Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 217650 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
zeaflower skrev:Bertilsson: jag tycker nog inte att SP 561 kvalar in som ett kompetent aggregat för grov skog. Är ju som SP själva skriver: för allt från klenare gallringar till lättare slutavverkning...
Om nämnt aggregat är enda alternativet så får du en del medhåll. Vad som höjer kapaciteten i grov skog med Fiberdrive är dock även andra egenskaper;
1 De gör som många andra, de kör med flera aggregat. Fiberdrive byter ju aggregat på 5-10 sek. Ett som nu upplevs passa för det mesta, det verkar vara SP 561LF.
2 LoogMax 6000 är ett annat aggregat som kommer in i bilden vid behov.
3 Datorn är förberedd för flera aggregat och med en knapptryckning efter byte med snabbfästet, så är det full funktion för det nya aggregatet, när Fiberdrive går in i skogen igen.
4 I experimentsyfte används även ett aggregat, som gjort topprestation vid tidigare test. Men det använd endast i "privat" bruk.
- Även SP 561 får genom egenskaper, som är speciella i Fiberdrive, en ökad kapaciteten inom de mått som dock begränsar.

Skogsband från Olofsfors

skogsjan695xl skrev:http://www.komatsuforest.se/default.aspx?newsid=105888&id=10843
Denna länken leder till text som inte är den samma som skrivits i Komatsus egen tidning Just Forest.
- Inte oväntat är kritiken från SCA omkring det lilla kombinerade aggregatet borta.
- Även Sveaskogs omfattande synpunkter, som även är kritiska är borttagna.
- Dylikt är inte unikt men ändå ett observandum och gör att nya läsare får en ensidig bild, som måste kontrolleras genom breda kontakter.

- Drivaregruppen har försökt att framstå som tämligen dold grupp. Om Komatsu valt att presentera den ändå för att få egen PR återstå att se. (Det finns maskinkännare som undvikit att nämna gruppens existens.)

skogaren  
#261760Nu är den såld

Användarvisningsbild

Thunborg  
#261777Den går i skogen :)

Axl  
#261811Ska bli intressant att se vad dom kan producera med den ute i "verkligheten".

#262997Är det önskvärt och intressant för er , att det lanseras en maskin som redan minskar marktrycket generellt med 40% och vid väldigt viktiga förhållande med kanske 80% (Ex. snedlut vid mosslagg).
- Den ökar framkomligheten över kanske 30% av arealen som annars inte alls är framkomlig (Sidlut och ojämnt där det bara är upp eller nerför som gäller).
- Minskar behovet av markskonare till 50% av nuvarande mängd. Dessutom minskas kostnad för utläggning av dessa i terräng uppemot 90%.

Sammantaget minskar den bränsleförbrukningen per m3 avverkad m3 med 30-50% vid väg.

mannen  
Bertilsson skrev:4 I experimentsyfte används även ett aggregat, som gjort topprestation vid tidigare test. Men det använd endast i "privat" bruk.
- Även SP 561 får genom egenskaper, som är speciella i Fiberdrive, en ökad kapaciteten inom de mått som dock begränsar.

Vilka är de egenskaper som ökar aggregatets kapacitet?

mannen skrev:Vilka är de egenskaper som ökar aggregatets kapacitet?
Svaret blir nog inte så fylligt som önskas av vissa. Jag har fått upplysningen av Fiberdrive i telefonsamtal. Lösningen är maskinspecifik och avser bli ytterligare ett försäljningsargument.

Det är utrustning som finns i det stora konceptet och ger resurser som kan utnyttja upptäckta "vilande" egenskaper i aggregatet.

- De två avgörande innovatörernas närhet mellan programmerare och teknisk utvecklare ger dessa fördelar, som är så avgörande i en liten utvecklarverkstad. Dessutom kör Christers son Jon maskinen nästan dagligen och de bollar för och nackdelar, samt utvecklingsmöjligheter.

- Varför inte Södra och bolag kan anslå medel till stöd, som för dem motsvarar vinst på vad en enda maskin borde kunna generera tillbaka är för mig märkligt.
- Skogsägare får i stället ta tämligen stora kostnader för stel utveckling i dyra företag och på redan befintliga "monopolprodukter".
- I denna kedja hänger också entreprenörer och får bära kostnader när konkurrensen hårdnar p.g.a. högt kostnadsläge mot konkurrenter och utlandet.

Skogsmange  
#263250Drivarkonceptet är ointressant för entreprenören! Vem vill köpa en maskin som endast är kostnadseffektiv i små avverkningar?

Skogsmange skrev:Drivarkonceptet är ointressant för entreprenören! Vem vill köpa en maskin som endast är kostnadseffektiv i små avverkningar?
Slutorden förefaller vara en generalisering av situationen. Fördelarna med Fiberdrive när de byter verktyg ökar objektsmängden stort. Det är nu inte Valmets 801:a som var en kombimaskin med "sniksatsning" på flera viktiga ställen, som beskrivs.
En maskin på avverkningen sparar ca 4 kr/m3 bara i flyttningskostnad.
Ett ytterligare begagnat aggregat för ytterligare beståndsförutsättningar, är möjligt att byta flera gånger under avverkningen beroende på förutsättningar. Då finns även ett reservaggregat att ta till om något går sönder. Att byta kostar ca 2.50 kr/gång att byta aggregat. Det tas igen på 1 eller 2 träd.

På vår ort finns ett gjuteri som gör de första prototyperna till utrustning under utveckling. I den miljön ser man hur farligt det måste vara att bli för kategoriskt och negativ tidigt.
- Vårt land har inte kostnadsutveckling som är fördelaktig. Utrustning som fungerar redan under prototypstadier borde uppmuntras med förslag också.

Axl  
Skogsmange skrev:Drivarkonceptet är ointressant för entreprenören! Vem vill köpa en maskin som endast är kostnadseffektiv i små avverkningar?

Det intressanta måste väl vara om man kan tjäna pengar eller inte? Om det sen är på små eller stora avverkningar spelar väl ingen roll. Jag tror att entreprenören som köpt maskinen ser en möjlighet att tjäna pengar på att erbjuda något som ingen annan har.

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263351Jag skulle då gärna köpa en drivare, bara det skulle gå att få lönsamhet på den.

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bertilsson skrev:
Slutorden förefaller vara en generalisering av situationen. Fördelarna med Fiberdrive när de byter verktyg ökar objektsmängden stort. Det är nu inte Valmets 801:a som var en kombimaskin med "sniksatsning" på flera viktiga ställen, som beskrivs.
En maskin på avverkningen sparar ca 4 kr/m3 bara i flyttningskostnad.
Ett ytterligare begagnat aggregat för ytterligare beståndsförutsättningar, är möjligt att byta flera gånger under avverkningen beroende på förutsättningar. Då finns även ett reservaggregat att ta till om något går sönder. Att byta kostar ca 2.50 kr/gång att byta aggregat. Det tas igen på 1 eller 2 träd.

På vår ort finns ett gjuteri som gör de första prototyperna till utrustning under utveckling. I den miljön ser man hur farligt det måste vara att bli för kategoriskt och negativ tidigt.
- Vårt land har inte kostnadsutveckling som är fördelaktig. Utrustning som fungerar redan under prototypstadier borde uppmuntras med förslag också.

Att ha ett reservaggregat liggandes för 5-700000 tror jag inte är en bra ekonomisk lösning. Även om man byter aggregat så lagar det inte sig självt. Att laga ett aggregat som du inte kan lyfta/snurra/ tilta ner och upp tror jag inte är världens enklaste sak. Drivaren tror jag kan funka i vissa lägen men jag tror att dom siffror du presenterar är rena fantasier tyvärr.

zeaflower skrev:Att ha ett reservaggregat liggandes för 5-700000 tror jag inte är en bra ekonomisk lösning.
Din kalkyl på aggregat gäller helt nytt och tämligen dyra sådana.
Reservaggregat bör väljas med mindre "elegans". Väljs dyra aggregat då har väl kalkylen sett andra skäl, än att just ha ett tillfälligt aggregat vid skog av mindre frekvent typ.
- Det kan väljas aggregat av olika märken till Fiberdrive. Programvara levereras för flera märken i samma dator. Efter ett val i datorn så arbetar den mot annat aggregat.

zeaflower skrev: Även om man byter aggregat så lagar det inte sig självt. Att laga ett aggregat som du inte kan lyfta/snurra/ tilta ner och upp tror jag inte är världens enklaste sak.
Medan någon ex. hämtar reservdelar till aggregatet kan reservaggregat användas.
SP aggregatet gick sönder och då kördes det av annan än föraren till verkstad och lämnades för reparation. Under tiden användes reservaggregatet.
Se även möjligheter i sammanhanget.
zeaflower skrev: Drivaren tror jag kan funka i vissa lägen men jag tror att dom siffror du presenterar är rena fantasier tyvärr.
Fick just besked att kostnad för byte var fel.
På 5 sekunder å 33 öre blir kostnaden bara 1.65 kr/växling (inte 2.50 som gällde för 8 sek).
Riktigt duktig förare stannar inte maskinen helt, utan byter aggregat med maskinen i viss rörelse.

Användarvisningsbild

bodaedet  
#263468Ett begagnat aggregat kostar med, för man kan ju inte ha ett utslitet som har taskig mätning.
Tycker även siffrorna om besparingen, och markskador verkar otroliga, bra gjort och komma fram till sådana resultat redan på en prototyp, vad har detta jämförts med?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).