.
Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
En ny drivare? (Fiberdrive 1750)
mån 03 mar 2014, 18:35#269116För min del låter det dyrare att behöva använda trailer vid varje flytt. Den ser inte ut kunna flyttas på dunderbygge eller "traktortrailer" vilket ju inte direkt underlättar flyttar. Ser iallafall lång och tung ut på bilderna? Men det kanske går jämt upp jämfört med att flytta två maskiner. Detta är ju givetvis under mina förhållanden med relativt små hyggen men nära flyttar.

mån 03 mar 2014, 20:36#269150Ja och eftersom trakterna bör vara ganska små (om man ska tjäna på billigare flytt) och inte innehålla alltför mycket olika trädslag/sortiment eller gallring så borde flyttarna bli längre än för en mer allround grupp och därmed dyrare.
mån 03 mar 2014, 20:40#269154Där bra bärighet finns ,vore det inte bättre att backa bredvid skogen och fälla bakåt i 45 grader? Blir väldigt mkt krankörning med det körsätt filmerna visar. Vägen från stubbe till lass är onödigt lång tycker jag, +att man får nosen på rätt håll.
/ Markus
mån 03 mar 2014, 20:56#269163Man måste ju inte hugga alla trädslag samtidigt, kör man gran och det står nån tall i vägen så är det väl bara att fälla den och lägga den åt sidan så länge. Rätt man vid spakarna så kommer den här maskintypen (drivare) stå sig bra gentemot konventionella system.
Zeaflowers tänk gillas!
Zeaflowers tänk gillas!
tis 04 mar 2014, 06:43#269227
Om det fungerar vore det ett mycket bättre sätt. Ett annat problem med denna maskin tror jag dock blir att entreprenören som köper denna får agera "städpatrull" åt de övriga avverkningsgrupperna. Åka på små avverkningar och flytta ofta, köra på blöta marker med sämre bärighet. Och alla andra kollegor slipper dessa avverkningar och konkurrerar ut entreprenören med drivaren. Ett stort problem med specialmaskiner i det svenska skogsbruket.
zeaflower skrev:Där bra bärighet finns ,vore det inte bättre att backa bredvid skogen och fälla bakåt i 45 grader? Blir väldigt mkt krankörning med det körsätt filmerna visar. Vägen från stubbe till lass är onödigt lång tycker jag, +att man får nosen på rätt håll.
Om det fungerar vore det ett mycket bättre sätt. Ett annat problem med denna maskin tror jag dock blir att entreprenören som köper denna får agera "städpatrull" åt de övriga avverkningsgrupperna. Åka på små avverkningar och flytta ofta, köra på blöta marker med sämre bärighet. Och alla andra kollegor slipper dessa avverkningar och konkurrerar ut entreprenören med drivaren. Ett stort problem med specialmaskiner i det svenska skogsbruket.
John Deere 1210E ALS/T
New Holland TL90A
Liebherr 902HD Hjulgrävare
New Holland TL90A
Liebherr 902HD Hjulgrävare
tis 04 mar 2014, 09:43#269263Det är kanske motiverat att beröra detta problem, fast det inte är drivareutveckling.
- En svag entreprenör blir alltid "städgumma" åt bolagen.
- Vid ett arbete i Dalarna sa en entreprenör, som hade "satt ner foten" så tydligt och avstått ett arbete, att det gjorde mig häpen. Entreprenören såg min reaktion och sa: "En entreprenör får aldrig bli så fattig att han inte har råd att avstå ett objekt".
En konsekvens av nuvarande upphandling av jobb är att det ofta är ersättning årsvis per m3. Ersättningen nyanseras inte efter de verkliga omständigheterna. Dessutom kopplas inte ens ofta nog ut för timkörning.
- Detta är problem som i organiserad form bör åtgärdas. Det främjar inte bra arbete och drabbar skogsägare, som för ofta applåderar låg kostnad.
- När ny utrustning hamnar hos entreprenör brukar det ofta bli hos personer med öppenhet och förmåga på god nivå. Det minskar "överkörning" från bolagets sida.
- Jag har förhoppning om att ett nytt synsätt omkring en utrustnings fördelar kan bilda ny skola.
- Fördelar genom färre personer att informera. Den som gör ett bra arbete får mera sannolikt den direkta uppskattningen. God kunskap blir sedd och borde tydligare då bli ersatt. Motsatsen syns där klämda entreprenörer anser sig måste köra "innerkurvan" och arbete och virkesvärde har brister. förlust på 20 kr/m3 är tämligen vanligt. Ibland enbart på virkesvärdet.
Anders Hansson skrev: Ett annat problem med denna maskin tror jag dock blir att entreprenören som köper denna får agera "städpatrull" åt de övriga avverkningsgrupperna. Åka på små avverkningar och flytta ofta, köra på blöta marker med sämre bärighet. Och alla andra kollegor slipper dessa avverkningar och konkurrerar ut entreprenören med drivaren. Ett stort problem med specialmaskiner i det svenska skogsbruket.
- En svag entreprenör blir alltid "städgumma" åt bolagen.
- Vid ett arbete i Dalarna sa en entreprenör, som hade "satt ner foten" så tydligt och avstått ett arbete, att det gjorde mig häpen. Entreprenören såg min reaktion och sa: "En entreprenör får aldrig bli så fattig att han inte har råd att avstå ett objekt".
En konsekvens av nuvarande upphandling av jobb är att det ofta är ersättning årsvis per m3. Ersättningen nyanseras inte efter de verkliga omständigheterna. Dessutom kopplas inte ens ofta nog ut för timkörning.
- Detta är problem som i organiserad form bör åtgärdas. Det främjar inte bra arbete och drabbar skogsägare, som för ofta applåderar låg kostnad.
- När ny utrustning hamnar hos entreprenör brukar det ofta bli hos personer med öppenhet och förmåga på god nivå. Det minskar "överkörning" från bolagets sida.
- Jag har förhoppning om att ett nytt synsätt omkring en utrustnings fördelar kan bilda ny skola.
- Fördelar genom färre personer att informera. Den som gör ett bra arbete får mera sannolikt den direkta uppskattningen. God kunskap blir sedd och borde tydligare då bli ersatt. Motsatsen syns där klämda entreprenörer anser sig måste köra "innerkurvan" och arbete och virkesvärde har brister. förlust på 20 kr/m3 är tämligen vanligt. Ibland enbart på virkesvärdet.
ons 05 mar 2014, 12:17#269417Vid jämförelse som görs med utrustning som t.o.m. kom på 80-talet, bör "blicken lyftas", som vissa gör. Fiberdrive är en konstruktion från grunden, som gjorts av personer som gjort helhetslösningar tidigare.
- Betydande insikt erhölls med drivare av olika typ, där någon ägdes av Lennartsson.
- Fiberdrive är inte start på någon befintlig utrustning, som bara nästan är anpassat för ändamålet.
- Problem som vanlig differential ger med sin utväxling och ensidighet, den undviks genom styrningen som Fiberdrive påverkar med kraften som kommer anpassad "från hytten" och beroende på omständigheterna som mark och styrning ger.
- Betydande insikt erhölls med drivare av olika typ, där någon ägdes av Lennartsson.
- Fiberdrive är inte start på någon befintlig utrustning, som bara nästan är anpassat för ändamålet.
- Problem som vanlig differential ger med sin utväxling och ensidighet, den undviks genom styrningen som Fiberdrive påverkar med kraften som kommer anpassad "från hytten" och beroende på omständigheterna som mark och styrning ger.
lör 08 mar 2014, 08:13#270013Jag hörde vid olika tillfälle om möjlighet att få Fiberdrive utrustad med olika kontakt mot marken.
1 Normala stora band med bästa marktryck och grepp.
2 Band med gummiplattor som kan bytas vid förslitning. Nu kan maskin köra upp på väg och förflyttas på väg.
3 Fiberdrive kan levereras utan band, men nivellerande och drivande 10 gummihjul. Full funktion på alla vägmaterial. Plats för däck upp till bredd på 1 m.
Enligt uppgift blir slutsumman likvärdig på alla nämnda varianterna.
Johan_84 skrev:För min del låter det dyrare att behöva använda trailer vid varje flytt. Den ser inte ut kunna flyttas på dunderbygge eller "traktortrailer" vilket ju inte direkt underlättar flyttar. Men det kanske går jämt upp jämfört med att flytta två maskiner. Detta är ju givetvis under mina förhållanden med relativt små hyggen men nära flyttar.
1 Normala stora band med bästa marktryck och grepp.
2 Band med gummiplattor som kan bytas vid förslitning. Nu kan maskin köra upp på väg och förflyttas på väg.
3 Fiberdrive kan levereras utan band, men nivellerande och drivande 10 gummihjul. Full funktion på alla vägmaterial. Plats för däck upp till bredd på 1 m.
Enligt uppgift blir slutsumman likvärdig på alla nämnda varianterna.
fre 14 mar 2014, 10:57#271090I ett första steg ska Skogforsk tillsammans med maskintillverkare, entreprenörer, innovatörer och övriga skogsbruket utveckla ny teknik som ska minska skogsmaskinernas markpåverkan och påfrestningar på föraren, men även sänka bränsleförbrukningen.
- Samma ambitioner som denna tråd tar upp.
http://www.holmen.com/sv/Press/Nyhetsar ... forskning/
- Samma ambitioner som denna tråd tar upp.
http://www.holmen.com/sv/Press/Nyhetsar ... forskning/
mån 17 mar 2014, 20:17#271707http://www.blocket.se/sodermanland/Unik ... ?ca=11&w=3
Finns till salu nu
Finns till salu nu
Valmet 840.3 -08
tis 18 mar 2014, 00:44#271753Var det inte veldigt billigt??
1,8 mille, eller ca 1,5mille Norske, var ju nästan så man blev sugen at köpa en själv.
Man får vel inte en vanlig skördare med 1500t til det priset, eller??
Nån som vet hur mange som er tillverkad av denna drivaren???
Jag trodde det forfarandet var en prototyp.
1,8 mille, eller ca 1,5mille Norske, var ju nästan så man blev sugen at köpa en själv.
Man får vel inte en vanlig skördare med 1500t til det priset, eller??
Nån som vet hur mange som er tillverkad av denna drivaren???
Jag trodde det forfarandet var en prototyp.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
tis 18 mar 2014, 18:05#271847Priset beror nog på att det är den första prototypen som är till salu.
tis 18 mar 2014, 18:15#271849Lägger in annonsen för framtida läsare åxå
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
tis 18 mar 2014, 18:21#271851http://ekuriren.se/nyheter/ektv#jpfJ1XHxSfF0ub_w6Tqr9w
Mina videos på youtube
http://www.youtube.com/user/HondaCrvDriver#g/u
http://www.youtube.com/user/HondaCrvDriver#g/u

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).