Skördare

Ingen hyttvärme i Valmet 901!

28 inlägg 16180 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119131 Testa att ha maskinen på arbetsvarv och öppna luftskruven på taket. Funkar de då är nog elhjälppumpen brevid startmotorn
utsliten. om du har elvärmekran kolla oxå att den funkar som den ska. Hjälppumpen brevid startmotorn sitter där för att motorns mekaniskavattenpump inte orkar trycka vattnet upp till taket på låga varv..
Du kan kolla om dom två småpumparnas slangar går till en värmeväxlare alldeles brevid isåfall är dom till kallvattenslinga=ac.

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#121211 Jaha nu kommer lite bilder som jag hoppas förklarar lite. Sitter pumpen vid Webaston kanske?
003 (3).JPG

002 (3).JPG


Så här ser det ut vid de små pumparna.
006 (2).JPG

007 (2).JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#121213 Fortsättning:
004 (3).JPG
005 (2).JPG

Lägger även in reservdelsbild:
008 (2).JPG

009.JPG

010.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#121215 Glömde ju förklara... Vid arbetsvarv kommer det inget vatten från kranen på taket. Slangarna är varma men inget vatten... Det börjar blåsa varmluft efter ett tag på arbetsvarvet.

Elvärmekranen snurrar när man vrider reglaget.

Idag så slutade även fläkten blåsa. Säkring som gått trodde jag men efter kanske 10 minuter så började den blåsa igen. Automatsäkring då väl? Var sitter den, är det den knappen bredvid värmereglaget? Tror det stod en siffra på den, kanske 6 eller 8?

Mycket på en gång... Tack för all hjälp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

valmet 901  
#121382 Har suttit å fundera lite över 00an vi hade,det va nog ingen separat kylslinga på den :?: å då går dom små pumparna även på värmen å då har du ingen hjälppump under startmotorn. Slå på tändningen å kolla så att båda pumparna går,kan va lite lurigt för det sitter en magnetkoppling i pumpen så motorn kan snurra fast pumpvingen står stilla om det kommer nå skräp eller om den kärvar på nå vis ,ibland kan det räcka å knacka på den annars går det och dela på den,eftersom säkringen hade gått så kan det ju vara nått med dom. :?:

Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121394 Hej!

Tänk på att kranen på hytten sitter betydligt högre än expansionskärlet för kylsystemet.
Om du öppnar kranen när maskinen är kall så rinner alltså vatten från värmepaketet i hytten ner i expasionskärlet och du får en luftblåsa i värmepaketet.
Om du får luft i värmepaketet i hytten så är det inte säkert att pumparna orkar trycka vatten dit upp.
Men en liten luftblåsa i värmepaketet kan man få fenomen som att värmen beror på motorvarvtalet och på åt vilket håll maskinen lutar.

Antingen får du försöka fylla på vatten igenom kranen, eller så får du lufta maskinen när den är varmkörd upprepade gånger.
Varje gång maskinen är varmkörd så ska det nämligen vara tryck i kylsystemet, detta trycket kan du utnyttja för att trycka upp vatten till kylpaketet. Men så fort du släppt ut trycket så får du vänta tills maskinen kallnat och varmkörts igen, så det är lite tidsödande om det är mycket luft i systemet.

Min gamla 901:a, första generationen, hade förövrigt en elpump på värmeslingan till hytten. Den läckte och jag uppfattade det som att den var till dieselvärmaren, så jag tog bort den.
Jag har dock finfin värme åtminstone ner till -15C, helt utan elpumpar. Jag förstår inte riktigt varför de har gjort det så komplicerat på nyare maskiner?

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#152345 Hej. Väcker liv i denna tråden för en sista gång... Har inte kollat så mycket på värmen förrän nu, så då fortsätter vi där vi slutade: Har plockat ner pumparna och den ena var inte helt frisk invändigt men båda snurrade iallafall efter rengörning.

Monterade tillbaka dom och slog på tändningen. Då är där ström i den ena kontakten men inte i den andra. Men den pumpen där det är ström snurrar ändå inte. Flyttade då kontakten till den andra pumpen och då snurrar den iallafall. Och när mototn blivit varm så blåste det t o m varmluft!

Så troligen är den ena pumpen kass, och där är ett kabelbrott på pluskablen till den ena kontakten.

Tänkte koppla förbi slangen så inte kylarvätskan behöver gå genom den pumpen som är sönder, gissar det stryper flödet. Vad tror ni? Borde klara mig med en pump om vissa klarar sig utan :wink: .

//Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159932 Har också liknande problem på en Valmet 901 -95


Webaston (dw80) startar normalt men stannar oftast efter ett tag.

Fick felkoder (lampan som blinkar) som antydde att tempgivaren skulle vara trasig.
jag tog ur den och mätte upp den med ohm-mätare i olika temperaturer men den hade snudd på perfekta värden.

Den har gått normalt dom senaste 2-3 gångerna. Kan det bero på att det är kallare ute annars är det antagligen en slump.

Den betedde sig konstigt förra vintern också. Då lämnade vi in alltihop på service men det blev inte bättre.


Ovanför huvudströmbrytaren sitter det en liten knapp. Jag tror den syns på en bild ovan.
Vad gör den knappen. Jag antar att det är nån automatsäkring eller nåt men kanske nån på forumet vet bättre?

Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159945
mimeck skrev:Har också liknande problem på en Valmet 901 -95


Webaston (dw80) startar normalt men stannar oftast efter ett tag.

Fick felkoder (lampan som blinkar) som antydde att tempgivaren skulle vara trasig.
jag tog ur den och mätte upp den med ohm-mätare i olika temperaturer men den hade snudd på perfekta värden.

Den har gått normalt dom senaste 2-3 gångerna. Kan det bero på att det är kallare ute annars är det antagligen en slump.

Den betedde sig konstigt förra vintern också. Då lämnade vi in alltihop på service men det blev inte bättre.


Ovanför huvudströmbrytaren sitter det en liten knapp. Jag tror den syns på en bild ovan.
Vad gör den knappen. Jag antar att det är nån automatsäkring eller nåt men kanske nån på forumet vet bättre?



Går värmarn när du har motorn igång är det nästan garanterat värmarens cirkulationspump

Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

Raw  
#428281 Hei
Jeg har en Valmet 901s2 99 med liknende problem
Bare den ene sirkulasjons pumpa går og det jeg lurer på er :
Hvor kommer strømmen fra til disse 2 pumpene?? Sikring? ( utenom den som sitter på pumpa hengesikring)
Og skal begge starte når tenningen er på?
Hvorfor er det 2 pumper koblet i serie på samme slange?
Håper på svar

Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

Raw  
#428284 Gjelder samme maskin
Når webasto starter så går den bare en liten stund også stopper den pga blir ikke kvitt varmen
Pumpen på webasto går men det er ikke nok.
Tidligere fikk jeg hyttevarmen til å virke når jeg startade webasto sammen med motor , dette økte sirkulaskonen og varmen kom, men nå går ikke det lenger heller
Hva styrer di 2 små pumpene?

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

skogsjan695xl  
#428390 Dom 2 pumparna som bitter nere i ramen under styrkolven är till kallvatten. Varmvattenpumpen sitter på motorblockets vänstersida mot hydraultanken.

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

Pöllö  
#481795
mimeck skrev:Har också liknande problem på en Valmet 901 -95


Webaston (dw80) startar normalt men stannar oftast efter ett tag.

Fick felkoder (lampan som blinkar) som antydde att tempgivaren skulle vara trasig.
jag tog ur den och mätte upp den med ohm-mätare i olika temperaturer men den hade snudd på perfekta värden.

Den har gått normalt dom senaste 2-3 gångerna. Kan det bero på att det är kallare ute annars är det antagligen en slump.

Den betedde sig konstigt förra vintern också. Då lämnade vi in alltihop på service men det blev inte bättre.


Ovanför huvudströmbrytaren sitter det en liten knapp. Jag tror den syns på en bild ovan.
Vad gör den knappen. Jag antar att det är nån automatsäkring eller nåt men kanske nån på forumet vet bättre?

Hej Mimeck, har du listat ut vad den lilla knappen är för något?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).