Skogsmässor

Elmia Wood 2025 - direktkontakt med projektledaren

18 inlägg 6480 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Elmia Wood 2025 - direktkontakt med projektledaren

JohannesHansson  
#881105Hej,

Snart är det dags för mässa igen och Elmia Wood öppnar portarna torsdag 5 juni kl 09.00. Alla är självklart välkomna. Jag som skriver detta inlägg heter Johannes Hansson och jag är projektledare och mässansvarig för Elmia Wood. Jag började på Elmia 2021, efter pandemin, inför senaste mässan och hade då tjänsten som Site Manger. Det är ett fantastiskt roligt jobb och nu ser alla vi i mässteamet fram emot mässan och att träffa er besökare och utställare.

Jag är en återkommande Skogsforum-läsare, men detta är mitt första inlägg. Tanken med denna tråd var att helt enkelt skapa en möjlighet för direktkontakt för er Skogsforumister att skriva direkt till mig. Frågor, tankar, åsikter, tips etc mottages gärna. Det är såklart bråda dagar nu kommande veckor inför mässan, men jag hoppas kunna svara på det flesta av era inlägg. Alla frågor är tillåtna!

Torbjörn här på Skogsforum har ju en tråd sedan tidigare där det diskuterats en del och även skrivits om aktiviteter, nyheter etc. Ni kan även gå in direkt på Elmia Wood hemsida under Besökar --> Vad händer på mässan, så hittar ni all information
https://www.elmia.se/wood/for-besokare/ ... pa-massan/

Välkomna 😀
//Johannes
Projektledare Elmia Wood

TS
Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2025 - direktkontakt med projektledaren

JohannesHansson  
#882460Vi tar en "Gissa monter?" Börjar med lätt för er som är aktiva här. ÄNDA montern med asfalt i kan jag avslöja...

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#882488Helt kort. Som skogsägare så vill jag se demonstrationer. Alltså att det körs, kapas, sågas eller så. Snackemontrar där det bara bjuds på reklambroschyer går jag rakt förbi. De firmorna kan jag lika väl ringa upp när jag är hemma.
Senast redigerad av Badger sön 01 jun 2025, 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

JohannesHansson  
#882513Hej Badger,
Kul att du uppskattar demos! Jag håller med dig, och det är därför mässan är i skogen. Vi uppmanar alla utställare att nyttja denna möjligheten och vi hjälper till att skapa förutsättningar och hitta lämplig skogsmark som passar respektive utställare och maskin. Till året mässa har vi tagit bort demoavgift för utställarna för att stimulera just demo.

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JohannesHansson skrev:Vi tar en "Gissa monter?" Börjar med lätt för er som är aktiva här. ÄNDA montern med asfalt i kan jag avslöja...

Gissar på Sandahls.

Användarvisningsbild

Badger  
JohannesHansson skrev:Hej Badger,
Kul att du uppskattar demos! Jag håller med dig, och det är därför mässan är i skogen. Vi uppmanar alla utställare att nyttja denna möjligheten och vi hjälper till att skapa förutsättningar och hitta lämplig skogsmark som passar respektive utställare och maskin. Till året mässa har vi tagit bort demoavgift för utställarna för att stimulera just demo.

Demoavgift? Det lät väldigt kontraproduktivt att ha en sådan. Bra beslut!

Användarvisningsbild

JohannesHansson  
Zixten skrev:
JohannesHansson skrev:Vi tar en "Gissa monter?" Börjar med lätt för er som är aktiva här. ÄNDA montern med asfalt i kan jag avslöja...

Gissar på Sandahls.

Helt rätt Zixten!! Guldstjärna 👍

TS
Användarvisningsbild

JohannesHansson  
Badger skrev:
JohannesHansson skrev:Hej Badger,

Demoavgift? Det lät väldigt kontraproduktivt att ha en sådan. Bra beslut!

Ja det kan man säga. Och det har gett effekt märker vi.

TS
Användarvisningsbild

JohannesHansson  
#883484Feedback från mässan mottages gärna för att förbättra till nästa mässa 2027.

Skriv här eller i PM. Var inte blyga med konstruktiv kritik, men skriv även gärna det ni var extra nöjda med också för att göra mer av det som ni uppskattar!

Gällande mat så vet vi att det var många sura miner så det vi att många klagar på, med all rätt. Men skriv gärna personliga upplevelser, så kan jag ta med det till vår utvärdering.

Stort tack för att ni kom och bidrog till en fantastisk mässa!!

TS
Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883486Håller @Badger om demo.

Ett tips är att hjälpa utställare att synka lite med montergrannar för att få till flöde och att saker händer lite utefter rundan och inte allt samtidigt.
Alla utställare vinner på visningar tror ja, även om det konkurrenten i grannmontern.

Det var lite besvärligt att hitta montrar och var olika specifika utställare fanns.
Jag förstår att det behövs ett bra system för att snabbt kunna få transporter och hantera händelser snabbt.
Varför inte helt enkelt ge "gatunamn" för olika sträckor av slingan?
Det finns trots allt "vägskäl" och kurvor där namn kan ändras, och sedan ge montrarna nummer med jämna på en sidan, ojämna på andra och alltid börja med låga mot entrén och högst längst in.
Hylla några forna skogshjältar med att ge namn efter dem. :)

Med lite skyltning var de olika vägarna ligger åt för håll blir det lättare att hitta de jag vill besöka.

Bra jobbat med att sy ihop ett såpass stort projekt som detta är.
Det finns alltid saker som går att göra bättre, och som säkert kommer bli bättre till nästa gång.

Användarvisningsbild

Badger  
#883492Många bra inspel av @Sundhult där. Man känner sig lätt vilse på slingorna. Någon flagga/port/banderoll utmed/över respektive slinga gärna med en liten skylt med karta och information om "Du är här" och en större detaljbild över den närmaste hundra metern av slingan i närhet och vilka utställare som finns hade varit toppen. En skylt framför respektive utställare där man kunde läsa vad de heter och vad de visar och gärna med några klockslag för när de tänker köra sina demos hade varit trevligt också. Det kändes hela tiden som jag precis missat en demo och inte hade tid att vänta på nästa.

En app som visar allt detta på karta plus att man kunde få aviseringar när någon demo man vill se skulle starta hade varit megabra. Men det kanske är för stor investering om det inte är något som ni kanske kunde bygga och använda på alla Elmia mässor.

Sen förvånade det mig att inte Logosol och Stihl hade någon samverkan med killen som byggde stockväggar, han verkade ha mycket bättre koll på prylarna än säljarna i montrarna. Även om det antagligen görs upp noll affärer på stora maskiner hade det ändå varit kul med lite listpris på dem med och inte bara på småmaskinerna.

Användarvisningsbild

JohannesHansson  
#883500Tack, många goda och genomförbara idéer. Skyltning och information kan man alltid förbättra och vi i mässteamet blir lätt hemmablinda och har kanske inte besökarens perspektiv. Inzoomade kartor för ett del av området är en superbra idé.

På vissa mässor har vi temavandringar på bestämda klockslag. Typ teknikvandring, innovationsvandring, bioenergivandring, med en som leder gruppen till olika företag så att det blir korta och tydliga presentation + demo. Nackdel är avstånden mellan montrar och att det kan vara svårt att hålla ihop gruppen när det är trångt på vägen. Men genomförbart!
Tack för tipsen! 👍

Det finns viss samarbete mellan Makers Place vid ingången och logosol, men vet inte mer.

Tack @Sundhult för filmen. Jag han inte se dem in action! Såg spännande ut och att det uppskattades av er som var där!

Tack!

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883527Stod och köade till viltkebaben på fredag eftermiddag när Timbersports skulle ha visning, samtidigt drog Malwa igång sin demo med högtalaren på full volym. Är övertygad om att båda hade tjänat på att inte köra uppvisning samtidigt i montrar som ligger på varsin sida om slingan.

devlin  
#883533Jag gick förbi Malwa montern på Tors. fm -- precis när Malwa försökte förklara hur tyst deras elektriska skotare var så drog Timbersports igång sina turbo-sågar ---> Alla stod och höll för öronen i någon minut.
Rent allmänt kändes det som att Timber-sport scenen kunde flyttats 'lite åt sidan', nu stod det väldigt mycket folk på gång-slingan och tittade på vilket gjorde det enormt trångt mellan Malwa och 'sidan av scenen'
Det kanske är så att vägen framför Stihls demo-arena borde breddas också så att det finns plats för både publik och förbipasserande.

Användarvisningsbild

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883544Vi fick en alldeles perfekt monter för våra veteransågar och även en yta att såga med dessa monster på. Det drar otroligt mycket publik när vi startat en tvåmanssåg däremot dom som stod i montern tvärs över var inte lika nöjda, men dom fick se ryggen på många.
Vi stortrivdes i vår monter som vi tackar för
Kärrabols motorsågsmuseum
1749463421_img_5532.jpg

1749463420_img_5527.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).