Skogsmässor
ELMIA Wood 2017
tor 08 jun 2017, 19:27#458542De jobbar för fullt med att lägga grus på de värsta ställena. De tittar nu på olika alternativ av betesmarker/ platser att parkera bilar. Det är minst 3 hjullastare o jobbar med vägar.
tor 08 jun 2017, 19:33#458545
Väl sent. Hade de kalkylerat med sol och torka?
Det är inte första ELMIA-mässan
molnia skrev:De jobbar för fullt med att lägga grus på de värsta ställena. De tittar nu på olika alternativ av betesmarker/ platser att parkera bilar. Det är minst 3 hjullastare o jobbar med vägar.
Väl sent. Hade de kalkylerat med sol och torka?
Det är inte första ELMIA-mässan
tor 08 jun 2017, 19:35#458546I morgon bär det iväg till elmia .Får åka tidigt så man slipper bli ståendes i bil köer. Det ska bli spännande och komma dit man är som ett barn dan innan julafton [emoji2] bara längtar att får vara bland alla maskiner och skogs folk en hel dag .
tor 08 jun 2017, 20:03#458552Hej på er ! Jag fyller i med info om min dag och lite ideer!
Om det var några och titta på skid-SM i Ulricehamn och använde sig av deras busstransfer så vet ni hur bra det kan fungera. Hoppas Elmia jobbar på detta. Alla bilburna parkerar på Elmias parkering i Jönköping och sedan buss ner. Bussar ska gå givetvis hela dagen och vid öppning och stängning går det extra många bussar.
Jag och min andra hälft fick parkering på gården där det var asfalt... snacka om tur
efter ca 2,5 tim i kö och 15 min i bil vid parkeringen när det kom en störtskur.
Blev stress sedan till forumets monter då jag lovat att hjälpa till.... som tur var så var både Fredrik å Torbjörn där, så jag blev befriad från tjänst. Hann med att gå båda slingorna iaf men missa lite av tuggarna och entreprenadmaskinerna vid entren.
Summan av dagen var ändå ok trots att den blev lite kort.
Roligt att se Mowis nya kranar (lite partisk)
Hoppas ni som ska besöka sista dagarna får ett lyckat besök.
Om det var några och titta på skid-SM i Ulricehamn och använde sig av deras busstransfer så vet ni hur bra det kan fungera. Hoppas Elmia jobbar på detta. Alla bilburna parkerar på Elmias parkering i Jönköping och sedan buss ner. Bussar ska gå givetvis hela dagen och vid öppning och stängning går det extra många bussar.
Jag och min andra hälft fick parkering på gården där det var asfalt... snacka om tur
efter ca 2,5 tim i kö och 15 min i bil vid parkeringen när det kom en störtskur.Blev stress sedan till forumets monter då jag lovat att hjälpa till.... som tur var så var både Fredrik å Torbjörn där, så jag blev befriad från tjänst. Hann med att gå båda slingorna iaf men missa lite av tuggarna och entreprenadmaskinerna vid entren.
Roligt att se Mowis nya kranar (lite partisk)
Valmet, Mowi, Husqvarna, Suzuki!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
tor 08 jun 2017, 20:04#458553Har gått och längtat hela dagen idag för imorgon så bär det av till elmia wood med familjen. Så det blir att ställa klockan på halv fem för att åka kl fem. Hoppas att man kommer fram till mässan bara. Efter det man har läst om trafiken.
Fiat 580 Dt/Mowi 850-p30
Husqvarna 339 xp
Husqvarna 357 xpg
Husqvarna 288xp
Husqvarna 550xpg
Arctic cat 550
Alstorn 8×8
Valmet 705
Husqvarna 339 xp
Husqvarna 357 xpg
Husqvarna 288xp
Husqvarna 550xpg
Arctic cat 550
Alstorn 8×8
Valmet 705
tor 08 jun 2017, 20:14#458557På skogsmässan söder om Munich förra sommaren så var det liknande före. Hade varit väldiga översvämningar veckan innan och åkrarna där vi parkerade var lite alp-lika men det gick bra då dom hade lagt på tjockt med träflis på basvägarna över åkrarna.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tor 08 jun 2017, 20:16#458558
Ungefär så det fungerar med bussarna på O-ringen också. Där brukar gå busskonvojer om 5 bussar i varje konvoj med 10 minuter mellan varje konvoj om jag inte missminner mig. Där transporteras mellan 10 till 15 tusen personer varje dag till och från tävlingsplatsen.
Blir en spännande dag imorgon. Är hoppfull att det kommer att fungera bra imorgon om inte får det ta den tid det tar.
stektlök skrev:Hej på er ! Jag fyller i med info om min dag och lite ideer!
Jag och min andra hälft fick parkering på gården där det var asfalt... snacka om turefter ca 2,5 tim i kö och 15 min i bil vid parkeringen när det kom en störtskur.
Blev stress sedan till forumets monter då jag lovat att hjälpa till.... som tur var så var både Fredrik å Torbjörn där, så jag blev befriad från tjänst. Hann med att gå båda slingorna iaf men missa lite av tuggarna och entreprenadmaskinerna vid entren.
Roligt att se Mowis nya kranar (lite partisk)![]()
Ungefär så det fungerar med bussarna på O-ringen också. Där brukar gå busskonvojer om 5 bussar i varje konvoj med 10 minuter mellan varje konvoj om jag inte missminner mig. Där transporteras mellan 10 till 15 tusen personer varje dag till och från tävlingsplatsen.
Blir en spännande dag imorgon. Är hoppfull att det kommer att fungera bra imorgon om inte får det ta den tid det tar.
tor 08 jun 2017, 20:29#458561Tycker synd om er alla som fick stå i bilkö så länge
När jag for hem i dag kl 12:00 så var det mötande bilkö nästa fram till E4. Ni som var längst bak i den kön måste ha varit framme runt 14:00 på mässan.
Ni borde få rabatt på inträdet.
När jag for hem i dag kl 12:00 så var det mötande bilkö nästa fram till E4. Ni som var längst bak i den kön måste ha varit framme runt 14:00 på mässan.
Ni borde få rabatt på inträdet.
tor 08 jun 2017, 20:30#458562Lite bilder från dagen nedan:
Missade att ta kort på Vimeks konceptmaskin, deras skördare med möjlighet att sätta på en vagnsdel när man skotade, om jag förstod rätt
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Missade att ta kort på Vimeks konceptmaskin, deras skördare med möjlighet att sätta på en vagnsdel när man skotade, om jag förstod rätt
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Senast redigerad av Traktordave tor 08 jun 2017, 20:49, redigerad totalt 1 gång.
tor 08 jun 2017, 20:34#458563Tragiskt att inte mässarrangören presterar bättre!
3 timmar och 10 minuter från att jag lämnade E4:an till bilen var parkerad i gyttjan. 1/3 av min besökstid gick till spillo [emoji49]
Regnet har varit känt under hela 10-dygnsprognosen och kom knappast som en chock, dessutom har ju arrangören lång erfarenhet av denna typen av mässor. Tycker synd om alla er som lägger stora pengar och mycket tid på att ställa ut när arrangören snålar in på infrastrukturen. Läge om att se sig efter en bättre plats uppe på en sandås [emoji848]
Blir aldrig mer Elmia Wood på Bratteborgs Gård när regn står i prognosen. Eller så får man parkera i Värnamo och gå...
Önskar er bättre tur med vädret sista dagarna.
3 timmar och 10 minuter från att jag lämnade E4:an till bilen var parkerad i gyttjan. 1/3 av min besökstid gick till spillo [emoji49]
Regnet har varit känt under hela 10-dygnsprognosen och kom knappast som en chock, dessutom har ju arrangören lång erfarenhet av denna typen av mässor. Tycker synd om alla er som lägger stora pengar och mycket tid på att ställa ut när arrangören snålar in på infrastrukturen. Läge om att se sig efter en bättre plats uppe på en sandås [emoji848]
Blir aldrig mer Elmia Wood på Bratteborgs Gård när regn står i prognosen. Eller så får man parkera i Värnamo och gå...
Önskar er bättre tur med vädret sista dagarna.
tor 08 jun 2017, 20:41#458566Går GRATISBUSSAR från många ställen å dom har GRÄDDFIL in till mässan -se här
https://www.elmia.se/globalassets/wood/ ... wood17.pdf
https://www.elmia.se/globalassets/wood/ ... wood17.pdf
"If you dont get afraid when you step on the pedal you have tuned too little "
Stolt brukare av Steyr 870, Bm 600 , Bm 400, Mf 135 x2 å till sist en liten näpen 35X
Stolt brukare av Steyr 870, Bm 600 , Bm 400, Mf 135 x2 å till sist en liten näpen 35X

tor 08 jun 2017, 20:49#458568Vi var 6 km från mässan när de öppnade men var nog inte inne förrän kl 11. Missade därför större delen av småskaliga slingan pga tidsbrist. Dåligt av arrangörerna! Med lite bättre planering kunde allt fungerat utan problem.
Parkeringsåkern var fortfarande körbar men lerig på vissa platser när vi lämnade mässan. Får hoppas att de gör något åt det under kvällen så kanske bilarna kommer in och ut även imorgon.
Parkeringsåkern var fortfarande körbar men lerig på vissa platser när vi lämnade mässan. Får hoppas att de gör något åt det under kvällen så kanske bilarna kommer in och ut även imorgon.
tor 08 jun 2017, 20:50#458569Jo bussar i all ära, hade en granne som åkte buss söder ifrån men de köade i 1,5 timmar.
Skall det fungera så måste parkeringarna svälja undan. Alternativt som någon annan skrev att nyttja stora parkeringarna i Jkpg som obligatoriska.
Nä upp på en torr sandås.
Blir ju lite komiskt när Skogforsk står å säger " bli spårlös" å så ser man hur det ser ut på alla demo-ytor.
Skall det fungera så måste parkeringarna svälja undan. Alternativt som någon annan skrev att nyttja stora parkeringarna i Jkpg som obligatoriska.
Nä upp på en torr sandås.
Blir ju lite komiskt när Skogforsk står å säger " bli spårlös" å så ser man hur det ser ut på alla demo-ytor.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).