Skogsmässor

LIGNA-mässan - Ett eldorado för alla träförädlare

6 inlägg 2500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

LIGNA-mässan - Ett eldorado för alla träförädlare

Torbjörn Johnsen  
#800134 Snart är det dags (15-19 maj) för den internationella stormässan LIGNA i Hannover, Tyskland. Det är Världens största mässa för träförädling och träindustri med allt i maskin- och produktväg som kan tänkas och lite till. Lite som en Elmia Wood när den var som störst men för sågverk, snickerier eller småskaliga förädlare.

1682583523_ligna-1.jpg


På LIGNA finns allt från de största sågverks- och skivindustrifabriksmakinerna till de minsta sågverken för skogsägarbruk. Det som kanske är mest intressant i mitt tycke är mellansegmentet mellan de tyska, finska och amerikanska bolagens kompletta såglinjer och de minsta bandsågarna. I många central- och syd/östeuropeiska länder är storleken på sågverken betydligt mindre än vad de är här i bulk- och storskalighetens nordiska sågverksindustri. Det innebär att det finns många tillverkare som producerar utrustning som är lämplig för den här typen av verksamhet med mindre förädlngsvolymer.

Ett sådant företag är Wood-Mizer. De är främst kända här i Sverige för sina mobila eller stationära bandsågverk men de har en bred produktpalett med utrustning som används i länder som t ex Polen för att bygga upp relativt småskalig men professionell såg- och träindustri. Wood-Mizer kommer att visa upp många av sina maskiner och produktionslösningar på LIGNA och här är några av dem:

I det öppna området (monter K44) kommer Woodmizer att visa livedemonstrationer av bandsågarna i LT och LX-utförande inklusive flera WIDE-versioner samt även kantverk och klyvsågar. Här visas även maskiner för bearbetning av skivor.

1682582846_wm-lt40wide.jpg


I utomhusområdet finns även två industriella produktionslinjer uppbyggda. De har byggts med Wood-Mizers industriella sågverk WB 2000 som bas, kompletterad med hanteringsutrustning och klyvsågar. Det är dels en linje för volymproduktion och den andra linjen visar produktion av pallvirke. Båda linjerna har en hög nivå av automatisering.

1682582847_wm-wb2000_ligna_2019.jpg


Inne i mässhallarna (Hall 25, monter E06) visar Wood-Mizer upp sin senaste och mest avancerade "heavy duty-lösning" för sågverksindustri: EA 3000 Transverse Edger

I ytterligare en hall (hall 13 monter E08) visas en serie maskiner för snickare och hantverkare. Plan- & dimensionshyvlar, fräsar och sågar.

1682582812_wm-woodworking_machines.jpg



LIGNA har även en skogsdel
En ganska liten men ändå intressant del av LIGNA-mässan handlar om skogsmaskiner och skogsteknik. Den här delen har nog krympt över tid men Rottne och Ponsse ser i alla fall ut att vara med via sina tyska återförsäljare.

Besökare från hela Världen
LIGNA-mässan är en gigantisk mässa med 1300 utställare som fyller hela den stora mässanläggningen i Hannover. Besökarna kommer från hela Världen och likaså utställarna. Det finns hela 148 svenska utställare med i utställarlistan. Främst företag som levererar maskiner och utrustning till sågverk.

Här hittar ni mer information om LIGNA 2023: https://ligna.de/en

Tyvärr hinner vi inte ner och besöka mässan i år men om det är någon som tänker sig dit får ni gärna bidra med lite intryck och bilder här om ni har lust. Eller om ni besökt mässan tidigare och kan bidra med lite tips om hur man får ut mest av sitt besök på en sådan här stor mega-mässa? Vart hittar man den kallaste ölen och den bästa curry-würsten?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: LIGNA-mässan - Ett eldorado för alla träförädlare

svampbob  
#800137 Nog tror jag att ni hinner hem och upp till Umeå på en månad. Ligna är i mitten på maj och SkogsNolia i mitten på juni.

Användarvisningsbild

Re: LIGNA-mässan - Ett eldorado för alla träförädlare

Torbjörn Johnsen  
#800138 Ja, det har du givetvis rätt i. Men jag ska upp i ett annat ärende under samma dagar så jag blandade ihop datumen😱

   TS
Avatar Fallback

Re: LIGNA-mässan - Ett eldorado för alla träförädlare

FredrikB  
#800169 Synd att det är försent att planera in i år, annars hade det varit en kul utflykt. Nu är jag lite bekväm, så jag undrar hur ofta denna mässa är och om det vanligtvis är samma stad?

Användarvisningsbild

Re: LIGNA-mässan - Ett eldorado för alla träförädlare

Torbjörn Johnsen  
#800176 Ligna går normal sett vartannat år på udda år och alltid i Hannover. Har för mig att den körs i anslutning till kristihimmelsfärdshelgen men kan inte ta gift på att det alltid är så. Men 2025 nästa gång i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: LIGNA-mässan - Ett eldorado för alla träförädlare

FredrikB  
#800187 Då får man skriva in i kalender för 2025 åtminstone. Tack

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).