Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ny bandspänning från Clark Tracks

3 inlägg 2334 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors
Användarvisningsbild

Ny bandspänning från Clark Tracks

Torbjörn Johnsen  
#852619Clark Tracks (som är en del av Nordic Traction) har tagit fram en ny enkel bandspännare för sina skogsband i TerraX-serien. Banden spänns med hjälp av en justerbar Haggislänk och en skruvdragare. Produkterna ska presenteras på FinnMetko-mässan nu i slutet av augusti. Det ser enkelt ut på videon. Den stora frågan är väl hur bra det håller? Vad tror ni som är van att hantera skogsband?

Här finns en bild:
1723727674_clarktracs-spänning.jpg

och en video;

TS
Skogsband från Olofsfors

Re: Ny bandspänning från Clark Tracks

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852663Metoden för skarvning av länk är samma som används på bandtraktorer, ''bulldozer'' som en del säger. Så själva idén är det nog inget fel på men jag hade nog gärna sett två skruv i varje för lite extra säkerhet sedan lär det kräva viss rengöring innan spänning så man inte spänner mot jord och grus.

Re: Ny bandspänning från Clark Tracks

AKKAMAAN  
#852740Har hållit på med bandpåläggning under 25 års tid sedan mitten av 1970-talet.
Såna här "spännande" specialverktyg har psserat förbi i dussintals. Inget av dem har "fastnat"....
ÖSAs sträckkätting system är oslagbara i sin enkelhet och borde vara konkurrenskraftiga än idag Om det inte vore för att vi har haft 1-2 förlorade generationer av maskinförare de senaste 25 åren

Vet inte om de tillverkas numera men de är mycket enkla att tillverka själv också. Ingen batteridriven skruvdragare nödvändig
1723822830_hur_man_anvaender_Oesa_straeckkaetting.jpg

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).