Skogsmässor

planka in på elmia wood

105 inlägg 33497 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457940 Jag har inget emot vettiga skatter, jag tycker dock att de bör vara någorlunda lika i Europa.
Annars blir det som nu att folk kommer från andra länder hit och tar med sig förtjänsten tibax,
det smugglas diesel mm trots att alla är med i EU osv osv.
Sen kan jag inte riktigt förstå hur det kommer sig att arbete ska vara så hårt beskattat?
Höj skatten på annat istället, ung som Norge gör redan idag.
En skum grej är ju att den högsta 10% högavlönade når man redan som heltidsarbetande i industrin
med lite ÖT & OB så räknas faktiskt en vanlig gruvarbetare som Sveriges rikaste!
Så när en del snackar om att även de rika måste hjälpa till, då menar de alltså folk som har heltidsjobb.
Nä, normalisera skatteuttaget i Sverige så rättar nog flera grejer till sig av bara farten.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Andreas99  
#457948
Slurfi skrev:
Bild


Vi har det rätt så bra i Sverige trots allt.

Den är efter att vi har betalat vår skatt?
Vi behöver inte använda våra pengar till att köpa en biljett till motorvägen, till att betala universitetet, försäkringar för att ens ha en chans att ha råd med en operation.
Svårt att jämföra med Norge som har oljan eller länder i Europa med en helt annan befolkning per kvadratmeter.
Ett stort land med få invånare som behöver hålla hela landet levande, det kostar.
Utländska lastbilar skulle få betala motsvarande vad det kostar en svensk åkare att köra på vägarna i Sverige. Likaså skulle man se till att byggarbetarna som hyrs in genom suspekta bolag får svensk lön och betalar skatt här.

Jag kan inte förstå hur sänkt skatt skulle göra något av samhällstjänsterna bättre, därför klagar jag inte på skatten.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457953 Genom låga skatter skulle samhället tvingas prioritera det som verkligen är viktigt istället för dagens stora slöseri och krångel.

Det är ju inte märkligare än att gå till sig själv. De tider man har det dåligt, så får man dra in på onödiga utgifter för att få råd till det som verkligen är nödvändigt, typ tak över huvudet och mat på tallriken.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457955
Andreas99 skrev:Jag kan inte förstå hur sänkt skatt skulle göra något av samhällstjänsterna bättre, därför klagar jag inte på skatten.

Där har vi nog problemet i ett nötskal, du ser inte att vi betalar världens högsta skatt och samtidigt INTE får världens bästa samhällstjänster!
Jag anser att eftersom vi prövat extrema skatter sen sextiotalet men ändå inte fått bästa vägarna, bästa försvaret, bästa skolan osv
så då kan vi göra som de andra länderna och normalisera skatteuttaget, givetvis inte rakt av jämförbart med Holland
eller nåt annat litet land med massor med invånare utan såklart anpassat till våra förhållanden som du nämner.
Vi får en massa konstiga effekter med skattesmiteri och mygel pga den extrema skatten, det gör att vi får in
mindre till det allmänna än om vi hade haft lägre skatt, det visar ju RUT & ROT helt tydligt.
Arbetslöshet bland nysvenskar och ungdomar är sämre i Sverige just pga så höga skatter, gör om gör rätt.
Ju mindre politiker har med våra pengar att göra desto bättre för oss. Effektivisera, konkurrensutsätt
och spara in på det allmänna så kan vi sänka skatterna med flera procent utan att behöva snåla med vård, skola, omsorg
som i dagsläget tar ca 25% av skatteintäkterna, det finns besparingspotential och ser du inte det så ser vi olika.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Kse  
#457957 Intressant diskution MEN vi flyr lite från ämnet i tråden.

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

Palakangas  
#457961 Trådskaparen har fått oss dit han ville. Rubriken var ett lockbete.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Andreas99  
#457967 Trådskaparen vill varken betala skatt eller betala för event som företag eller ideella organisationer ligger bakom.

Jag tror att de flesta andra här är beredda att betala för det. Det är mer frågan om hur mycket och hur den ska användas när det kommer till skatten. Där finns det mycket att jobba med och diskutera.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Torbjörn Johnsen  
#457970 Jag kan ju möjligen vara lite färgad efter att tidigare ha jobbat med Elmia Wood men jag tycker att det finns en ganska tydlig princip: Arrangören investerar en massa arbete med egen personal (inkl skatter) för att planera, marknadsföra och bygga upp en stor mässa. Sen betalar man dessutom ett antal underleverantörer för olika delar av genomförandet (inkl. moms och givetvis leverantörernas skatter & avgifter). Förväntningarna är höga på att det ska fungera utan köer mm vilket kräver väldigt mycket folk i organisationen.
Eftersom Elmia är ett affärsdrivande bolag och inte ska göra förlust måste man givetvis då också få inkomster från mässan. Utställarna betalar det mesta men arrangören tycker att det är rimligt att även besökarna bidrar då det får en närmast total samling av branschens samtliga aktörer och leverantörer presenterade på ett och samma ställe.
Jag tycker att det är helt rimligt att betala för detta, precis som jag är beredd att betala om jag går på bio, hockey eller en konsert. Det går alltid att diskutera vad som är dyrt eller inte men är man t ex skogsägare, entreprenör eller på annat sätt företagare inom skogssektorn så är ju både moms och entrépris avdragsgillt (liksom en del av de andra kostnaderna man kan tänkas ha typ resekostnaden).
Står man i färd med att göra en större investering i maskiner eller utrustning kan det ju hända att en utställare är beredd att bjuda på entrén men då blir det utställaren som betalar.

Det går alltid att diskutera vad som är rimliga prisnivåer för olika saker och man kan alltid ställa krav på att ens leverantörer (inkl mässarrangörer) effektiviserar så att priserna är konkurrenskraftiga och det brukar ju ordna sig om marknaden är konkurrensutsatt. Men sätter man i system att planka så överlåter man kostnaderna åt någon annan.

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457971 Med detta så kan tråden stängas!
Snyltare klarar vi oss utan :x

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457979
Röjkvist skrev:Med detta så kan tråden stängas!
Snyltare klarar vi oss utan :x

Nej! Stäng inte denna intressanta tråd! Möjligtvis kan den delas i en plankningsdel och en marginalskattedel!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

tallen100  
#457983 Visst ska man betala och göra rätt för sej, men att planka in måste vara lika gammalt som inträdesavgifter...
Har alltid förekommit och kommer så göra, så länge det på något sätt går. Sän kan man tycka vad man vill om detta :d Jag tycker det är en intressant tråd :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

ForestOps  
#457986
tallen100 skrev:Visst ska man betala och göra rätt för sej, men att planka in måste vara lika gammalt som inträdesavgifter...
Har alltid förekommit och kommer så göra, så länge det på något sätt går. Sän kan man tycka vad man vill om detta :d Jag tycker det är en intressant tråd :mrgreen:


som jag ser det är det säkert några statliga myndigheter som betalar för utställningplats på elmia. och med tanke på hur mycket staten har stulit av mig genom åren så kan jag iallafall passera in på elmia gratis!

   TS
Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457987
ForestOps skrev:
tallen100 skrev:Visst ska man betala och göra rätt för sej, men att planka in måste vara lika gammalt som inträdesavgifter...
Har alltid förekommit och kommer så göra, så länge det på något sätt går. Sän kan man tycka vad man vill om detta :d Jag tycker det är en intressant tråd :mrgreen:


som jag ser det är det säkert några statliga myndigheter som betalar för utställningplats på elmia. och med tanke på hur mycket staten har stulit av mig genom åren så kan jag iallafall passera in på elmia gratis!

Med tanke på att det är en privat organisatör och många privata utställare, så tänker i alla fall jag göra rätt för mig visavi Elmia!

Det borde finnas betydligt bättre sätt att skinna den maktfullkomliga staten på än att planka in på Elmia.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458003 Det lustiga i sammanhanget är att de som brukar förespråka plankning är vänstermänniskor! Först ska nån annan betala
sen ska de åka snålskjuts på de som arbetat ihop välfärden helt skamlöst.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

filijox  
#458007
Slurfi skrev:Det lustiga i sammanhanget är att de som brukar förespråka plankning är vänstermänniskor! Först ska nån annan betala
sen ska de åka snålskjuts på de som arbetat ihop välfärden helt skamlöst.


Minns en punkarsnubbe jag snackade med en gång. Han hatade alla som betalade skatt, speciellt företagare, och tyckte samtidigt att det var revolutionärt att lyfta socialbidrag. Lika logiskt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).