Skogsmässor

Många internationella skogsmässor i år

9 inlägg 6659 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Många internationella skogsmässor i år

Torbjörn Johnsen  
#515734 Även om det inte är någon större skogsmässa i Sverige i år (Nolia ändrade som bekant år till 2019) så är det desto fler stora skogsmässor på andra ställen i Världen. Idag börjar t ex Frankrikes största skogsmässa Euroforest 2018. Mässan arrangeras ute i skogen och hålls i närheten av Lyon och lockar många nordiska företag och deras franska återförsäljare.

Några veckor senare, 18-22 juli, kommer den stora tyska skogsmässan Interforst 2018 i München. Den arrangeras i Messe Münchens mässanläggning i både hallar och på utomhusområden. Interforst är en av världens absolut största skogsmässor med mer än 50 000 besökare. Varav många från skogstäta Bayern. Många svenska och finska företag deltar på Interforst direkt eller via återförsäljare.

Tidigare i vår (april) var det en stor skogsmässa för eucalyptusskogsbruk i Brasilien, ExpoForest 2018 och efter sommaren kommer Finlands största skogsmässa FinnMetko 2018. Den mässan är en verklig "hemmamässa" för CTL-företag som Ponsse och John Deere så där kan man förvänta sig nyheter. Skogsforum kommer att vara där och bevaka!
Är det någon mer här som besökt eller besöker får ni gärna lägga upp bilder och kommentarer. Det är alltid intressant att se vad som visas upp.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Många internationella skogsmässor i år

rejser  
#515737 Intressant med Interforst, skulle precis vara i München-området dom dagarna. Bra inlägg!

Avatar Fallback

Re: Många internationella skogsmässor i år

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518299 Ingen på plats på Interforst utom jag?

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Många internationella skogsmässor i år

Fredrik Reuter  
#518300 Tyvärr Morgan, men du får gärna rapportera! 🙂

Avatar Fallback

Re: Många internationella skogsmässor i år

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531183 Då blir det en något sen rapport från München...

Jag var där de 3 första dagarna som förstärkning åt ÅF. Stekande sol och 30+ gjorde att folk kroknade redan vid tvåtiden på eftermiddagen

Trots mycket besökare så känns det som en väldigt lokal mässa där alla känner alla.

Gott om svenska utställare: Malwa, Vimek/Cranab, Olofsfors, Alstor m fl.

Det jag funderade mest över var idén med höj och snurrbar lastbilshytt. På en huggbil som mest står men på en långvirkesbil där lastningstiden måste vara mycket liten i jämförelse med körtid? Av en händelse stod Palfinger bredvid och hade ett stort nummer av sin variant med "VR glasögon" för krankörning. En annan fundering är hur man resonerat när man förbjuder små beståndsgående maskiner och brötar in ett monster på 50 ton istället.

Lägre marktryck: Klämmer in lite bilder på Ponsses gummibandare och HSMs 10-hjuling. Spännande slitage på hjulen på Ponssen men vet inte hur många timmar den gått. HSM har ju provat en del varianter för lägre marktryck bl a Bigfoot och detta är maskinen som tagit fram i ett EU projekt. Klart fundersam över "sladdning" vid svängar och hur stor nytta detta gör vid ojämn terräng. Lastredet är iaf väldigt smalt i botten!

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Många internationella skogsmässor i år

Erre  
#531264 Spricka i gummilarven? Vasst golv? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Många internationella skogsmässor i år

Torbjörn Johnsen  
#531273 Intressant Morgan!
Vad är det för maskin i vitt med band och Palfingerkran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Många internationella skogsmässor i år

Fredrik Reuter  
#531316
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant Morgan!
Vad är det för maskin i vitt med band och Palfingerkran?


Helvetesgeten!

https://www.hellgeth.com/tracked-vehicl ... t-machine/

Avatar Fallback

Re: Många internationella skogsmässor i år

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532396 Hmmm, Impex har ju dessutom det käcka namnet "Königstiger" på en del av sina monster. Kanske inte mitt val av namn :-)

MVH
Morgan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).