Skogsmässor

Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorna

9 inlägg 5285 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorna

Fredrik Reuter  
#572029 Vår medlem halvproffs ställde sig frågan varför besökarantalet på skogsmässorna ser ut att minska. Och om så är fallet, varför är vi inte lika sugna på skogsmässor längre?

Jag roade mig med att gå igenom statistik från skogsmässorna ElmiaWood, FinnMetko, KWF Tagung, SkogsElmia och Skogsnolia. Datan i diagrammet nedan är antingen taget från respektive mässarrangörs sajt eller från pressmeddelande från mässarrangören.

Eftersom mässorna går på olika år så finns också en viss förskjutning, men trots det så är det intressant att diskutera trenderna.

Som det ser ut i statistiken så har Svenska skogsmässor en negativ, nedåtgående trend. ElmiaWood blev omkört av KWF Tagung i Tyskland och även Skogsnolia sjunker över tid. Den som ser ut att sjunka mest är SkogsElmia.

Tittar man sedan på FinnMetko i Finland och KWF i Tyskland så ser det ut att de i alla fall orkar hålla upp sitt besökarantal de senaste åren - vad beror det på?

Datan är som sagt tagen från respektive mässarrangörs sajt eller pressmeddelande. Undersökningen är inte säkerställd och det kan finnas fel. Skriv gärna i tråden i så fall. Det finns säkert andra aspekter att diskutera också, men se diagrammet som ett diskussionunderlag. Vad tycker du?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorn

bgl  
#572039 En delförklaring till Elmias retardation har de flesta av oss drabbats av: BILKÖER!
Inte precis bättre när parkeringsvakter inte vet var handkapparkering finns. När vi försökte få svar kom en MC-polis och motade bort oss. När vi väl med möda tog oss fram till entrén konfronterade vi en polis i någon form av befälsfunktion. Detta var precis när mobiler med kamera hade kommit och en passagerare hade filmat MC-mannen. Polisbefälet blev mycket upprörd över att kollegan hade filmats, krävde att vi skulle radera filmen, vi skrattade och talade om att den redan var sänd och inte gick att radera. Vi höll på att bli gripna, Efter detta har jag aldrig besökt och kommer aldrig att besöka elmia.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorn

FMJ  
#572050 Och i Finland fanns en Proforests skogsutställning, som fokuserade på skog i maj och samlade 8 000 besökare på två dagar.
- Även om den första dagen var det en stor vinterstorm och 15 cent snö...

Avatar Fallback

Re: Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572052 Missade Elmia för första gången på typ 40 år. Saknade det inte. För mycket folk, dyra biljetter och för mycket marknad. Skogsmaskindagarna i Karlskoga ifjol var jag på, det var bra. Överskådligt och avsett för yrkesverksamma.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorn

Bax  
#572057
Skogsola skrev:.....Skogsmaskindagarna i Karlskoga ifjol var jag på, det var bra. Överskådligt och avsett för yrkesverksamma.



En ren gissning från mig nu som inte åker på dessa mässor, är det för att de börjar rikta sig mer mot yrkesverksamma i skogen, som ju blir allt färre med tiden :?:
Medan de mässor som håller antalet, eller t.o.m. ökar, riktar in sig mer på självverksamma och friluftssegmentet, för då följer fruar och familj med också :?:

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorn

Vardon  
#572059 Lite som Bgl skrev om parkering. Jag tror nog stora Elmia nästa gång bör vara orolig för det, för det kan nog skrämma besökare. Lägger man en mässa så man måste ha bil och folk kan inte göra dagsturer så blir det ju tokigt. Skulle gärna se att man gjorde lite mer kollektivtrafiklösningar,tex med buss en gång i timmen mässan / Nässjö och tillbaka eller så. De bussar som gick var svåra att passa ihop med andra transporter till och från bussen. Och gick inte att ta taxi eller betala någon för skjuts heller då det ju tog en dag att ta sig till från / mässan.

Samtidigt verkar skogsägarna minska i antal så lär det bli färra möjliga besökare. Vad man kan tro av diskusionerna på skogsforum blir även entreprenören färre och många bor inte på skogsfastigheten och får mindre behov av saker utan mer behov av rådgivning. Dock ökar antalet som bor på gårdarna.

Jag tror på att försöka öka andelen kvinnliga besökare ,finns stor potential att plocka av där......

[https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslista/ny-statistik-allt-fler-skogsagare-bor-vid-fastigheten/]

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorn

T Landström  
#572105 Jag personligen skulle gärna ha åkt ner vid något tillfälle...men när man ser bilder från mässan så känns det som det fränaste och dyraste ska visas upp...känns som det riktar sig mer mot storskogsbruket...

Hade varit trevligt med mindre skogsdagar...med olika teman som riktar sig till småskogsägare.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorn

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572115 För mycket utbor som ärvt eller personer som köpt en fastighet som
ren kapitalinvestering.
Där finns i många fall inget genuint skogsintresse

Avatar Fallback

Re: Jämförelse och trend - besökare på de stora skogsmässorn

uffejohan  
#572126 Jag har varit en trogen Elmiabesökare under en massa år. Tycker nog det finns en hel del även för oss mindre brukare. Det finns mycket intressant hos många mindre utställare men de försvinner lätt i skuggan av de stora drakarna. Jag skulle vilja ha en gedigen presentation av utställarna och vad har att erbjuda före mässan så man kan vara förberedd. När man får mässkatalogen vid entrén är det för sent att planera besöken. Jag upplever mest att det blir ett skummande och har man tur springer man på nåt intressant. Det intressantaste brukar inte vara där det är mest folk. Mest folk är det där det brummar mest eller är gratis kaffe och korv. Sedan är slingan för smal, entréavgiften för dyr, köerna hopplösa, både dit och till de alldeles för få vettiga matvagnarna. Kanske är konceptet med mässan i skogen överspelad. Ska en mässa dra mycket folk, är det nog viktigt att arrangemangen runt själva mässan är väsentligt mycket bättre och publikvänligare. Nä, tacka vet jag Gallringsdagarna👍👍👍👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).