Skogsmässor

SkogsNolia 2019

62 inlägg 53766 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2019

Banuso  
#571384 Tackar Tåndemåla för pratstunden igår och uppbackningen vid frisbeen! :-bd

Å hela skogsforumgängets jobb på mässan!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

Skogsvaktaren  
#571404 Tack för skogskaffet!

Alltid kul att träffa er bakom tangentbordet från skogsforum, Fredrik m fl, i verkligheten.
Alla andra skogligt intresserade med gemensamma skogliga intressen samt utställare med nya & gammla produkter.
Vi hadde tur med vädret oxå.
:-bd :grin:

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

Torbjörn Johnsen  
#571831 Tack alla som varit inom hos oss i Skogsforummontern! Trevligt att få ansikten på kända medlemmar och trevligt att träffa nya ”skogstokar”! Både medlemmar, läsare och videoprenumeranter. Skön feedback och många goda uppslag inför framtiden.

Lägg gärna upp bilder från mässan i den här tråden. Det är uppskattat, inte minst av de som inte hade möjligheten att komma i år.

Tack för trevliga dagar! 🤗

   TS
Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

Torbjörn Johnsen  
#571838 Nolia lockade i år 11070 besökare. Förra gången, 2015 kom 12815 personer till mässan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

halvproffs  
#571863
Torbjörn Johnsen skrev:Nolia lockade i år 11070 besökare. Förra gången, 2015 kom 12815 personer till mässan.


För bra väder? För nära Elmia i tid? För lite nyheter? Eller är det så att det är för många mässor så folk tröttnar? En till sak som ska analyseras så det blir ett facit hur det nu går till. Ringer runt till 10000 slumpvis utvalda och frågar varför dom inte åkte till mässan? Kanske t.o.m lite miljötänk?
Ekonomi? Skulle vara intressant att veta varför.
Utbudet på arrangemang är enormt så det finns att välja på för den som är intresserad av olika saker.

Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2019

Benny Nilsson  
#571881 Man hade tydligen lanserat sig som en "jämnställd" mässa i år. Men på lokalradion igår fick man lite stryk för att det tydligen inte märktes av någon jämnställdhet.

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

Grålle52  
#571890
Benny Nilsson skrev:Man hade tydligen lanserat sig som en "jämnställd" mässa i år. Men på lokalradion igår fick man lite stryk för att det tydligen inte märktes av någon jämnställdhet.


Hur var det med jämställdheten då?

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

svampbob  
#571909
Torbjörn Johnsen skrev:Nolia lockade i år 11070 besökare. Förra gången, 2015 kom 12815 personer till mässan.


Norras medlemmar som kom till Norras monter för korv och kaffe var en betydande del av besökarna. Det skulle vara intressant att veta hur stor andel av besökarna som har sin utkomst från skogen.

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

svampbob  
#571911
Benny Nilsson skrev:Man hade tydligen lanserat sig som en "jämnställd" mässa i år. Men på lokalradion igår fick man lite stryk för att det tydligen inte märktes av någon jämnställdhet.


Men Skogsforum hade sin egen sakkunniga i montern både under torsdag och fredag.

Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2019

Benny Nilsson  
#571934
Grålle52 skrev:
Benny Nilsson skrev:Man hade tydligen lanserat sig som en "jämnställd" mässa i år. Men på lokalradion igår fick man lite stryk för att det tydligen inte märktes av någon jämnställdhet.


Hur var det med jämställdheten då?


Ja du,det kan väl alltid diskuteras, beror väl på vad man menar med jämställdhet. Måste det vara representation med extremfeminister i fittmössor, eller bara normalt bonnförnuft. Saken är ju det att skogsbranschen är ju mansdominerad av naturliga skäl. Då blir ju en sån här mässa lätt riktad till den stora målgruppen.
Men säkert går det att göra mer för att locka tjejerna till branschen än vad man såg på Nolia. Speciellt som branschen har svåra problem med att få tag i folk som vill jobba.

Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2019

mooos73  
#571937 Bor i Vännäs men gick inte, ursäkt...lite mkt att göra hemma! Svärfar tyckte dock att det var ett trevligare område i år än tidigare år?????

Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2019

trädolle  
#571961 Åkte på ryggskott och missade hela SkogsNolia tyvärr. Fanns det några bra nyheter om man vill skaffa en combi maskin alternativt en billigare skotare och typ en Hypro som hamnar billigare än Vimek Duo och Malwa Combi. Har tittar lite på Usewood combi master men är osäker på hur andrahandsvärdet blir och dom tar bara ett tunnare sortiment. Men den ser fin ut. Tips emottages gärna. Med vänlig hälsning, Olle

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

Kse  
#571987 John Deer gjorde sitt bästa för att göra mässa mer jämnstäld, dom hade tex. bara kvinnliga underhållare för den annars totalt mansdominerande publiken.

Fick dom månne jämnstäldhetspriset? 🤔
1560891303_db02ac72-8297-4529-a806-8a3820ad4ddb.png

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656327 Lite drygt ett år sedan Nolia.

Jag fick ju med mig lite plantor när jag var där uppe.
Kse hade med sig såddpuckar och tallplantor. Har för mig att det var en finsk provins med namn laino. (Han får rätta mig) Det var hur som det nordligaste vi planterar i Sverige.

Inga av puckarna har tänt.

Sedan fick jag en planta från Finland med provins Österbottens södra kustland.

Dessa planterads i Småland på en självföryngring.

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2019

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656457 Namnet du söker är Lainio, mkt välkänt för den fina fiskeälven med samma namn.
Det kommer sportfisketurister från hela världen för att fiska i Lainioälven, själva orten Lainio
ligger 90km rakt öster om Kiruna, 74km nord nordväst om Pajala eller om man så vill 100km nordost om Gällivare.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).