Skogsmässor

planka in på elmia wood

105 inlägg 33548 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

ForestOps  
#457836 http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte ... din-skatt/

om man tjänar 31 000 kr i månaden 372 000 om året, så så blir det 262 700 kr i skatt varje år....

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

svampbob  
#457841 Ja det stämmer nog. Det gick däremot inte att se vilken kommunalskatt som dom räknar på.

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

tallen100  
#457844
Andreas99 skrev:Född på ett skattefinansierat bb, gått på ett dagis som staten stötar, fått en skolgång och utbildning betald med skattepengar, sprungit hos tandläkaren utan att behöva betala, blivit opererad för små pengar och nu betalar jag tillbaka.

Jo det var tider det men om vi går till nutid, så förväntas kvinnor till och med kunna föda i bilen på grund av att förlossningsavdelningar försvinner.
Sjukvården bantas ständigt bort, äldrevården är många gånger en katastrof m.m. m.m, saker går åt fel håll.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

ForestOps  
#457845
svampbob skrev:Ja det stämmer nog. Det gick däremot inte att se vilken kommunalskatt som dom räknar på.

det går att räkna ut själv med kommunalskatt!

   TS
Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457848 Och detta var i direkt skatt sen har moms och div andra skatter på tex drivmedel....

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Andreas99  
#457857
tallen100 skrev:
Andreas99 skrev:Född på ett skattefinansierat bb, gått på ett dagis som staten stötar, fått en skolgång och utbildning betald med skattepengar, sprungit hos tandläkaren utan att behöva betala, blivit opererad för små pengar och nu betalar jag tillbaka.

Jo det var tider det men om vi går till nutid, så förväntas kvinnor till och med kunna föda i bilen på grund av att förlossningsavdelningar försvinner.
Sjukvården bantas ständigt bort, äldrevården är många gånger en katastrof m.m. m.m, saker går åt fel håll.

Ja det kan jag hålla med om att det gör. Men det beror knappast på att jag betalar för mycket i skatt?

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

tallen100  
#457860
Andreas99 skrev:
tallen100 skrev:
Andreas99 skrev:Född på ett skattefinansierat bb, gått på ett dagis som staten stötar, fått en skolgång och utbildning betald med skattepengar, sprungit hos tandläkaren utan att behöva betala, blivit opererad för små pengar och nu betalar jag tillbaka.

Jo det var tider det men om vi går till nutid, så förväntas kvinnor till och med kunna föda i bilen på grund av att förlossningsavdelningar försvinner.
Sjukvården bantas ständigt bort, äldrevården är många gånger en katastrof m.m. m.m, saker går åt fel håll.

Ja det kan jag hålla med om att det gör. Men det beror knappast på att jag betalar för mycket i skatt?

Du betalar för mycket skatt om du jämför vad du får tillbaka, tex om du blir sjuk, eller rent av blir pensionär, när du typ är 75 som dom vill plåga folk till :roll: .
Nu är jag dåligt insatt, men dom som är runt 80 år idag har ju mycket bättre pension än vad folk som går i pension idag kommer att få eftersom deras pension grundas på 30 år eller dom 30 åren som dom tjänade bäst.
Så inte tror jag att det kommer bli så bra som det en gång var, i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

filijox  
#457861 intressant sväng på tråden. På tal om skatt så kan man räkna såhär:

Jag jobbar en timma och fakturerar 600 kr inkl. moms

120 kr går bort i moms, kvar är 480 kr
jag vill köpa en flaska talisman whisky, så jag måste ta ut pengar i lön.
först dras 31,42% i arbetsgivaravgifter, alltså 151 kr, kvar blir 329 kr
sedan dras inkomstskatt ca 32%, alltså 105 kr, kvar blir 224 kr
vilken tur, en flaska talisman kostar precis 224 kr :ymparty:
av dessa 224 kr är 25% moms och efter det ca 140 kr alkoholskatt så jag har betalat ungefär 40 kr för spriten och på vägen har 560 kr på den timmens arbete tillfallit staten... :???:

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Andreas99  
#457862
tallen100 skrev:
Andreas99 skrev:
tallen100 skrev:[quote="Andreas99"]Född på ett skattefinansierat bb, gått på ett dagis som staten stötar, fått en skolgång och utbildning betald med skattepengar, sprungit hos tandläkaren utan att behöva betala, blivit opererad för små pengar och nu betalar jag tillbaka.

Jo det var tider det men om vi går till nutid, så förväntas kvinnor till och med kunna föda i bilen på grund av att förlossningsavdelningar försvinner.
Sjukvården bantas ständigt bort, äldrevården är många gånger en katastrof m.m. m.m, saker går åt fel håll.

Ja det kan jag hålla med om att det gör. Men det beror knappast på att jag betalar för mycket i skatt?

Du betalar för mycket skatt om du jämför vad du får tillbaka, tex om du blir sjuk, eller rent av blir pensionär, när du typ är 75 som dom vill plåga folk till :roll: .
Nu är jag dåligt insatt, men dom som är runt 80 år idag har ju mycket bättre pension än vad folk som går i pension idag kommer att få eftersom deras pension grundas på 30 år eller dom 30 åren som dom tjänade bäst.
Så inte tror jag att det kommer bli så bra som det en gång var, i framtiden.[/quote]
Så om jag betalar mindre med skatt så blir det bättre?

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

svampbob  
#457868 Nu är vi med stormsteg på väg tillbaka till Astrid Lindgrens skatt från 1976. För varje hundring som hon tjänade fick hon betala 103 kr i skatt. Så hade hon bara tjänat tillräckligt mycket så hade hon gått i personlig konkurs.

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

tallen100  
#457869 Ju mer pengar staten får in desto bättre skulle det rimligtvis kunna bli för befolkningen i alla kategorier, men mindre och mindre går till viktiga samhällsfunktioner såsom sjukvård, äldrevård o.s.v, så frågan är vart går alla pengarna i det så kallade välfärdslandet?
Så mycket skatt som det är på precis allt, så är det ynkligt att det ska sparas in på allt och överlag bara bli till det sämre.
Senast redigerad av tallen100 sön 04 jun 2017, 18:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

halvproffs  
#457870 En banktjänsteman sa till mig en gång; Förvånansvärt ofta klagar dom som har bra ställt oftare än dom som inte har det.
Många är nöjda med att vara frisk och det är ju huvudsaken trots skatterna.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457879 Dessutom gäller ju att ju högre skatt, desto mindre personlig ekonomisk frihet blir det kvar. Med en låg skatt kan jag själv styra över min ekonomi.

Dessutom tror jag att många skattefinansierade tjänster skulle må bra av att privatiseras. Inte minst inom sjukvård.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

sundelius  
#457906
Andreas99 skrev:Kommer förhoppningsvis leva längre än jag jobbar och då får jag tillbaka igen. Kan kanske till och med betala inträdet på det jag vill gå på med de pengarna.

=)) :-bd

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

Robertberg  
#457920 Tur man är anställd och får ut en hyffsad lön för de fyra dagar man jobbar på jobbet varje vecka, resten av arbetsdagarna jobbar man utan lönekrav och slipper då irritera sig på höga skatter \:d/

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).