facket är det inget problem att ha f-skattare.

Kan du ta fram en text som styrker det påståendet?

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Axl  
#848590 Det enda jag hittar i standarden om underentreprenörer är att de ska uppfylla kraven i PEFC, alltså behöver man vara PEFC-certifierad.

https://cdn.pefc.org/pefc.se/media/2020 ... df21f2.pdf

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Sörlänningen  
#848691
Axl skrev:Det enda jag hittar i standarden om underentreprenörer är att de ska uppfylla kraven i PEFC, alltså behöver man vara PEFC-certifierad.

https://cdn.pefc.org/pefc.se/media/2020 ... df21f2.pdf


Så här måste det ju vara, det är så vi har antagit att det är och det är så det ser ut i dokumenten. Personer som betalar f-skatt kan ju certifiera sig, och det vore ju väldigt märkligt om de kunde certifiera sig utan att det gällde! Däremot är det naturligtvis ofta så (än så länge) att de som jobbar så inte är certfierade. Det kommer ju ändra sig, men det här är ju fortfarande relativt nytt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).