Skogsmässor

Rapport från skogsdag 20 Maj, Stora Enso, Skoghall

1 inlägg 3043 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rapport från skogsdag 20 Maj, Stora Enso, Skoghall

Fredrik Reuter  
#393215 I fredags hade Stora Enso en skogsdag på Skoghall utanför Karlstad.
Det är i anslutning till vedrenseriet (råvaruintaget till massabruket på Skoghall) som Stora Enso Skog håller till med sin organisation, populärt kallat "Udden".
Det var på Udden som de anordnade en skogsdag där de visade gallring, flishuggar, timmerbil, men även bjudit in externa företag som fick ställa ut.

Jag åkte dit en snabb sväng för att kolla in läget. Ni som har hängt med i min personliga historia vet säkert att jag suttit i en gallringsskördare som högg åt Stora Enso i några år så det var kul och givande att göra ett återbesök på Udden.

Det fanns en slinga som man kunde gå runt och i början på den visades gallring "live". Jag stegade in innanför avspärrningarna för att kolla lite närmare och Photosfären nedan är där ifrån.

Det gallrades med en JD 1270E och skotades med en JD 1510E.



Länk för att se Photosphere på Google: https://goo.gl/maps/SnKXFDyNCR82

1463946342_jd-1510e-it4.jpg


Vidare visades en lastbilshugg för bioenergi, den var ej i drift när jag gick förbi tyvärr.
Sedan ett område med olika typer av röjningar, i stort, rätt utförd röjning och fel dito. Med fel avses för lite röjt.
Vikten av att plantera rätt och att markbereda visades också, efter det hamnade man hos utställarna. Här fanns en 74-tons timmerbil, visning av Honda ATV med Kranman vagnar, mm tillsammans med Storas egna montrar, banker, jaktutstyrsel och mycket mer.

1463946320_skogsdag-utstallare.jpg

1463946406_central-tire-inflation-timmerbil.jpg

1463946409_74-tons-timmerbil-cti.jpg


I Miwos monter hittade jag Lasse Strandell som visade utvalda produkter från Husqvarna. Riktigt kul att han hade med sig 536 LiPX sågen som vi testade tidigare i år (alltså exakt samma) och som du kan läsa om i tråden Test av Husqvarna 536LiPX med video . Det var också i samband med detta som Lasse hade med sig Strandells fabrikstrimmande Husqvarna 372xp (video) .

1463946392_lasse-strandell-husqvarna.jpg


Tydligen hade han fått flera förfrågningar om att sälja 372:an efter videon men den förblir i hans ägo!

Jag träffade flera medlemmar på skogsforum under tiden jag var där, var du där själv? Skriv gärna några ord eller komplettera med fler bilder om så finnes.



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).