Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 217676 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Anders Hansson  
#277677Prototypen går i drift på Mellanskog nu. Sidan 13 i senaste medlemstidningen.

http://issuu.com/mellanskog/docs/nr2_2014_medmellanskog

Skogsband från Olofsfors

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277818Det var en sund och positiv grundsyn i produktionsledare och produktionschef på Mellanskog omkring vad prototypen Fiberdrive är bra på.
- Det behövs dessa försök när något nytt provas. Mellanskog gör vad många väntat på runt Fiberdrive.
- Kostnadstrenden i skogen är ju enligt Skogforsk långt från bra. Denna test bör kunna leda till att nästa utvecklingsvariant av Fiberdrive upplevs helt OK på nuvarande lösningar och att innovatörens nya idéer gör att det kommer fler unika lösningar i nästa utvecklingsvariant.
- Kombinationen med en datorprogrammerare som blivit varm i kläderna och den rutinerade Lennartsson förefaller vara ett koncept som tar de initiativ som skogsägare behöver. Sannolikt gillar inte de stora tillverkarna detta nytänkande, eftersom det får deras utrustningar att framstå som dyra "stela stålklumpar".
- Hoppas att Skogforsk ser sin roll att med kunskap och stöd driva detta till funktion. Det vore viktig PR för Skogforsk och troligen ett trendbrott kostnadsmässigt för skogsägare, eftersom Fiberdrive har komponenter, som hämtas från tillverkningsserier, där kostnaden är klart lägre. Detta kan påverka dagens tillverkare och andra intressenter att göra motangrepp, som tyvärr beskådats även tidigare.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277856"Allt går att sälja med mördande reklam" var det visst nån som sa en gång....
Lyfter på hatten för dessa bidragsfiskare,men om nån delar ut pengar så gäller det väl att ta emot,ser samma trend här i landet,finns tillverkare som kanske säljer 1 maskin/år och oftast till sej själva,men att delta i samtliga mässor etc så det har dom visst råd med.

Den här drar jag över samma kam,Besten skulle ju rädda världen,Fiberpacen är i det närmaste utdöd,trots att JD pumpat in massvis med pengar.

Nej,jag är inte emot drivare som sådana,tror visst att dom har en viss plats att fylla,men att dom blir en dyr skotare och en halvdan skördare kommer man inte ifrån.
Men visst kan ex små stämpligsposter,fröträdsavverkning o dyl lämpa sej för en drivare,spec för en entreprenör som kanske har 3-4 normala kedjor kan en drivare ta hand om "skräpet" och på så vis göra totalentreprenaden lönsam.

Det enda som jag ger godkänt på Fiberdriven är snabbkopplingen.

Det där med en 10-hjuling med drift enbart på ett hjul/bält så fungerar endast på ritbordet,
Hade tex själv ett kugghjulshaveri på ena mastern ifjol så han var bara 7WD och han var då ingen höjdare att ta sej fram precis.

Detta "specialdäck" som "minskar vibrationer" :roll: Varför använder man luftfyllda gummidäck annars då :?: :?: :?:
Detta med vulkaniserade "ribbor" för att banden ska få fäste är väl heller ingen nyhet,Tireco sålde sådana åt 260-n redan i början 80-tal

Att ha helhydrauldrift är heller ingen revolutionerande nyhet,tex Logset höll ju på att knäa rejält innan dom övergick till "normal" hydrostatdrift.
Innan hade dom hydraulmotorer inne i boggilådorna,men problemet är ju med oljan att den alltid går enklaste väg,oberoende hur tydligt och bra hydraulschema man ritar.
Tex gamla Norcar har 2 åkpumpar,korsmatning så om tex vänster framboggi går mot en sten så går all olja till bakre,högra boggin.
För att försöka tvinga oljan rättvist så kan man använda olika typer av spärrar,men dom ger oxå ökad värme.

Sen systemet med stel midja är oxå det en skrivbordsprodukt.
Kör man tax snett över ett dike så vagnen och framdelen vill åt varsitt håll så är 90 grader ingen ovanlighet.

Nä,spinn vidare på snabbkopplingen men använd en någotsånär konventionell basmaskin så kanske det blir nåt fungerande av det hela.

Simba skrev:Lyfter på hatten för dessa bidragsfiskare
Hur mycket bidrag vet du om att Fiberdrive erhållit, för den konstruktion du syftar på?

Simba skrev:.... Besten skulle ju rädda världen,
Vet du om vilka viktiga komponenter Gremo tog bort och som orsakade prestationssänkningar?
Simba skrev:Fiberpacen är i det närmaste utdöd,trots att JD pumpat in massvis med pengar.
Utrustningen såldes till Timberjack. Vad hände när JD tog över?
Hur mycket pengar "pumpade" JD då in?
Vilka marknader säljs den till numera?
Vet du om att utrustningen är uppemot 20 år nu?

Simba skrev:Nej,jag är inte emot drivare som sådana,tror visst att dom har en viss plats att fylla,men att dom blir en dyr skotare och en halvdan skördare kommer man inte ifrån.
Vad har du grundat denna uppfattning om att Fiberdrive skulle var "en halvdan skördare"?
Vilka komponenter orsakar detta omdöme?

Simba skrev:Hade tex själv ett kugghjulshaveri på ena mastern ifjol så han var bara 7WD och han var då ingen höjdare att ta sej fram precis.
Driften på Fiberdrive har testats med gott resultat i cirka 8000 timmar. Dragförmåga på 30 ton och en teknisk utnjyttandegrad på 100% är nog svårslaget. Det räcker väl för att ta sig till väg?

Simba skrev:Detta "specialdäck" som "minskar vibrationer"
Har "specialdäcken" marknadsförts på det sättet?
Däremot ger datorns hjulstyrningen en lugnare framfart med dessutom många hjul mot marken.

Simba skrev:Detta med vulkaniserade "ribbor" för att banden ska få fäste är väl heller ingen nyhet,Tireco sålde sådana åt 260-n redan i början 80-tal
Vad har du fått det ifrån att det är vulkade ribbor på hjulen?
Vet du inte om hur hjulen är tillverkade på utrustningen du har synpunkter på?

Simba skrev:Innan hade dom hydraulmotorer inne i boggilådorna,men problemet är ju med oljan att den alltid går enklaste väg,oberoende hur tydligt och bra hydraulschema man ritar.
För att försöka tvinga oljan rättvist så kan man använda olika typer av spärrar,men dom ger oxå ökad värme.
Du har ju rätt i ditt påstående att oljan alltid väljer den enklaste vägen, tyvärr stannar nog dina hydraulkunskaper här. Kan berätta för dig att varje hjulmotor har i princip ett eget hydraulsystem vilket gör att ingen av motorerna vet om att den andra finns via hydraulsystemet. Således kan man alltså styra varje hjulmotors varv och moment helt utan att det påverkar ett annat. Detta gör att inga strypningar har användts, vilket vi/man också ser tydligt på hydrauloljetemperaturen. Detta vet innovatörerna och kan därför göra ett hydraulsystem som fungerar både på pappret och i praktiken nu ca 8.000 timmar. Hur har du skaffat insikt innan du kritiserar ett system du uppenbart inte vet hur det fungerar?

Simba skrev:Tex gamla Norcar har 2 åkpumpar,korsmatning så om tex vänster framboggi går mot en sten så går all olja till bakre,högra boggin.
Se svar ovan.
Simba skrev:Sen systemet med stel midja är oxå det en skrivbordsprodukt.
Kör man tax snett över ett dike så vagnen och framdelen vill åt varsitt håll så är 90 grader ingen ovanlighet.
Båda chassina är nivillernade vilket tar nivåskillnader på upp till 1 meter. Då kan även tilläggas att maskinen fortfarande är helt horisontell. Men du tänkte kanske inte på det...

Tosca  
Bertilsson skrev:Du har ju rätt i ditt påstående att oljan alltid väljer den enklaste vägen, tyvärr stannar nog dina hydraulkunskaper här. Kan berätta för dig att varje hjulmotor har i princip ett eget hydraulsystem vilket gör att ingen av motorerna vet om att den andra finns via hydraulsystemet. Således kan man alltså styra varje hjulmotors varv och moment helt utan att det påverkar ett annat. Detta gör att inga strypningar har användts, vilket vi/man också ser tydligt på hydrauloljetemperaturen. Detta vet innovatörerna och kan därför göra ett hydraulsystem som fungerar både på pappret och i praktiken nu ca 8.000 timmar. Hur har du skaffat insikt innan du kritiserar ett system du uppenbart inte vet hur det fungerar?

Finns dessa detaljer lätt läsbara på någon hemsida, hur många hydraulpumpar används tex för driften?

Användarvisningsbild

bodaedet  
#277970Läste i länken från Mellanskog, att allt inte verkar vara så friktionsfritt. Det var konstruktions missar och dyl, inget annat att vänta av en prototyp dock. Ska bli spännande och se hur det går.

Tror att det kanske är för mycket nytt på samma gång, svårt att få allt att fungera.

bodaedet skrev:Tror att det kanske är för mycket nytt på samma gång, svårt att få allt att fungera.
Utveckling kan väljas att göras med att byta mindre delar eller göra ett betydande nytt tänk. Utvecklingen i skogsbranschen har inte gjort stora utvecklingssteg, vilket också beklagats.
Fiberdrive är ett nytänk, som må betraktas som större än många förstår.
Det är väl fullt rimligt att tillverkaren både gör nya lösningar och korrigerar sådant som irriterat.
Innovatörerna i fråga har ju ibland på någon månad gjort ändringar på sådant som stora tillverkare behöver uppemot ett år. (Jag såg sådant när apteringsdatorerna utvecklades.)
I detta fall är både en innovatör och familjemedlem inblandad vid test av utrustning. Detta gör att önskningar och problem ventileras mycket aktivt.

Det avgörande är att det är en privat aktör som gör en helt ny produkt som kostar pengar. Motsvarande koncept ligger över 4 miljoner från stor tillverkare.
De som begär full funktion på en sådan prototyp, de inser inte vilka förutsättningar detta projekt kommer ifrån.

Axl  
#277977Bertilsson vilket är ditt förhållande till Lennartsson eftersom du så ensidigt hyllar allt han företar sig?

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#277982Vilken erfarenhet har du själv Bertilsson från att själv kört maskin?

Axl skrev:Bertilsson vilket är ditt förhållande till Lennartsson...
Han var kursdeltagare på ett flertal apteringskurser genom åren. Hans förmåga att titta utanför framförliggande problem gjorde att han var med att lyfta även apteringsutbildningen.
I dessa sammanhang som anställd i Södra, såg jag flera av hans utvecklingsförslag och det byggde ytterligare upp en uppfattning om hans förmåga.
- Hans skördareaggregat har presterat resultat som placerar arbetet på den bästa 1/5 i branschen.
- Han medverkade i den första test på skördarmätning, med resultat som överträffade ordinarie mätning vid såg. (Kanske gick det för bra, med följd att det korsade planer för både VMF och vissa bolags intresse. Denna uppfattning har stärkts genom åren eftersom möjligheten hamnade i malpåse många år. Erfarenheterna från detta kan flyttas till fler projekt.)
- Mina erfarenheter från sjukdom i familj, som jag fick när min fru dog 37 år gammal och jag fick försöka klara tre förskolebarn och arbete, det har gjort att jag vid sjukdom i Lennartssons familj försökt varit närvarande för dem.

Vi har inte några ekonomiska mellanhavande.
- Det är mitt intresse för utveckling för entreprenörer och skogsägare som ligger bakom mitt engagemang.
- Senaste Elmia gav nya kontakter, som hålls vid liv med ännu fler som kan miljön runt stora maskiner och hur de körs.

Axl skrev: eftersom du så ensidigt hyllar allt han företar sig?
Du väljer överord när du skriver "hyllar". Det är väl inte klandervärt att stötta/försvara insatser som både historiskt visat sig mycket goda och som i nuläget har goda förtecken.
- Vid några tester har inte Lennartsson fått köra eftersom hans förmåga varit utanför vedertagen i sådan verksamhet. Ex. Skogforsk senaste test av Fiberdrive gjordes med en förare med erfarenhet från Valmetdrivare (aldrig kört Fiberdrive), vilket är det senaste exemplet.

Något kan hämtas även i förra delsvaret, som svar från mig här.

Skogsbruket behöver fler nytänkare vid utveckling. Därför förefaller flera framförda negativa synpunkter som skadliga för nettot i skogen.
- Självklart är det också synpunkter från personer med motsatta ekonomiska intresse.

Jag ber dig Axl att förklara vem du är och skälen för dig att gå in på personligt.

skogsjan695xl skrev:Vilken erfarenhet har du själv Bertilsson från att själv kört maskin?
Om körvana är ett måste då är många deltagare i tråden diskriminerade att yttra sig.
Jag har utan god körvana utbildat skördareförare i aptering i 30 år med mycket gott resultat.

Jag har sett maskinen och frågat ihärdigt och på andra sätt skaffat mer vetskap omkring Fiberdrive.
- När frågor ställts har jag inte haft uppfattningen att svaret haft otillräcklig fakta.
- Kontakter med Energimyndigheten gav mig ytterligare besked som känns mycket objektiva omkring Fiberdrive.
- Kontakter med Skogforsk.
- Samtal med två av förarna som kört maskinen.

Sammantaget är det en mängd, som i andra sammanhang bildat erforderlig grund för mina engagemang.

Axl  
#278028Ta det inte personligt Bertilsson men jag blir nyfiken när du är så positiv till något. Det är ju inte främst positiva omdömen som du brukar skriva här på forumet. Du verkar ju också ha en väldigt god insyn i projektet.

Användarvisningsbild

Anders Hansson  
#278031Det är väl ändå positivt att maskinen går i drift idag. Endast då kan vi få ordentliga resultat och feedback vad som är bra/dåligt med maskinen. Jag tror att drivaren har en plats att fylla men tror inte Fiberdrive är riktigt rätt koncept.

Axl skrev:Ta det inte personligt Bertilsson men jag blir nyfiken när du är så positiv till något. Det är ju inte främst positiva omdömen som du brukar skriva här på forumet. Du verkar ju också ha en väldigt god insyn i projektet.
Detta kunde varit ett PM, men kanske fler vill förstå mina avsikter.
- Det finns problem som kostar skogsägare och entreprenörer många miljarder. Matrisfubben är ett sådan. Trots tydlig bevisning till ansvariga så vill ingen stöta sig med "marknaden". Ännu tror jag att skogsägare vill ta över problemet.

De virkesköpare som bedrar skogsägare och inte bryr sig om förluster de skapar ser jag som en uppgift att belysa och påverka. Åtskilliga skogsägare har blivit mer förutseende vid kontraktsskrivning. Skogsägare har fått rättelse till belåtenhet bara genom att säga vart de tänker vända sig...

Både när Besten och Fiberdrive utrustades med aggregat blev jag utfrågad per telefon. Resultatet blev början till "snabbfästet" för aggregat, för att inte bli som anda drivare en "halvbra skördare". Jag visste inte då varför vissa frågor ställdes till mig. Men uppenbart fanns idén om nödvändighet att ha ett aggregat som är lämplig för aptering, speciellt på grov skog. 10 kr/m3 försvinner mycket snabbt vid dålig stamhållning.

- När någon lägger egna pengar i utveckling för något bättre för andra, då måste väl sådant uppmuntras, även om uppgiften ser svår ut?
- När dessutom totalkostnad för slutprodukt förväntas bli betydligt lägre än dagens "stötar" i skogen, då bör det också få sin möjlighet.

Om lättsinne framförs för att ta poäng på ett forum, där anonymt folk "skriver av sig" och orsakar att ett nytt tänk i skogen av"populistiska skäl" utsätts för krokben, då måste ett uppvaknande ske. Skogsägare och entreprenörer sitter i samma båt. Hur många försvarar med sundet rotnettot till skogsägare?
Fiberdrive är tillverkad utan bidrag från någon, trots "lättsinnigt" påstående om annat här.
Det är en prototyp tillkommen från helt nytt koncept på tämligen kort tid. Jämför mot Valmet och andra, som hållit på mer än 10 år och ännu inte har mer än en halvbra skördare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).