Skogsmässor

Intryck från Elmia Wood 2025

61 inlägg 22433 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Intryck från Elmia Wood 2025

svampbob  
#883220Men vad!

Vi var ju lovade 40-50 grader och omfattande skogsbränder 🤬

Nu fick vi istället vanlig kall och regnig svenska sommar.

ESM  
#883233Gick ett varv i dag och kollade. Trevligt tills regnet kom.
Kollade på Echo motorsågar och kände lite på en 2511. Känns som en rolig såg att ha med vid små jobb. Tyvärr hittar jag inte vem som sålde dom nu när jag kom hem. Så är det någon som sett dom eller ska dit i morgon så tar jag gärna tips om nr på utställaren eller tipps var man kan bäst köper den sågen.

millemeck  
#883243Mina intryck var att det inte fanns några pennor eller gratis reklam kepsar. Min gamla stihlkeps som jag bara använder till fint börjar bli sliten. Kanske speglar konjunktur läget eller de"höga" virkespriserna. Och på tal om virkespriser var det väldigt svårt och krystat få veta vad de kan tänkas betala. Därför kommer jag säga vad jag vill ha. Så får de säga vad de vill ge. Vidare tyckte jag det var många yngre besökare såg inte så många halta,lyfta krokiga och äldre skogsägare den här gången.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
millemeck skrev:Mina intryck var att det inte fanns några pennor eller gratis reklam kepsar.

Jag hittade en penna från STORTI, ett italienskt företag som tillverkar träbearbetningsmaskiner https://www.storti.it/en/ . Men de verkar inte ha varit med som utställare så det var kanske en besökare som hade tappat sin penna ??? Själv gick jag omkring med en keps från Lockheed Martin som jag fått på någon mässa i USA 😎

Användarvisningsbild

svampbob  
th skrev:
millemeck skrev:Mina intryck var att det inte fanns några pennor eller gratis reklam kepsar.

Jag hittade en penna från STORTI, ett italienskt företag som tillverkar träbearbetningsmaskiner https://www.storti.it/en/ . Men de verkar inte ha varit med som utställare så det var kanske en besökare som hade tappat sin penna ??? Själv gick jag omkring med en keps från Lockheed Martin som jag fått på någon mässa i USA 😎

Skogsmässorna har varit den sista utposten när det gäller att bjuda sin besökare och även på sånt som inte längre är riktigt politiskt korrekt.
Det är bara veckor sedan jag senast bjöds på cognac på en skogsmässa. 😀

Användarvisningsbild

Vedproducent  
ESM skrev:Gick ett varv i dag och kollade. Trevligt tills regnet kom.
Kollade på Echo motorsågar och kände lite på en 2511. Känns som en rolig såg att ha med vid små jobb. Tyvärr hittar jag inte vem som sålde dom nu när jag kom hem. Så är det någon som sett dom eller ska dit i morgon så tar jag gärna tips om nr på utställaren eller tipps var man kan bäst köper den sågen.

Vem som stod på mässan vet jag inte då jag själv inte varit där. Men jag vet att du kan köpa 2511:an av Mora slipservice. Säljs även trimmad med garanti. Det är Andreas på Dunderkullen som gör det åt Mora slipservice.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
ESM skrev:Gick ett varv i dag och kollade. Trevligt tills regnet kom.
https://llskog.se/produkt/echo-cs-2511wes-10/

pontiacfarmer  
millemeck skrev:Mina intryck var att det inte fanns några pennor eller gratis reklam kepsar. Min gamla stihlkeps som jag bara använder till fint börjar bli sliten. Kanske speglar konjunktur läget eller de"höga" virkespriserna. Och på tal om virkespriser var det väldigt svårt och krystat få veta vad de kan tänkas betala. Därför kommer jag säga vad jag vill ha. Så får de säga vad de vill ge. Vidare tyckte jag det var många yngre besökare såg inte så många halta,lyfta krokiga och äldre skogsägare den här gången.

Hade både kepsar å pennor till dig i denna montern ;) /stig

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883280Fick en myggpenna i näven av Treebula bara genom att passera förbi deras monter.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883291Alltid trevligt att träffa andra som är intresserade av skogen.

Som Torbjörn & Fredrik, som jag tycker gör ett fantastiskt jobb med sin podd varje fredag.
Vi som små privata skogsägare behöver den röst och reflektioner de levererar varje vecka.
Ett imponerande arbete.

Uppskattar att kunna gå och klämma och känna på lite olika prylar och pinaler, och försöka spana lite efter trender.
Fick med mig en hel del i samtal med olika tillverkare och demo-folk som bemannade montrarna.

Synd att regn och och blåst la sig som en kall blöt filt över mässan efter lunch på fredagen.

Fick bra tips när en följare på Youtube kom fram och visade bilder på sitt såghusbygge.
En typsikt en sak som jag inte väntade mig av min dag på Elmia.

millemeck  
#883293Aah. Missade dig stig. Kul att det var nån som höll stihlen. Tyvärr hade jag ett par ärenden jag var tvungen att avklara när jag ändå var i trakterna och kom in sent och fick stressa runt slingan. Men nästa gång skall jag se till att hamna på rätt väg. F.ö tycker jag att Trans Am/Firebird tidigt 70-tal är redit fina bilar.

Fixaren1  
#883294Matutbudet var riktigt dåligt. Alldeles för få matställen med långa köer till följd och med de priserna så täljde de guld. För övrigt noterade jag att det inte var lika många utställare med , i mitt tycke, hobbymaskiner. Mest bra grejer överallt. Även vedboomen verkar lagt sig. Allt i övrigt var mycket bra.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883356Var förutseende och packade ryggsäcken full med mackor, så jag slapp i alla fall äta dyr och halvdåligt hamburgare. 😎 😎 😎

Riktigt gott med stekt ägg på mackan med.

1749305768_1000007396.jpg

Tralsmo  
#883357Ja vädret igår fredag va ju ingen höjdare men de låg i kalkylen från min sida.
Tur bara att slingan va så kort

Joo ja la ochså märke till att vedbomen lyste me sin frånvaro
Verktyg va de väl bara personverktyg å blys vip va ja kunde se.

Markusson verkade lysa me sin frånvaro för ja såg dom inte å dom hadde ja gärna besökt.

Jo gripar var de ju överallt. Ja tror att har man en massa annat i sortimentet så är de nog ingen stor sak å ha me gripar i sortimentet ochså. De som blir sålt blir sålt.
Angående livslängd får ja för mig att de nog går å hålla liv i en kvalitetsgrip åtminstone 10tusen timmar å mer.

För min del så va nog de enda intressanta som ja såg,på bandsidan me band spännare å såna där reglerbara bandhakar man använder när man lägger på band.

De va väl diskussioner om dubbla vagnar på småskotare ochså i nån tråd nyss å där stod väl 2 malwaskotare me dubbelvagn ochså.

Ja tror att ja skymtade @fredrik reuter å @vedmaskin vid nogåt tillfälle.

Vi gick ju slingan baklänges i år ochså men de va de många som gjorde.

Tralsmo  
#883367Angående odugliga hamburgare.

Långa köer, snabbt som fan ska de gå.
Alldeles för få som är intresserade å få ihop ekonomin på å sälja sånt me svindyra monterpriser.

Kålla blir dom å svindyra.
Alla gnäller å ingen tjänar pengar.

En del är smarta å tar med sig mat. Andra profiterar å smörjer kråset gratis där de erbjuds

Jo ja köpte en burgare me dricka för tvåhundra å slapp krabba me å asa me mig nåt.

Så ofta är de inte man besöker sånt här så några pengar å tala om blir de inte.

Så ofta säljer man inte heller skog men de handlar ofta om en betydligt högre dask pengar när man säljer skog.

Jaaa nu stack ja ut hakan ordentligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).