Skogsmässor

Många skogsmässor i vår

27 inlägg 10496 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Många skogsmässor i vår

Torbjörn Johnsen  
#749792 Edit: Den här tråden avser skogsmässor under året 2022.
Här finns en nyare tråd som handlar om skogsmässorna 2023:
Svenska skogsmässor 2023, datum & länkar

Efter ett totalt uppehåll på snart tre år så kommer nu skogsmässorna tillbaka i vår och sommar. Och detta på bred front!
Det handlar om en handfull mässor av både större och mindre kaliber och jag listar dem i datumordning här (hojta till om jag glömt någon):

6 - 7 maj: Skog & Traktor, Emmaboda

20 - 21 maj: Skogsmaskindagarna, Karlskoga

2 - 4 juni: Elmia Wood, Jönköping

17 - 18 juni: Mittpunkt Skog, Överkalix

19 - 20 augusti: Mittia Gård & Skog, Ljusdal

Så vitt jag kan förstå idag så kommer ingen av de större maskintillverkarna att vara med på årets skogsmässor utan de spar sitt krut till den egna mässan Swedish Forestry Expo nästa år, 1 - 3 juni 2023.

Det här innebär troligen att Elmia Wood blir mindre än tidigare men det kan ju likväl bli en bra mötesplats för skogsintresserade i södra halvan av landet. Det finns ännu ingen utställarlista på Elmia Woods sajt så det är svårt att bilda sig en uppfattning om uppslutningen men mitt intryck när man pratar med företagen är att i stort sett alla som håller på med mindre maskiner och teknik kommer att vara med liksom företag som vill träffa skogsägare. Men även företag med skördaraggregat och utrustning för skogsentreprenörer verkar komma med trots att de större maskintillverkarna inte ä med. Jag gissar att situationen blir likartad i Karlskoga.

Vi kan väl snacka upp inför mässorna här i lite olika trådar och även planera tillfällen för SFO-medlemmar att träffas. Skogsforum kommer inte ha någon egen monter på någon av mässorna men vi besöker alla och vi ska bevaka och rapportera om vad som dyker upp. Förhoppningsvis kan vi även komma överens om "meeting-points" på de olika mässorna där vi som vill kan stråla samman.

Vad tror ni generellt om skogsmässor framöver? Finns det uppdämt behov av att träffas så att vi kommer tillbaka till hur det såg ut innan pandemin? Eller har vi som besökare eller företagen som ställer ut ändrat preferenser som även kommer att påverka "efter-pandemins" skogsmässor?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

Bumpkin  
#749794 Elmia och Mittia blir det för min del.
Och enbart för att jag vill ut och se mig om lite grann.🙂
Se vad som händer och vad som finns till skogen.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

Camaro1969  
#749799 sfo gallringsdagar ser jag fram emot :)

Avatar Fallback

Re: Många skogsmässor i vår

hfab  
#749802
Camaro1969 skrev:sfo gallringsdagar ser jag fram emot :)

+1👍

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

svampbob  
#749879 Min nya skördare ska visa upp sig på Elmia så är dom stora borta så kommer Vimeken känna som en relativt stor maskin.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

Erre  
#749881 Vi kör väl en camping på Elmia igen eller vad säger ni?

Avatar Fallback

Re: Många skogsmässor i vår

Elmhult  
#749885 Tror inte mässor ska underskattas. Varit på Elmia sen jag kunde gå och lite innan det. Man vill gärna se och klämma på grejerna utan en försäljare som hänger över en som det ibland är i butiker samt möjligheten att jämföra med andra. Tror jag skapar bra möjligheter för alla inblandade. Elmia är givet.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

ananders  
#749888 Funderar på att åka till Emmaboda men där är det jobbet som får styra.
Elmia är väl mer eller mindre bestämt att jag kommer att åka till.
@Erre Camping hade varit trevligt. 👍

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

Erre  
#749892
ananders skrev:Funderar på att åka till Emmaboda men där är det jobbet som får styra.
Elmia är väl mer eller mindre bestämt att jag kommer att åka till.
@Erre Camping hade varit trevligt. 👍

Ja Elmia fodrar en övernattning. Med en kväll med brasa bland forummedlemmar. Brukar alltid vara en bra stämning. Och framförallt så är det alldeles för länge sedan sist.
Härliga människor, en fire stove och lite korv så är det succé.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749898 Ja nu är man sugen o åka på mässa. 👍

Elmia o Emmaboda är ju läge o åka på. Sedan får man se om det blir vardag eller på helgen. Beror på hur det ligger till på jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

Seb macahan  
#749910
Erre skrev:Vi kör väl en camping på Elmia igen eller vad säger ni?

Är redan bokat i min kalender. Hoppas många andra tänker likadant för nu har jag saknat er alldeles för länge. Om det så det enda o se på Elmia vore en yx, är bara ni där åker jag ändå 😁😉

Avatar Fallback

Re: Många skogsmässor i vår

Heba  
#749936 Är det samma upplägg på Elmia alla tre dagarna eller är någon dag generellt bäst?
Jag har aldrig varit där men nu efter 5 år som skogsägare och skötsel av det mesta utom slutavverkning så får det bli premiär på mässan

Avatar Fallback

Re: Många skogsmässor i vår

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749959 Första dagen är bäst. Minst med folk och handlarna är pigga. Sista dagen är de utless på bonngubbar som frågar vad det kostar, skakar på huvudet och går därifrån. 😉

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

JensSkoog  
#750048 Har noterat mig Elmia, men bara om det blir Forumcamp med lite trevlig lag. :wink:
Hade varit jättetrevligt att helsa på goda Forumistar igen. Saknet har varit stort
under pandemien. :ymhug:
Och om du tar med "korvätarvärldsmästaren", @Erre, ska jag se
om jag kan dra med mig en "björnjagare" och en Dalslänning :-) :-)

Användarvisningsbild

Re: Många skogsmässor i vår

Erre  
#750049 Låter som en fantastisk plan Jensskoog. 🤗👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).