mån 05 jun 2017, 09:25#457960[quote="Tåndemåla"]Jag har nu kollat på rådata som lagts upp i en grundprogos som dock är 12 h gammalt då jag inte har betaltjänsten och jämfört med vad smhi, dmi yr och Wetterzentale har som metrologisk kommentar och även deras automat prognos.
Klart verkar vara att ett lågtyrck kommer upp mellan tisdag och onsdag från sydväst. Smhi vill ha den mer från söder och yr mer väster än de andra. yr vill ha den snabbt igenom under onsdagen medan alla de andra har att den stannar upp över södra-mellersta Sverige. Många av de andra har ett högtryck över Norrland som håller emot och stannar upp lågtycket. De flesta lägger tyngdpunkten av regnet norr om Vaggeryd men smhi och tyskarna vill ha den längre söder ut.
Min gissning är tämligen blöt onsdag och sedan bättre än vad prognoserna vill med bara få lätt skurar under torsdagen och sedan uppehåll.
Det finns många dagar kvar innan tiden är där men de är väldigt säkra om onsdagen men inte efter det.
ps Jag ska stå i montern hela onsdagen.
Nu är vi närmare och alla prognoserna har nu kommit underfund med att Smhi och tyskarna har nog rätt och följer deras prognoser. Tyvärr verkar det vara ett rätt djupt lågtryck så det snurra runt och ger troligtvis tre fronter på samma plats som det ser ut nu onsdag morgon natten mellan onsdag och torsdag kan även ge åska då det är varmfront och torsdag eftermiddag.
Prognoserna är också blöta med mellan 45-70 mm under dessa dagar. Smhi har minst.
vi får se hur det blir.