Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
Förare på f-skatt?
tis 30 jan 2024, 18:25#830109Vad man kan begära som F-skattare för att köra exempelvis en skotare är helt avhängigt av vad maskinägaren har enligt avtal. När kostnaden för maskinen är avräknad så återstår ofta inte många ören till den tilltänkta föraren..😖

tis 30 jan 2024, 19:42#830142
Det krävs ofta lite mer av en skördarförare, om man ska anses vara självgående.
I skotare räcker det långt om man kan byta slang.
Du har dessutom en skördarförare som redan planerat hur du ska köra.
Skördaren däremot har ju en massa elektronik ute i kranspetsen.
Och en dator i hytten med program som alltid är fulla med buggar. Och kartor som inte stämmer med verkligheten.
Rent maskinkörning kan dock vara mycket knepigare i en skotare.
Med skördare hanterar jag högs tre-fyra träd åt gången.
I skotare ska man ju ha en halv skog i gripen hela tiden 😉
Williamm skrev:Tack!
Trodde den siffran var för skördare.
Jag har börjat skota någon dag här och var, men jag är inte så snabb än.
Det krävs ofta lite mer av en skördarförare, om man ska anses vara självgående.
I skotare räcker det långt om man kan byta slang.
Du har dessutom en skördarförare som redan planerat hur du ska köra.
Skördaren däremot har ju en massa elektronik ute i kranspetsen.
Och en dator i hytten med program som alltid är fulla med buggar. Och kartor som inte stämmer med verkligheten.
Rent maskinkörning kan dock vara mycket knepigare i en skotare.
Med skördare hanterar jag högs tre-fyra träd åt gången.
I skotare ska man ju ha en halv skog i gripen hela tiden 😉
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tis 30 jan 2024, 20:35#830159Har jobbat för olika entreprenörer i runt 60 år.
Anställda tänker eller fungerar inte som de gjorde för 60 år sedan, tiderna har förändrats.
Entreprenörerna har haft svårt att hänga med i den utvecklingen.
Förr i tiden var den anställde oftast bekant med sin arbetsgivare, släkt eller granne eller bara god vän.
De anställda tänkte i 1:a hand på att det skulle gå bra för sin chef.
Övertid, obekväma arbetstider, dåliga arbetsredskap detta gjorde inget, man ställde upp för sin chef i vått och torrt.
Tyckte du mot all förmodan att lönen var lite låg, så jobbade du bara några timmar extra.
Resultatet av det hela blev att arbetaren skämde bort sin arbetsgivare.
De som mot all förmodan inte ställde upp blev oftast inte långvariga inom denna sektor.
Så har det fortsatt och så är det inte sällan även idag.
Finns justa arbetsgivare, som betalar enligt avtal och allt sköts klanderfritt, dessa har dock inte så sällan svårt att konkurrera med de som är mer ojusta.
Är du fackligt ansluten och protesterar (anmäler till facket) kan du snabbt räkna med att du är överflödig.
Jag själv vet om många förare till skogsmaskiner som inte räknar alla timmar de lägger ned, däremot fakturerar entreprenören allt.
Nu protesterar säkert någon entreprenör, att så går det inte till, ok, kanske inte hos honom, men kan denne göra sig till talesman för HELA branschen.
En kusin till mig hade en skördare och en skotare, körde för Södra i många år, men som han sa:
- Ska jag betala avtalsenlig lön till mina förare blir det knappt något över till mig själv.
Det var upprepade sjuklöneperioder, anställda som inte kunde ta det och det nattpasset o. s. v..
Så efter ca 15 år sålde han allt och gick in i en helt annan bransch.
Anställda tänker eller fungerar inte som de gjorde för 60 år sedan, tiderna har förändrats.
Entreprenörerna har haft svårt att hänga med i den utvecklingen.
Förr i tiden var den anställde oftast bekant med sin arbetsgivare, släkt eller granne eller bara god vän.
De anställda tänkte i 1:a hand på att det skulle gå bra för sin chef.
Övertid, obekväma arbetstider, dåliga arbetsredskap detta gjorde inget, man ställde upp för sin chef i vått och torrt.
Tyckte du mot all förmodan att lönen var lite låg, så jobbade du bara några timmar extra.
Resultatet av det hela blev att arbetaren skämde bort sin arbetsgivare.
De som mot all förmodan inte ställde upp blev oftast inte långvariga inom denna sektor.
Så har det fortsatt och så är det inte sällan även idag.
Finns justa arbetsgivare, som betalar enligt avtal och allt sköts klanderfritt, dessa har dock inte så sällan svårt att konkurrera med de som är mer ojusta.
Är du fackligt ansluten och protesterar (anmäler till facket) kan du snabbt räkna med att du är överflödig.
Jag själv vet om många förare till skogsmaskiner som inte räknar alla timmar de lägger ned, däremot fakturerar entreprenören allt.
Nu protesterar säkert någon entreprenör, att så går det inte till, ok, kanske inte hos honom, men kan denne göra sig till talesman för HELA branschen.
En kusin till mig hade en skördare och en skotare, körde för Södra i många år, men som han sa:
- Ska jag betala avtalsenlig lön till mina förare blir det knappt något över till mig själv.
Det var upprepade sjuklöneperioder, anställda som inte kunde ta det och det nattpasset o. s. v..
Så efter ca 15 år sålde han allt och gick in i en helt annan bransch.
tis 30 jan 2024, 21:41#830178
Det är just därför jag ser en klar fördel med F-skatt jobb.
Förare sjuk = ingen betalning
Upptagen med annat = ingen betalning
Brinner maskinen eller entreprenören går i KK = ingen betalning
En anställning kostar massor med pengar oavsett om maskinerna står eller går.
Jag personligen tycker att betalt ska jag ha för arbete.
Men det ska givetvis vara såpass att jag klarar en oförutsedd händelse.
Facket har historiskt gjort mycket bra för skogsarbetare.
Men idag är dom nog mest till för dem som inte vill arbeta.
Tralsmo skrev:Som vanligt har Janne en del skarpa poänger.
Det är just därför jag ser en klar fördel med F-skatt jobb.
Förare sjuk = ingen betalning
Upptagen med annat = ingen betalning
Brinner maskinen eller entreprenören går i KK = ingen betalning
En anställning kostar massor med pengar oavsett om maskinerna står eller går.
Jag personligen tycker att betalt ska jag ha för arbete.
Men det ska givetvis vara såpass att jag klarar en oförutsedd händelse.
Facket har historiskt gjort mycket bra för skogsarbetare.
Men idag är dom nog mest till för dem som inte vill arbeta.
lör 29 jun 2024, 16:33#848437
Menar du 25000 efter skatt? Annars känns det väldigt lågt! Vi har ingen anställd som ligger under 200kr/h + förmåner. Men folk kanske jobbar för slavlöner fortfarande men inte i vårat område iallafall
hfab skrev:jannee skrev:Vad fakturerar en snickare - vem är mest kompetent ?
Tänk nu efter INNAN du svarar och verkligen gör bort DIG 👎
Ser man på lönestatistik så måste snickare vara mer kompetenta.
Löner mellan 32600 och 36200.
I mina trakter påstås ingen skördarförare tjäna mer än 25000kr.
Och det har vi väl alla lärt oss att lönen speglar kompetensen?
Menar du 25000 efter skatt? Annars känns det väldigt lågt! Vi har ingen anställd som ligger under 200kr/h + förmåner. Men folk kanske jobbar för slavlöner fortfarande men inte i vårat område iallafall
lör 29 jun 2024, 17:06#848444Undrar lite hur det egentligen står till med betalningen - lönen hos de mindre entreprenörerna.
Försöker man forska i det kan man lika gärna stånga pannan blodig mot en vägg.
inte sällan är det anhöriga/släktingar eller ingifta som kör maskiner och vad de har i lön eller förmåner är det INGEN annan som har med att göra.
Ok det kan man ha åsikter om men för de personer det gäller kan det vara helt rätt - har själv inte med det att göra.
Vi som lejer in entreprenörer bryr oss egentligen inte om förarnas lönebild, utan vi vill ha ett bra utfört arbete så billigt som möjligt.
Självklart vill entreprenören ha så låg lönekostnad som möjligt, föraren vill ha så hög lön EFTER skatt som möjligt.
Det är just DÄR det gäller att finna ut finurliga lösningar.
Men generellt sett har förare av maskiner ALLTID haft låga löner om man jämför med andra yrkeskategorier.
Desto dyrare redskap man nyttjar desto lägre lön.
inte sällan är det anhöriga/släktingar eller ingifta som kör maskiner och vad de har i lön eller förmåner är det INGEN annan som har med att göra.
Ok det kan man ha åsikter om men för de personer det gäller kan det vara helt rätt - har själv inte med det att göra.
Vi som lejer in entreprenörer bryr oss egentligen inte om förarnas lönebild, utan vi vill ha ett bra utfört arbete så billigt som möjligt.
Självklart vill entreprenören ha så låg lönekostnad som möjligt, föraren vill ha så hög lön EFTER skatt som möjligt.
Men generellt sett har förare av maskiner ALLTID haft låga löner om man jämför med andra yrkeskategorier.
lör 29 jun 2024, 17:14#848445
Problemet när man tar in entreprenörer och vill ha så låg m3 kostnad/tar den billigaste entreprenören så blir jobbet där efter, dem duktiga förarna kör inte för dåliga pengar. Och med skogen så kan en bra förare och en dålig förare skilja stort i avkastningen, en duktig förare maximerar timmer uttaget utan att ha för hög vrak procent medans den dåliga föraren kan det ligga väldigt mycket timmer i massahögen eller höga vrakprocent.
jannee skrev:Undrar lite hur det egentligen står till med betalningen - lönen hos de mindre entreprenörerna.
Problemet när man tar in entreprenörer och vill ha så låg m3 kostnad/tar den billigaste entreprenören så blir jobbet där efter, dem duktiga förarna kör inte för dåliga pengar. Och med skogen så kan en bra förare och en dålig förare skilja stort i avkastningen, en duktig förare maximerar timmer uttaget utan att ha för hög vrak procent medans den dåliga föraren kan det ligga väldigt mycket timmer i massahögen eller höga vrakprocent.
lör 29 jun 2024, 19:06#848453Om det ekonomiska utfallet av avverkningen inte blir som skogsägaren förväntade sig är väl inte förarens fel - ELLER.
Tralsmo eller någon annan entreprenör kan väl delge en ann hur det egentligen ligger till ?
När skördarföraren börjar avverkningen håller väl mottagen (inköparen) men en lista om vilka längder denne vill ha apterat.
Den listan tar väl INTE till 100 % hänsyn till vilket som är det optimala för just min skog.
Om jag säljer min skog som ett s.k. AU med ett FAST pris/m3to ELLER om jag kräver att prislistan STRÄNGT ska följas kan det väl innebära ganska stor skillnad på medellängden - ELLER ?
Någon entreprenör som kan och vill svara ÄRLIGT ?
,
Tralsmo eller någon annan entreprenör kan väl delge en ann hur det egentligen ligger till ?
När skördarföraren börjar avverkningen håller väl mottagen (inköparen) men en lista om vilka längder denne vill ha apterat.
Den listan tar väl INTE till 100 % hänsyn till vilket som är det optimala för just min skog.
Om jag säljer min skog som ett s.k. AU med ett FAST pris/m3to ELLER om jag kräver att prislistan STRÄNGT ska följas kan det väl innebära ganska stor skillnad på medellängden - ELLER ?
,
lör 29 jun 2024, 19:14#848454
Priset du skrivit på är det du får, det jag menar är att föraren kan göra stor skillnad då det är dem som apterar virket, om en stock är lite krökt så kan ena föraren göra den till massa och en annan till timmer då den är inom tillåtet krök. Detta gör skillnad på hur mycket markägaren får ut efter avverkning
jannee skrev:Om det ekonomiska utfallet av avverkningen inte blir som skogsägaren förväntade sig är väl inte förarens fel - ELLER.
,
Priset du skrivit på är det du får, det jag menar är att föraren kan göra stor skillnad då det är dem som apterar virket, om en stock är lite krökt så kan ena föraren göra den till massa och en annan till timmer då den är inom tillåtet krök. Detta gör skillnad på hur mycket markägaren får ut efter avverkning
lör 29 jun 2024, 20:51#848466
Innan skatt.
Har du egna maskiner?
Skogen123496 skrev:
Innan skatt.
Har du egna maskiner?
lör 29 jun 2024, 21:01#848467
Vi har egna maskiner och som sagt våra lägst betalda anställda har 200kr/h, man måste betala för att ha bra förare. Ju bättre förare ju bättre produktion = högre betalt i timmen för oss som företag på den maskinen
hfab skrev:Skogen123496 skrev:
Innan skatt.
Har du egna maskiner?
Vi har egna maskiner och som sagt våra lägst betalda anställda har 200kr/h, man måste betala för att ha bra förare. Ju bättre förare ju bättre produktion = högre betalt i timmen för oss som företag på den maskinen
lör 29 jun 2024, 21:08#848468
Och vad skulle ni erbjuda en F-skattare som lägst?
Vart kör ni?
Skogen123496 skrev:Vi har egna maskiner och som sagt våra lägst betalda anställda har 200kr/h, man måste betala för att ha bra förare. Ju bättre förare ju bättre produktion = högre betalt i timmen för oss som företag på den maskinen
Och vad skulle ni erbjuda en F-skattare som lägst?
Vart kör ni?
lör 29 jun 2024, 21:18#848469Hur hanteras arbetsgivaravgifter vid F-skatt?
lör 29 jun 2024, 22:19#848477Den som visar upp ett F-skatteintyg ansvara själv för alla skatter och avgifter. Är man enskild företagare så kallas det egenavgifter. Kör man via eget AB, så blir lön och arbetsgivaravgifter som vanligt, men då betalar AB:t det och inte kunden.
Självvald väg i egen skog

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).