Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 217811 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Valmet 890 skrev:Tycker det borde räcka med miljökrav i skogen nu, vi har ju tex adblue motorer i skogen nu räcker inte det? Hur många skogsmaskiner går i Sveriges skogar? Känns som att dom bara släpper ut en bråkdel av vad alla andra miljöbovar kring städerna gör.
Är inte utvecklingen på bränsleåtgången så ofördelaktig så "kurvan borde vändas"?
- Är hettan vid reningsprocessen så positiv? Även den förbrukar bränsle.
- Hantering av urea både kostar och stör.

Är det så positivt att jämföra sig med andra miljöbovar.
- Någon facit har jag inte för utveckling, men det finns ju mål då fossilfritt skall råda i transporter.

Försök med något alternativ är ändå en möjlighet prova ett nytt spår.....

Skogsband från Olofsfors

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bertilsson skrev:
Valmet 890 skrev:Tycker det borde räcka med miljökrav i skogen nu, vi har ju tex adblue motorer i skogen nu räcker inte det? Hur många skogsmaskiner går i Sveriges skogar? Känns som att dom bara släpper ut en bråkdel av vad alla andra miljöbovar kring städerna gör.
Är inte utvecklingen på bränsleåtgången så ofördelaktig så "kurvan borde vändas"?
- Är hettan vid reningsprocessen så positiv? Även den förbrukar bränsle.
- Hantering av urea både kostar och stör.

Är det så positivt att jämföra sig med andra miljöbovar.
- Någon facit har jag inte för utveckling, men det finns ju mål då fossilfritt skall råda i transporter.

Försök med något alternativ är ändå en möjlighet prova ett nytt spår.....

Nej visst är det så,, men den erfarenhet vi har efter våra maskinbyten är då att dom tar mindre bränsle/kubik. Klart man hellre skulle slippa hanteringen av adblue, men kostnaden vägs upp av att den tar mindre så man tjänar på det så länge man slipper stå för det... Det som aldrig kommer fram om den ofördelaktiga bränslekurvan är att nu är ju körningarna mycket sämre, iaf här i norr, smörkörningarna bredvid vägen är sällsynta nu är vi långt från väg bakom dom gamla hyggena och avverkar nåt stenskravel, klart det går åt mer bränsle/kubik då att få det till väg.

#284303Skogsägarrörelsen påstår att de arbetar för fossilfri transport i Skogsland nyligen.
Varför tog de täten att stoppa provet med Fiberdrive med biogasdrivning? Det fanns motoralternativ och utrymme för fungerande prov.
Se följande länk;
viewtopic.php?f=29&t=9982&start=1620#p284216

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284323Det finns inget i din länk som styrker att det fanns motoralternativ och utrymme för fungerande prov.
Detta tolkar man som att det är din personliga bloggåsikt utan substans.

T24X4 skrev:Det finns inget i din länk som styrker att det fanns motoralternativ och utrymme för fungerande prov.
Detta tolkar man som att det är din personliga bloggåsikt utan substans.
För snabb tolkning.
Det var en slutsats som Energimyndighetens personal kommit fram till och var beredd att stötta projektet med den största summan i sammanhanget.
- Onekligen var här en möjlighet som skogsbruket var för likgiltiga för.

#284329Kan du länka till sida där det står att Skogsägarrörelsen stoppar provet med Fiberdrive med biogasdrivning? Jag vill se fakta och inte hörsägen eller skvaller.

Axl  
#284332Har nog skrivit det förut men jag tycker det var klokt att avstå. Varför lägga pengar på att konvertera en maskin som man inte vet om den fungerar? Dessutom kan det väl inte vara helt enkelt att göra en farmartank för gas.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Axl skrev:Har nog skrivit det förut men jag tycker det var klokt att avstå. Varför lägga pengar på att konvertera en maskin som man inte vet om den fungerar? Dessutom kan det väl inte vara helt enkelt att göra en farmartank för gas.

Håller med, vore mer klokt att prova på en befintlig fungerande maskin, en vanlig skotare eller skördare då...

T24X4 skrev:Kan du länka till sida där det står att Skogsägarrörelsen stoppar provet med Fiberdrive med biogasdrivning? Jag vill se fakta och inte hörsägen eller skvaller.
Om du står för så absolut underlag så borde du haft den ambitionen innan du skrev förra inlägget.
ATL har beskrivet hur gruppen där Skogsägarrörelsen ingick och stoppade beslutet.
- Södra har dessutom vägrat att släppa till övningsobjekt enligt avtal om stöd under utveckling.

Jag har informerats från flera källor med god till full insikt och ser överensstämmelse som bekräftar händelseförloppet.

Zixten skrev:
Axl skrev:Har nog skrivit det förut men jag tycker det var klokt att avstå. Varför lägga pengar på att konvertera en maskin som man inte vet om den fungerar? Dessutom kan det väl inte vara helt enkelt att göra en farmartank för gas.

Håller med, vore mer klokt att prova på en befintlig fungerande maskin, en vanlig skotare eller skördare då...
Då måste utrymme finnas för båda applikationerna det kan vara svårt på ett koncept som "filats på " i 8 år och kompletterats i omgångar redan.
- Fiberdrive hade de fria ytorna för både motor och gas, vilket uppskattades av Energimyndighetens personal.

Farmartank för gas: Skulle det vara er uppfattning om hur gasen skulle hanteras?

Axl  
Bertilsson skrev:Farmartank för gas: Skulle det vara er uppfattning om hur gasen skulle hanteras?

Ja om det skulle vara något för praktiskt skogsbruk behöver väl gasen kunna lagras och tankas ute i skogen.

Användarvisningsbild

bodaedet  
#284344Hur är det tänkt att gasen skall hanteras?

Axl skrev:
Bertilsson skrev:Farmartank för gas: Skulle det vara er uppfattning om hur gasen skulle hanteras?

Ja om det skulle vara något för praktiskt skogsbruk behöver väl gasen kunna lagras och tankas ute i skogen.
Det var bedömt att Fiberdrive skulle kunna bära med sig gas för 20-25 timmar skörning. Gasen skulle hanteras till platsen på annat sätt, som förefaller klart bättre än farmartank.

- Nu är det kört för projektet, som ni tyckte inte ens borde testas.
- Ni föreföll då inte tveka om er egen insikt omkring problemen, samt att det fanns ingen lösning bättre än den ni tänkte er på befintliga maskiner.
- Självklart är det svårt att förstå nya lösningar och nya koncept. Men efter nästan 25 år med små förändringar skulle det förvåna mig om inte något nytt spår är möjligt, även om det inte ser färdigt ut genast.
- Fiberdrive hade en handfull lösningar som borde resultera i något bra för framtiden åtminstone i hälften av komponenterna. Tänk om det hade fötts en ännu bättre utvecklingsidé av något som inte var toppen genast.

- Yttrande från tillverkarfolk om att "virket måste fram, då måste våra produkter användas".
Detta känns oroande att få del av. Måste entreprenörerna pressas ännu mer för att inte avverkningskostnaden skall bli avskräckande och avverkningarna blir färre och jobb saknas. I förlängningen kan det bli konkurs eller lägre ersättning och i nästa led sämre utfört arbete hos skogsägare.

Bertilsson skrev:
T24X4 skrev:Kan du länka till sida där det står att Skogsägarrörelsen stoppar provet med Fiberdrive med biogasdrivning? Jag vill se fakta och inte hörsägen eller skvaller.
Om du står för så absolut underlag så borde du haft den ambitionen innan du skrev förra inlägget.
ATL har beskrivet hur gruppen där Skogsägarrörelsen ingick och stoppade beslutet.
- Södra har dessutom vägrat att släppa till övningsobjekt enligt avtal om stöd under utveckling.

Jag har informerats från flera källor med god till full insikt och ser överensstämmelse som bekräftar händelseförloppet.

Då är det din version du vill framhäva beroende på hur du tolkar saker och med tanke på din negativa inställning till Södra och andra stora bolag så måste jag ta dina uppgifter med en stor nypa salt eftersom du inte kan styrka dom.

bodaedet skrev:Hur är det tänkt att gasen skall hanteras?

200 liter diesel skulle motsvara 1 kubik gastank. Hur mycket bränsle förbrukar en skördare under 24 timmar? Ryms 1 kubik gastank på drivaren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).