Finns inte det du söker? Bygg det själv! Om du bor där jag bor så vore du hemma då du kommer dit
. Rädda skogen ät en bäver!
Skogsägarna vars fastigheter nu är skogsdemogårdar har också olika intressen och därmed olika målsättningar med sitt skogsbruk, och det präglar förstås utformning av och innehåll i skogsdemogårdarna
Vilka aktiviteter har du haft på din skogsdemogård?
– Mest har det handlat om skogsdagar och kurser som förtroenderådet har arrangerat.
Hur är det att vara gårdsvärd?
– Det tar en hel del tid att förbereda en exempelvis en skogsdag, men fram förallt är
det roligt att visa hur jag sköter min skog. Det sporrar mig att utveckla skogs brukan det ännu mer.
Vad fi nns det för speciellt på din gård som en besökare bör ta del av?
Jag har framför allt två saker som jag vill visa. Det ena är odling av en rad olika härkomster
av Douglasgran och andra Nordamerikanska trädslag. Min pappa var i Nordamerika
på 1970-talet och inspirerades då av de trädslag han såg och började sedan experimentera
med dem här hemma på gården. I början av 1990-talet började jag odla
björk och sedan några år jobbar vi även med hybridasp. Det visar jag också upp på min
skogs demogård.
. Rädda skogen ät en bäver!Admin@skogsforum skrev:Hej,
Lugn i båten nu.
Kan vi lita på Sveriges Radio så verkar det vara så att Södra Skogsägarna Ekonomisk Förening äger skog, över 2.000 ha bara i Kronoberg.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5576038
En sidonotering tycker jag är att det är konstigt att Södra inte verkar vilja skylta med detta, tvärtom med bl a pressreleasen från Metria (om man söker på Google).