Skördare

SP 451 krångel

6 inlägg 3808 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SP 451 krångel

skogsjan695xl  
#118503 Vi har ett sp 451 på skördaren jag kör och vi har ett fruktansvärt irriterande fel.
Det är så att när man öppnar agg så orkar den inte hålla matarhjulen öppna. De sjunker in och stänger sig om man säger så.
Kolven är relativt nyrenoverad.
Någon som har någon idé?



   TS
Användarvisningsbild

Re: SP 451 krångel

finskpinne  
#118512 Jag har nog varit med om att nyrenoverade cylindrar läcker genom, ibland är det ju produktionsfel på tätningarna. Har också hunnit vara med om cylinderrör som blivit ovala och därför inte hållit tätt runt kolven även om man har bytt tätningar. Men jag tycker nog att ni skall kolla om det läcker förbi någonstans i ventilen. Kan vara en trasig o-ring eller nån spricka någonstans, eller helt enkelt bara skit nånstans i ventilen som gör att det läcker förbi.

För att kolla om det läcker förbi kolven så ber du någon sitta och trycka på hjul-öppnar knappen och lyssna om det kommer ett "surrande" ljud från cylindern, det går också att känna med handen på cylindern om det inte finns nån klämrisk.

Användarvisningsbild

Re: SP 451 krångel

finskpinne  
#118513 Det går ju också att ta loss slangen vid cylindern som stänger hjulen, kommer det då olja ur cylindern när du trycker på hjul-öppna så läcker det ju förbi kolven...

Avatar Fallback

Re: SP 451 krångel

skogsarbetaren  
#118520 Funkar mäthjulet som det ska?

Användarvisningsbild

Re: SP 451 krångel

skogsjan695xl  
#118538
finskpinne skrev:För att kolla om det läcker förbi kolven så ber du någon sitta och trycka på hjul-öppnar knappen och lyssna om det kommer ett "surrande" ljud från cylindern, det går också att känna med handen på cylindern om det inte finns nån klämrisk.


Det kan man kolla på annat sätt också, kolvarna blir varam som fan om det läcker igenom och kolven är normalvarm.

Skulle det även läcka igenom så blir det dåligt tryck vid agg stäng men det blir det inte i detta fall.

skogsarbetaren skrev:Funkar mäthjulet som det ska?


Ja mäthjulet fungerar som det ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP 451 krångel

finskpinne  
#118602 Jo jag skulle nog rekommendera att ta loss ventilen och först prova att blåsa rent den och kolla o-ringarna. Brukar kunna finnas nån liten spricka i ventilerna som man har svårt att upptäcka med blotta ögat, så lättast skulle ju vara att försöka byta ut den och provköra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).