lör 05 aug 2023, 12:31#808075Hejsan,
Vi har köpt en Valmet 892 som har ett Valmet 960 aggregat monterat. Jag har meckat lite med elektroniken så att hydrauliken till kranen fungerar
och fått ordning på hydrostatmotor och växellådan.
Det som jag kör fast på just nu är hur man styr aggregatet, undrar om det är något läge man måste komma in i på datorn.
Det sitter ett VMM 2000 system och manualerna till de stämmer inte riktigt med den 892 maskin som vi har. Funkar att välja förare och område o sånt, kan även köra alla funktioner på aggregatet genom en meny på datorn som testar utsignaler från VBU. Knapparna registreras också i menyn på datorn som visar dom.
Är det någon som har koll på de här datorerna och hur man skulle kunna aktivera arbetsläget som de nämner i böckerna?
Mvh David från skyttorp
Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
Valmet 892 med 960 aggregat VMM 2000
TS

mån 07 aug 2023, 18:22#808235Nu har ja ju haft en 892.
På den va de dasa 380 å sp550.
Vmm2000 va orginal på våran men de vet ja inget om å alla instruktioner skickade ja när ja sålde den.
Eftersom ingen har svarat säger ja mina fina funderingar.
Finns de nånting så du kan kolla om knapparna funkar å ger signal till datorn.
På nåt vis borde ju aggregatet nollas.
På den vi hadde va de öppna å stäng aggregat.
Funkar dia mätning?
Valmet 960 har ja haft. På de va de potensiometrar till diamätning mot en Valmet dator av nyare modell(2006).
Inte helt simpelt å felsöka på de.
På den va de dasa 380 å sp550.
Vmm2000 va orginal på våran men de vet ja inget om å alla instruktioner skickade ja när ja sålde den.
Eftersom ingen har svarat säger ja mina fina funderingar.
Finns de nånting så du kan kolla om knapparna funkar å ger signal till datorn.
På nåt vis borde ju aggregatet nollas.
På den vi hadde va de öppna å stäng aggregat.
Funkar dia mätning?
Valmet 960 har ja haft. På de va de potensiometrar till diamätning mot en Valmet dator av nyare modell(2006).
Inte helt simpelt å felsöka på de.
mån 07 aug 2023, 21:43#808272Kollar man i VMM2000-instruktionsboken så verkar proceduren vara likadan som på de första MAXI-systemen, dvs:
1. Kvittera parkeringsbromsen.
2. Välj körriktning (gå från neutral till körriktning)
3. Aktivera arbetsvarv (genom att dra den övre "minijoysticken" på vänster spak mot dig).
Sedan ska aggregat fungera.
1. Kvittera parkeringsbromsen.
2. Välj körriktning (gå från neutral till körriktning)
3. Aktivera arbetsvarv (genom att dra den övre "minijoysticken" på vänster spak mot dig).
Sedan ska aggregat fungera.
Valmet 901
sön 08 dec 2024, 19:29#864438Hej har också problem med en 892 med 960 aggregat, köpt fr dbo så ingen att fråga. Mitt problem är att kranen inte orkar hålla aggregatet hela vägen ut, jag har kollat tryck och bytt chockventil utan resultat, med jag tror att jag har löst mysteriet. Värdena i boken är ju för ett mycket lättare aggregat och tidigare ägare har kanske kört sådär ända sedan man bytte aggregat på 90 talet..
Orkar din på full längd? Och vet du vad du har för tryck på pump och chock?
Orkar din på full längd? Och vet du vad du har för tryck på pump och chock?
Jörgen Salomonsson
MB Trac 800 -80. BM Bamse-59. Timmerjack 230 Valmet 500 -68. Valmet 604 Belarus 505 Kamo x spindelgrävare. Alice Chalmers väghyvel-50 tal.
MB Trac 800 -80. BM Bamse-59. Timmerjack 230 Valmet 500 -68. Valmet 604 Belarus 505 Kamo x spindelgrävare. Alice Chalmers väghyvel-50 tal.
mån 09 dec 2024, 17:51#864526Valmet 892 hade som störst Valmet 955-aggregat, vilket väger ca 800kg.
Kranen har ju 100kNm lyftmoment brutto, så det var nog precis att den orkade lyfta det aggregatet.
Minns att 901:an, som har samma kran, inte orkade lyfta ett 945-aggregat längst ute och det väger knappt 900kg.
Ett 960-aggregat väger ca 1100kg, så det är inget fel på din maskin, utan du lär få dra in kranen en bit för att lyfta det 960-aggregatet.
Kranen har ju 100kNm lyftmoment brutto, så det var nog precis att den orkade lyfta det aggregatet.
Minns att 901:an, som har samma kran, inte orkade lyfta ett 945-aggregat längst ute och det väger knappt 900kg.
Ett 960-aggregat väger ca 1100kg, så det är inget fel på din maskin, utan du lär få dra in kranen en bit för att lyfta det 960-aggregatet.
Valmet 901

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).