Skogsmässor

ELMIA Wood 2017

569 inlägg 142123 visningar 53 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

JohannesG  
#459435 Angående Mohedas färgval tror jag det mest har att göra med att Gunde köpte en vit, och då vill fler kanske ha en liknande.

Band och robson funkar bara rullen inte går för högt upp vid transport samt att inget tar i vid sidan. Exempelvis Kesla, Palms och Weimer har ju en arm som går vid sidan om däcket, detta skulle möjligen vara ett problem om det blir för nära, även avståndet in till banken är viktigt. Är dock även jag tveksam till hur axeltapparna mår med så spända band.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Nor-forest  
#459455 Angående belter på vagn. Her er en Kesla 92LHD med belter:
Belter3.jpg

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459475
källshult skrev:På 90 talet hade moheda band på vagnen men det gick bara att få om man beställde ny. Men man har inte hört något mer om det. För hoppningsvis har dom kvar erfarenhet men det är ju inte säkert

Frågan är vad som gjordes, längre axeltappar, kraftigare axeltappar?
Eller kanske nån form av begränsning av lyfthöjden på rullen då Mohedas inte lyfter rakt upp?

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

Eremiten 74  
#459478
Seb macahan skrev:En bärgning kan kosta hur mycket som helst..... [emoji38]
Jag upplevde det som att banden var väldigt spända, på skogsmaskiner vill man ogärna ha banden så spända för man belastar trumpeter och axlar, hur klarar sig då en liten skogsvagn? Samtidigt tror man ju att Moheda/FTG har provat sig fram innan man visar detta. Känns det inte lite som att navmotor inte blev lika intressant nu? Eller är fortfarande vinsten tillräckligt stor för o motivera kostnaden....

När jag valde mellan navdrift och rulldrift så var det möjlighet att ha kedjor på som avgjorde valet. När jag tittade på Moheda vagnen med band på så reagerade jag på att det var så litet avstånd mellan ram och band ca 2cm. Fungera nog bara på en mässa när vagnen står stilla [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Torbjörn Johnsen  
#460013 Pär Fornling skriver en tänkvärd ledare om teknikutvecklingen i Land Skogsbruk:

"Man kan säga att Elmia föddes som en spegelbild av teknikföretagen. Nu speglar sig företagen i Elmia. Det säger mycket om mässan – tyvärr också om klimatet för teknikutveckling."

http://www.landskogsbruk.se/ledare/tekn ... tveckling/

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460336 Jag var på mässan på Lördagen, återigen konstaterar jag att en dag är lite för lite, hann bara med den småskaliga slingan, och jag skulle gärna fördjupat mig lite på en del ställen.
Onsdagen och torsdagen var man ändå rätt glad att man satt på jobbet när man hörde att det var lite strul med parkering och regn, det enda man märkte av detta på lördagen var att kön började lite tidigare än vanligt , men det flöt ändå på bra, och när vi väl kom in på åkern man skulle parkera på var man först glad att man har fyrhjulsdrift, sen tänkte man på hur det skulle gå för dom med låga bilar, och till sist kom tanken upp att det var tur att det var en skogsmässa med skogsfolk som kan framföra en bil under lite sämre förhållanden, undrar hur det skulle gått om det bara var en hög med "betongbarn" som besökte mässan. :d

Väl inne på mässområdet tog det inte så lång tid innan man konstaterade att det är nog lugnast att jag går helt själv, tror bara vi hann komma 100 meter in innan den första i mitt sällskap hade kommit bort, och så höll det på mest hela dagen, blev mycket telefonsamtal och letande under dagen efter dom andra....

I övrigt var det väl ungefär som vanligt, hittade inga riktigt stora nyheter, kanske beror mest på att jag inte direkt är ute efter något själv just nu och därför inte var mottaglig för alla "fantastiska nyheter" som säkert fanns där.

Tyvärr var jag dålig på att fota, fick bara med mig en bild hem, på en fantastiskt god (och dyr!! 130kr med dricka!) viltkebab...

Nästa gång hoppas jag att jag kan vara med mer än en dag, och närvara på den fina SFO-campingen som verkar vara riktigt trevlig.

DSC_0022.JPG

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Torbjörn Johnsen  
#461637 Tidningen Skogsaktuellt resonerar på ledarplats om att den svenska skogssektorn missade tillfället om att marknadsföra det svenska skogsbruket (modellen) för den stora internationell publiken.
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/543 ... ighet.html

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461705 Lite utanför ämnet, men kan man bli kär på en skogsmässa? Det hände mig när jag på fredagen händelsevis började prata med en kvinna (ålder ??) i en monter. Jag var kunde inte låta bli att gå dit två gånger på lördagen också.
Så hade jag varit ett (??) år yngre och ogift så hade jag slagit till.
Så ett gott råd till er ungkarlar - skippa skogsmaskinerna och satsa på tjejerna i montrarna. :YMPARTY:

Användarvisningsbild

Re: ELMIA Wood 2017

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461708
lfq skrev:Lite utanför ämnet, men kan man bli kär på en skogsmässa? Det hände mig när jag på fredagen händelsevis började prata med en kvinna (ålder ??) i en monter. Jag var kunde inte låta bli att gå dit två gånger på lördagen också.
Så hade jag varit ett (??) år yngre och ogift så hade jag slagit till.
Så ett gott råd till er ungkarlar - skippa skogsmaskinerna och satsa på tjejerna i montrarna. :YMPARTY:

Härlig läsning

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

zeetorg  
#462002
lfq skrev:Lite utanför ämnet, men kan man bli kär på en skogsmässa? Det hände mig när jag på fredagen händelsevis började prata med en kvinna (ålder ??) i en monter. Jag var kunde inte låta bli att gå dit två gånger på lördagen också.
Så hade jag varit ett (??) år yngre och ogift så hade jag slagit till.
Så ett gott råd till er ungkarlar - skippa skogsmaskinerna och satsa på tjejerna i montrarna. :YMPARTY:


Härligt!
Nu blev man ju nyfiken på vilken monter det var.

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

Hema  
#462005 Kan ju vara lite jobbigt för vem som helst oavsätt kön som står i en monter och besökarna börjar stöta på en? De är ju där i sitt jobb, där de måste (eller iaf borde) vara trevliga. Jag säger inte nej till att snacka, men vid minsta tecken på att personen i montern verka bli obekväm, respektera det då.

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462013
Hema skrev:Kan ju vara lite jobbigt för vem som helst oavsätt kön som står i en monter och besökarna börjar stöta på en? De är ju där i sitt jobb, där de måste (eller iaf borde) vara trevliga. Jag säger inte nej till att snacka, men vid minsta tecken på att personen i montern verka bli obekväm, respektera det då.


Visst är det så @Hema och jag kan meddela att dina farhågor absolut inte gäller i mitt fall. Vi hade mycket gemensamt i vardagen och monterns ämne och jag är säker på att hon bara upplevde mig som en trevlig person i mängden.
På en skogsmässa går man ju med öppna sinnen och även tekniknördar kan säkert upplevas som jobbiga.

@zeetorg av flera skäl kan jag naturligtvis inte yppa namnet på montern

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464386
1500369144_p1030530.jpg
Får härmed tacka för all rapportering från ELMIA.
Bifogar en bild på gubben :wink:
Står här vid massahögen från senaste avverkningen gjord i april.
Det blev 1541m3fub
Återkommer med lite siffror på kostnader och vad som blev kvar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ELMIA Wood 2017

skogshasse  
#480037 här kommer lite bilder på alstors nya kran. verkar vara bra styrka i kranen.
1510084520_img_2007.jpg
1510084493_img_2005.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).