Skogsmässor

Swedish Forestry Expo 2021

7 inlägg 5888 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Swedish Forestry Expo 2021

Gabriel Börjesson  
#569285Detta blir en helt ny branschmässa för det professionella, storskaliga skogsbruket. En internationell mötesplats med maskinerna i fokus!
Vi har nu lanserat vår hemsida, http://www.forestryexpo.se , där kan ni se våra hittills klara utställare med två år kvar till mässan. Vi har haft ett väldigt stort intresse vilket är fantastiskt roligt!

En liten film om mässan:

Mata mig gärna med frågor och tankar/idéer!

Mvh Gabriel (mässansvarig)

TS

Re: Swedish Forestry Expo 2021

Pelle Skog  
#569323Det ska bli spännande att se vad detta kan bli och är övertygad om att det kommer att bli en bra aktivitet för den svenska marknaden. Men kommer det att komma lika många internationella besökare som på Elmia Wood? När man är ute och. reser i Europa, som jag gör, så verkar man mest oförstående inför detta nya koncept. En förklaring till det kan vara vår (Sveriges - Nordens) indelning i stor- och småskaligt skogsbruk. I stort sett i alla länder utom i de nordiska används motorsågar och skogsrustade traktorer med griplastare i hög grad inom storskogsbruket. För dem är även dessa verktyg "storskaliga" och de vill gärna se dem på samma plats/mässa.
Jag gissar att alla de entreprenörer ute i världen som idag använder griplastarvagnar etc. i sitt dagliga arbete borde vara potentiella nykunder till "våra" maskintillverkare. Därmed borde den målgruppen vara intressant även för Maskinleverantörernas medlemmar.

Hur kommer SFE att marknadsföra sig mot internationella besökare? Eller är det en rent svensk aktivitet man siktar på?

Användarvisningsbild

Gabriel Börjesson  
#569575Hej,
Tack för dina frågor. Det är alltid svårt med gränsdragningar. Vi vill visa storskaligt skandinavisk skogsbruk och som du säger kan det skilja i indelningen mot vissa andra delar av världen, men det är just det skandinaviska skogsbruket många lockas av att se när de besöker svenska mässor.
Vi har hört många positiva kommentarer kring konceptet internationellt vilket är riktigt roligt. Om vi får fler internationella besökare än Elmia Wood kan jag inte svara på men att den blir internationell och att det kommer många besökare från hela världen är jag övertygad om. Vi har redan fått samtal från de flesta världsdelar, detta från besökare, media och utställare.
Gällande marknadsföring internationellt kommer vi att sätta ett marknadsföringskoncept ihop med MaskinLeverantörernas fem skogsmaskinsmedlemmar. Självklart inkluderar detta internationell media och internationella organisationer inom storskaligt skogsbruk.

Hoppas detta gav dig svar på dina frågor.

Mvh Gabriel

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#569683Jag tror att man måste ha en realistisk uppfattning om möjligheten att dra stora mängder internationella besökare till en helt ny mässa. Dels så är det ju de svenska representanterna för maskinföretagen som ingår i Maskinleverantörerna och att de här företagen nu skulle satsa lika mycket på att dra internationella kunder som man gjort på Elmia Wood känns inte sannolikt. Just det har ju varit en av de stora kostnadsdrivarna runt Elmia Wood, som jag upplever att man vill komma bort ifrån. Sedan har det tagit Elmia Wood att, tillsammans med företagen, under drygt 40 år med massiv internationell marknadsföring bygga upp sitt starka internationella varumärke. Men det kan som sagt bli en bra mässa för den svenska marknaden om alla företag finns samlade och bjuder in sina kunder. :geek:

Användarvisningsbild

Gabriel Börjesson  
#569715Hej Torbjörn,
Håller med i mycket av det du säger. Det är alltid ett stort arbete med att sätta ett nytt varumärke, men vi har fått en fin start med många positiva kommentarer, både nationellt och internationellt vilket är roligt!
Skulle kanske skrivit i förra svaret att vår ambition inte är att jämföra oss med Elmia Wood, varken till storlek, antal besökare eller bredden i besökarmålgrupperna. Jag har stor respekt för varumärket, dess historia och Elmia som arrangör.
Vårt mål är istället en nischad mötesplats mot storskaligt med besökaren i fokus. Vi kanske kommer landa på 10-15.000 besökare och då ha en stor procentuell andel internationella besökare av dessa. Fokus är på rätt besökare, får vi det vet vi att de kommer få en fantastisk upplevelse då utställarna på de kompakta området just är för dem. Lägg därtill fri entré, fria bussar, gratis parkering, stort utbud av mat under 100-lappen, så tror jag verkligen att vi kan få till en fullträff!

TS

Pelle Skog  
#570298Tack för ditt svar Gabriel. Jag är fortfarande övertygad om att SFE kommer att bli en bra mässa och ser mycket fram emot den, men känner fortfarande viss tveksamhet när det gäller internationella besökare. Vi får helt enkelt vänta och se hur det blir.
Jag kan inte låta bli att le lite i smyg när du skriver att man vill visa upp "skandinaviskt skogsbruk" - på en travbana :d . Skandinavisk och finsk skogsteknik finns i hela världen, den behöver man inte komma till Sverige för att se :geek:

Användarvisningsbild

Gabriel Börjesson  
#570581Hej Pelle,
Ja, tiden får väl utvisa hur det kommer att bli.🙂 Hur som, kul att få bolla lite vad andra har för förväntningar på mötesplatsen. 👍

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).