Skogsmässor

Dags för Ligna att ta över?

2 inlägg 2929 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dags för Ligna att ta över?

Pelle Skog  
#570356 Vartannat år i maj äger Ligna-mässan i Hannover rum. Den senaste upplagan var nu i sista veckan av maj 2019. Ligna är världens största mässa för träbearbetningsmaskiner, alltså maskiner till sågverk, hyvlerier etc., men här finns även en tydligt avgränsad avdelning för skogsteknik. Tyvärr är det i stort sett bara tyska maskinleverantörer som ställer ut. "Tyvärr" - eftersom mässan inte enbart är tysk, vilket många tycks tro.
Ligna har över 90 000 besökare varav ca 40 000 från 100 (!) andra länder än Tyskland som kommer hit för att få se allt från "stubbe till färdig träkomponent" som de 1 500 utställarna visar upp. Många av de internationella besökarna som kommer hit är ansvariga för hela kedjan av maskiner från skogen till industrin. Jag träffade bl.a. en man från Egypten som hade i uppdrag att handla upp alla maskiner för en ny MDF-boardfabrik, inkl. skogsmaskiner. Jag träffade även Joe från South Carolina i USA som kommit för att hitta en ny skördare. De kommer till Ligna eftersom de hört talas om mässan - det är ett känt varumärke inom träindustrin, det mest kända när det gäller mässor i branschen.
Flera tillverkare av stora skogsmaskiner finns med på Ligna men nästan enbart via tyska återförsäljare. Jag pratade med ett par av dessa som var mycket frustrerade över att de inte får sälja till kunder i USA, Ryssland, Egypten, Japan, Kina eller några av alla de 100 länderna som finns representerade bland besökarna och som besöker deras montrar. De kan inte förstå varför inte t.ex. de nordiska tillverkarna inte ställer ut själva - att de inte förstår att detta inte är en tysk mässa utan en världsmässa. När jag hör detta slår mig en tanke:
Skogens egen världsmässa, Elmia Wood, kommer nästa gång inte att bli den breda mötesplats som den varit eftersom Elmia och den svenska Maskinleverantörsföreningen (ML) inte lyckats komma överens om hur Elmia Wood 2021 ska se ut. ML väljer då att göra en egen, statisk, mässa som bara riktar sig mot det som vi i Norden kallar storskaligt skogsbruk. Eftersom resten av världen utanför Norden använder även skogsriggade traktorer, griplastarvagnar, lunnare, motorsågar, etc i sitt storskaliga skogsbruk tror jag att det internationella intresset för en sådan mässa inte kommer att bli särskilt stort. Vad som ska hända med Elmia Wood är svårt att sia om men den kommer inte att bli detsamma om tillverkare av stora maskiner inte är med på mässan.
Frågan är säkert provocerande för oss svenskar men ... Är det kanske dags för Ligna att ta över rollen som den breda, internationella mötesplatsen för skogen? De har ett starkt varumärke, de har enorma nätverk och stor tematisk bredd. Frågan är om de har viljan? En annan fråga är om maskintillverkarna vill ställa ut på ett statiskt område i Hannover? Fast ... ett statiskt område i Stockholm är tydligen ok, så varför inte?
Det finns andra alternativ i form av ett antal rena skogsmässor, typ Elmia och Nolia, på olika håll i Europa men frågan är om de har de internationella musklerna som krävs?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dags för Ligna att ta över?

Torbjörn Johnsen  
#570400 Intressant och tänkvärd reflektion över den internationella skogsmässevärlden! Jag tror tyvärr att det ligger en hel sannolikhet i frågan du tar upp. Tyvärr därför att det i så fall innebär att den skogstekniska ”smältdegeln” då flyttar från Sverige till Tyskland :((

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).