Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare
Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare
tis 23 jun 2015, 17:02#334573hmm ja så det innebär att timmergripen inte kan rotera ändlöst...eller?

ons 24 jun 2015, 09:31#334630Skulle vara trevligt om man kunde ta med sig gripen på maskinen tex framför kylaren , det hade varit en fördel på poster med god tillgång till väg .
Pain is temporary , glory is forever
Re: X19 - Komatsus Slutavverkningsdrivare
ons 24 jun 2015, 22:46#334726
Bra notering, det måste väl innebära att det inte kan vara en färdig lösning?
molnia skrev:hmm ja så det innebär att timmergripen inte kan rotera ändlöst...eller?
Bra notering, det måste väl innebära att det inte kan vara en färdig lösning?
//Henke månskensskogsbonde
lör 07 nov 2015, 07:16#349862Bumpar tråden eftersom jag tycker det här är högintressant.
Finns alltid nackdelar med combos, men även fördelar. Vi har en 801:a som vi klipper, hugger och skotar med, vad som behövs för tillfället.
En grej som inte lyfts fram med drivare är arbetstillfredsställelsen man får av att göra ett jobb från att få ett samtal från en kund till virkestravet vid väg.
Frukten av stressen och pressen i skogen kanske ger en ny generation entreprenörer som själva sätter villkoren och inte bolagen? Önsketänkande men ändå...
Finns alltid nackdelar med combos, men även fördelar. Vi har en 801:a som vi klipper, hugger och skotar med, vad som behövs för tillfället.
En grej som inte lyfts fram med drivare är arbetstillfredsställelsen man får av att göra ett jobb från att få ett samtal från en kund till virkestravet vid väg.
Frukten av stressen och pressen i skogen kanske ger en ny generation entreprenörer som själva sätter villkoren och inte bolagen? Önsketänkande men ändå...
* 911.4/360.2 * 921.1/350.1 * 801.C/330.2+ACC*
Rikard Järvinen - Åland
Rikard Järvinen - Åland
lör 07 nov 2015, 09:53#349876Tantgron vad kör ni med 801an gallring eller slutavverkning när ni hugger? Vad för aggregat har ni?
lör 07 nov 2015, 10:24#349883Hej,
Bra bump Tantgron!
Jag är själv också intresserad av utvecklingen av detta och det ska bli spännande att se vad det blir av detta.
Likt skördarnisse är jag också intresserad av att veta mer om din 801:a, dra gärna igång en tråd om den och lägg gärna upp lite bilder, det tror jag vore mycket uppskattat av många av oss!
Bra bump Tantgron!
Jag är själv också intresserad av utvecklingen av detta och det ska bli spännande att se vad det blir av detta.
Likt skördarnisse är jag också intresserad av att veta mer om din 801:a, dra gärna igång en tråd om den och lägg gärna upp lite bilder, det tror jag vore mycket uppskattat av många av oss!
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
lör 07 nov 2015, 10:53#349888Man är ju lite intresserad då jag köpte en 801 för några månader sen
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 08 nov 2015, 10:12#350104En bild på X19
Skapa konto
Skapa konto
Ja må jobba ensam men ja gillat!
sön 08 nov 2015, 10:14#350105Den är rejäl
Skapa konto
Skapa konto
sön 08 nov 2015, 10:21#350106Rejäl verkar den ja ...
Går den på utvärdering eller liknande nu?
Går den på utvärdering eller liknande nu?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
sön 08 nov 2015, 10:24#350108Sca utvärderar den nu under några månader.
Har även gjorts tester med skogforsk där vi kollat både kapsprickor, mätning och produktivitet kontra vanligt tvåmaskinssystem.
Har även gjorts tester med skogforsk där vi kollat både kapsprickor, mätning och produktivitet kontra vanligt tvåmaskinssystem.
sön 08 nov 2015, 10:27#350110Spännande!
Du har varit med i testerna och kört alltså?
Det kan jag i så fall tänka mig varit en häftig upplevelse, eller?
Du har varit med i testerna och kört alltså?
Det kan jag i så fall tänka mig varit en häftig upplevelse, eller?
sön 08 nov 2015, 10:33#350111Ja man fick äran o spaka den, kör den några veckor till innan den ska vidare. Lite annorlunda än vanliga fall men riktigt roligt! Kul o få göra alltihop
sön 08 nov 2015, 10:41#350115Det kan jag tänka mig!
Hur fungerar det när det blir många trädslag, har drivaren ett helt annat upplägg vid huggningen så man mer väljer vägar efter sortiment/trädslag, eller är det rejäla avdelare på redet så det bara är att lassa in olika sortiment/trädslag och köra på?
Hur fungerar det när det blir många trädslag, har drivaren ett helt annat upplägg vid huggningen så man mer väljer vägar efter sortiment/trädslag, eller är det rejäla avdelare på redet så det bara är att lassa in olika sortiment/trädslag och köra på?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).