Skogsmässor

Intryck från Elmia Wood 2025

61 inlägg 22357 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Intryck från Elmia Wood 2025

Badger  
#883368När väderprognosen slog om så åkte jag upp idag. Av det jag såg var utbudet i princip samma förra upplagan. Massor av vedmaskiner, gripar, små skotar och sågverk. Såg en del nya leverantörer på sågverken så där hade det växt med både billigare och ännu dyrare sågar. Ecosågen imponerar med prestanda. Den bara susar genom virket. Skogsverket verkar ge Logosol, Woodmizer och gänget en rejäl match om lågprissegmentet.

En känsla som slog mig efter lunch var att det tunnades ut i leden och det var få maskiner som gick aktivt för demo i skogen. Hade utställarna tröttnat eller kört slut på träd att demonstrera på?

En annan sak som jag saknade var att Stihl hade nya röjsågen i montern med inte gjorde någon röjning i praktiken. Gjorde de det någon annan dag?

TS
Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tralsmo skrev:Ja vädret igår fredag va ju ingen höjdare men de låg i kalkylen från min sida.
Tur bara att slingan va så kort

Joo ja la ochså märke till att vedbomen lyste me sin frånvaro
Verktyg va de väl bara personverktyg å blys vip va ja kunde se.

Markusson verkade lysa me sin frånvaro för ja såg dom inte å dom hadde ja gärna besökt.

Jo gripar var de ju överallt. Ja tror att har man en massa annat i sortimentet så är de nog ingen stor sak å ha me gripar i sortimentet ochså. De som blir sålt blir sålt.
Angående livslängd får ja för mig att de nog går å hålla liv i en kvalitetsgrip åtminstone 10tusen timmar å mer.

För min del så va nog de enda intressanta som ja såg,på bandsidan me band spännare å såna där reglerbara bandhakar man använder när man lägger på band.

De va väl diskussioner om dubbla vagnar på småskotare ochså i nån tråd nyss å där stod väl 2 malwaskotare me dubbelvagn ochså.

Ja tror att ja skymtade @fredrik reuter å @vedmaskin vid nogåt tillfälle.

Vi gick ju slingan baklänges i år ochså men de va de många som gjorde.

Jo jag var där igår. 😀

Det var bra tryck med folk när vi kom in. Så jag o pojken fortsatte rakt fram. Så vi missade avtagsvägen vid Kellfris monter. Så även vi gick baklänges. 😎

Jag säkrade upp med regnställ på under hela mässan. Lite varmt till en början. Men när regnet började så var man redo och det blev lite lagom svalt. 😀

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tralsmo skrev:Angående odugliga hamburgare.

Långa köer, snabbt som fan ska de gå.
Alldeles för få som är intresserade å få ihop ekonomin på å sälja sånt me svindyra monterpriser.

Kålla blir dom å svindyra.
Alla gnäller å ingen tjänar pengar.

En del är smarta å tar med sig mat. Andra profiterar å smörjer kråset gratis där de erbjuds

Jo ja köpte en burgare me dricka för tvåhundra å slapp krabba me å asa me mig nåt.

Så ofta är de inte man besöker sånt här så några pengar å tala om blir de inte.

Så ofta säljer man inte heller skog men de handlar ofta om en betydligt högre dask pengar när man säljer skog.

Jaaa nu stack ja ut hakan ordentligt.

Håller med dig till en del...

Men största anledningen till att jag tog med egen mat var att jag ville inte riskera att hamna i en mastodontkö som tar en hel evighet och lite till...
Går hellre och kollar på allt spännande än att stå i en kö...

Tralsmo  
Zixten skrev:
Tralsmo skrev:Angående odugliga hamburgare.

Långa köer, snabbt som fan ska de gå.
Alldeles för få som är intresserade å få ihop ekonomin på å sälja sånt me svindyra monterpriser.

Kålla blir dom å svindyra.
Alla gnäller å ingen tjänar pengar.

En del är smarta å tar med sig mat. Andra profiterar å smörjer kråset gratis där de erbjuds

Jo ja köpte en burgare me dricka för tvåhundra å slapp krabba me å asa me mig nåt.

Så ofta är de inte man besöker sånt här så några pengar å tala om blir de inte.

Så ofta säljer man inte heller skog men de handlar ofta om en betydligt högre dask pengar när man säljer skog.

Jaaa nu stack ja ut hakan ordentligt.

Håller med dig till en del...

Men största anledningen till att jag tog med egen mat var att jag ville inte riskera att hamna i en mastodontkö som tar en hel evighet och lite till...
Går hellre och kollar på allt spännande än att stå i en kö...

Alltså ja stack bara ut hakan.
De ja vräkte ur mig va bara en reflektion å inget annat.
Folk har rätt att själv avgöra va dom tycker är bra å va dom vill, har inget negativt att säga om de.

Användarvisningsbild

Badger  
#883374Angående mat så var jag nöjd med viltkebaben. Kön tog max 10 minuter och kunde titta på en lyxig megasåg från Tyskland under tiden. Lite dyrt för 120 spänn plus dricka till ockerpris, men totalt sett ligger det inte så mycket över dagens pizzeriapriser i en normal svensk stad.

TS

Tralsmo  
Vedmaskin skrev:
Tralsmo skrev:Ja vädret igår fredag va ju ingen höjdare men de låg i kalkylen från min sida.

Markusson verkade lysa me sin frånvaro för ja såg dom inte å dom hadde ja gärna besökt.

Jo gripar var de ju överallt. Ja tror att har man en massa annat i sortimentet så är de nog ingen stor sak å ha me gripar i sortimentet ochså. De som blir sålt blir sålt.
Angående livslängd får ja för mig att de nog går å hålla liv i en kvalitetsgrip åtminstone 10tusen timmar å mer.

För min del så va nog de enda intressanta som ja såg,på bandsidan me band spännare å såna där reglerbara bandhakar man använder när man lägger på band.

De va väl diskussioner om dubbla vagnar på småskotare ochså i nån tråd nyss å där stod väl 2 malwaskotare me dubbelvagn ochså.

Jo jag var där igår. 😀

Det var bra tryck med folk när vi kom in. Så jag o pojken fortsatte rakt fram. Så vi missade avtagsvägen vid Kellfris monter. Så även vi gick baklänges. 😎

Jag säkrade upp med regnställ på under hela mässan. Lite varmt till en början. Men när regnet började så var man redo och det blev lite lagom svalt. 😀

Då va de dig å grabben ja såg.
De va när vi kommit in på området vid ingången (baklänges) du såg ut att ha brått.

Tyvärr lämnade ja regnjackan i bilen för ja tänkte att även om de regnar blir de nog inte så blött.
Vi alla fem som va där va rätt genomblöta.
Min keps känndes som den vägde ett kilo när ja tog av den.

Vi gick in halv tio å ingen bilkö att tala om. Vid bilen tillbaka va vi halv tre.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883378Den som missade Marcus demonstration av timring får en chans här:

pontiacfarmer  
#883383Det var nån tidningsmurvel som lyckades ta kort på mig när jag vilade armbågen lite mot stegen haha .....idag tog ALLT slut i kepsväg ..inkl dom 300 specialgjorda i varselfärger haha . så ca 800 kepsar gick åt å 300 rumpvärmare å 10 kilo chokladkola - mao en bra mässa
den timmen per dag jag hann å gå besöktes lite montrar med griplastarkärror ...å så försökte jag få huskvarna å göra stångsågen så du kunde lägga ner svärdet... men si det var ett spår så det gick inte ..... då fick dom inte sälja nån heller ;)
1a dagen 10582 besökare
2a dagen 9816 besökare
3e dagen 7353 besökare
summa .. 27751

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tralsmo skrev:
Vedmaskin skrev:

Jo jag var där igår. 😀

Då va de dig å grabben ja såg.
De va när vi kommit in på området vid ingången (baklänges) du såg ut att ha brått.

Tyvärr lämnade ja regnjackan i bilen för ja tänkte att även om de regnar blir de nog inte så blött.
Vi alla fem som va där va rätt genomblöta.
Min keps känndes som den vägde ett kilo när ja tog av den.

Vi gick in halv tio å ingen bilkö att tala om. Vid bilen tillbaka va vi halv tre.

Nä bilkö var det inte mycket när vi kom samt att det rullade på bra. Efter parkeringsfikat så ställde vi oss i kön in tio minuter i nio. Det fyllde på bra bakom. Vi kom innanför vid 18 över nio.

Jag brukar gå igenom första delen. För att sen titta på den i slutet. 😀

Användarvisningsbild

svampbob  
#883406Var det något nytt och sevärt där?

Joen  
#883408Jag var där alla dagarna
Det mesta var sig likt. Men det är ok för mig.
Gillar stämningen samt efter snacket på campingen.

Träffade ett gäng gamla o nuvarande Skogsforums-nissar.
Dom var lite väl uppsluppna på fredagskvällen jmf. med dras fridfulla grannar.
Men kul ändå att få bild på många alias.

Mvh. Jokke!

Användarvisningsbild

JohannesHansson  
#883482Johannes här, projektledare. Tack för era inlägg. Jag tar åt mig det som feedback nu när vi ska utvärdera mässan.

Några kommentarer från min sida, dock inga undanflykter men kommentar:
* Matsituationen under torsdagen var inte bra, bara att erkänna och be om ursäkt för att ni fick vänta! Jag upplevde att det blev bättre under fredagen och lördagen. Kommentarer gärna ni som var på plats flera dagar och kan jämföra.

* Det är lite mer kostsamt att skapa restauranger i skogen med avlopp, färskvattenkärl, transporter etc. Så priser är kanske lite högre än din lokala pizzeria. Vi valde medvetet att ha med billigare alternativ som ärtsoppa, ägg-och falukorvsmacka. Men inte på alla ställen och kanske inte där som just du var när du blev hungrig.

* Korvmojjen utanför entrén är inte organiserad av Elmia utan det är en "rättshaverist" som inte ens polisen kan få bort. De hutlöst höga priserna ger oss missnöjda besökare och vi har försökt avhysa dem men lyckades inte.

* Trots regn så verkar det varit glada miner och utställarna är överraskande över att ni besökare är så positiva och orädda för regn.

* Parkeringen var lite klabbig fredag eftermiddag efter regnet men jag har inte hört om någon bogsering av fastkörda bilar eller bussar. Vi gjorde lite justeringar till lördag, förstärkte där det behövdes och det verkar ha räckt och hållt.

* Slingan är omgjord för att få bättre flöde, få bort parallellvägar och återvändsgränder, mer kompakt med form av en 8:a. Var det någon som använde genvägarna?

Som sagt, det är inga undanflykter eller bortförklaringar, men en kommentar från mig som organisatör.

Fortsätt gärna att kommentera och skriv gärna till mig i PM så lovar jag att svara!

Hoppas att de positiva upplevelserna överträffade de negativa.

Användarvisningsbild

JohannesHansson  
#883485Just de, numrering av montrar blev helt galet i år, så jag förstår att det var svårt att hitta. Vi hade ett nytt kartsystem, internt, som krånglade till det. Systemet är byggt för rektangulär mässhallen, så vi har lite att förbättra där. I slutändan är det även en säkerhetsfråga för att exempelvis snabbt kunna skicka ambulans eller räddningstjänsten till en monter.

Användarvisningsbild

Badger  
#883495Korvmojjen utanför kan ni upplysa om och varna för via hemsidan eller när man bokar biljett att det inte är en del av er och att ni inte tar ansvar för den. Det kanske kan bidra till att mota Olle i grind. Såg genvägen, men använde den inte för jag visste ärligt sagt inte var jag var riktigt och ville inte riskera att missa något kul. Men om området hade fler skyltningar så man visste var man var skulle fler korsvägar nog vara en bra ide för man känner lite att man är tvungen att gå långt och se på saker man kanske inte vill och att man inte hinner lägga sä mycket tid man vill på det man vill.

TS

pontiacfarmer  
JohannesHansson skrev:Johannes här, projektledare. Tack för era inlägg. Jag tar åt mig det som feedback nu när vi ska utvärdera mässan.

Några kommentarer från min sida, dock inga undanflykter men kommentar:
* Matsituationen under torsdagen var inte bra, bara att erkänna och be om ursäkt för att ni fick vänta! Jag upplevde att det blev bättre under fredagen och lördagen. Kommentarer gärna ni som var på plats flera dagar och kan jämföra.

* Det är lite mer kostsamt att skapa restauranger i skogen med avlopp, färskvattenkärl, transporter etc. Så priser är kanske lite högre än din lokala pizzeria. Vi valde medvetet att ha med billigare alternativ som ärtsoppa, ägg-och falukorvsmacka. Men inte på alla ställen och kanske inte där som just du var när du blev hungrig.

* Korvmojjen utanför entrén är inte organiserad av Elmia utan det är en "rättshaverist" som inte ens polisen kan få bort. De hutlöst höga priserna ger oss missnöjda besökare och vi har försökt avhysa dem men lyckades inte.

* Trots regn så verkar det varit glada miner och utställarna är överraskande över att ni besökare är så positiva och orädda för regn.

* Parkeringen var lite klabbig fredag eftermiddag efter regnet men jag har inte hört om någon bogsering av fastkörda bilar eller bussar. Vi gjorde lite justeringar till lördag, förstärkte där det behövdes och det verkar ha räckt och hållt.

* Slingan är omgjord för att få bättre flöde, få bort parallellvägar och återvändsgränder, mer kompakt med form av en 8:a. Var det någon som använde genvägarna?

Som sagt, det är inga undanflykter eller bortförklaringar, men en kommentar från mig som organisatör.

Fortsätt gärna att kommentera och skriv gärna till mig i PM så lovar jag att svara!

Hoppas att de positiva upplevelserna överträffade de negativa.

Lite synpunkter å ändringar från en "utställare" här då ;)
1 . En toalett till uppe i "vårt" hörn ..... räcker med en 4a vacum el några major duger gott
2. en tvärsöverstig till
3. be den latmasken som gick med röjsågen vid övre vacumtoan å ta stubben nere vid backen-.. inte 10 cm hög vid framför en toalett ;) ... jag snubblade torsdags å en gubbe störtdök i fredags när han skulle på dasset......
hämtar lastbilen imon ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).