Skördare

Erfarenhet av Ecolog 550D?

37 inlägg 20136 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Cruiser_no1  
#122636 Det där med att diffa i surhål med mekanisk framdrivning, frestar nog inte grejerna hälften så mycket än när man fulldiffar med 20 ton på lasset uppför en backe med helbandad maskin.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

masterchief  
#122645 Visserligen frestar man inte diffklumpar med hjulmotordrift, men diffventiler och inte minst slangar brukar ta en hel del stryk och de är i regel inte servicevänliga när man byter ett par 3 om året...

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Pendelarm  
#122710 Masterchief jag vet ej hur det är med blåa maskiner men inte har man bytt många slangar på bas maskinen de senaste åren. det har ju hänt en hel del på slang fronten. Jag kom ihåg hur det var på skogsjan tiden. slangarna läckte från dag ett å det var trångt och bökigt, när man felsökte "provocerade" för att hitta en av alla läckor så small nästa slang!! heller som man sa en dunk om dan är tätt! Men det var då å nu är nu. förföra maskinen " cat 560b" rullade väll en 17000h Max en trans slang om året. Och en sak till det är viss skillnad nu man kommer åt slangarna på ett helt annat sätt på c och d modellen. Fan undra om jag är eco log frälst? ja lite då...

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Pendelarm  
#122711
Cruiser_no1 skrev:Det där med att diffa i surhål med mekanisk framdrivning, frestar nog inte grejerna hälften så mycket än när man fulldiffar med 20 ton på lasset uppför en backe med helbandad maskin.


Nä självklart. Men det är väll frestande att använda diffen i tex stenig terräng å det är väll inte alltid så lyckat!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

skogsjan695xl  
#122744
Pendelarm skrev: Jag kom ihåg hur det var på skogsjan tiden. slangarna läckte från dag ett å det var trångt och bökigt, när man felsökte "provocerade" för att hitta en av alla läckor så small nästa slang!!


Så var då inte den jag körde, på 20.000 timmar var slangarna till driften bytta 2 gånger.
Men visst alla maskiner är ju inte lika, tyvärr än idag, visa går bra, men tycker på tok för många nya maskiner krånglar

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Pendelarm  
#123168
skogsjan695xl skrev:
Pendelarm skrev: Jag kom ihåg hur det var på skogsjan tiden. slangarna läckte från dag ett å det var trångt och bökigt, när man felsökte "provocerade" för att hitta en av alla läckor så small nästa slang!!


Så var då inte den jag körde, på 20.000 timmar var slangarna till driften bytta 2 gånger.
Men visst alla maskiner är ju inte lika, tyvärr än idag, visa går bra, men tycker på tok för många nya maskiner krånglar


Hörru det där var väll inte så bra det blir ju en himla massa slang 2X 3 slangar x 4 hjul = 24 slang? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

skogsjan695xl  
#123272
Pendelarm skrev:
skogsjan695xl skrev:
Pendelarm skrev: Jag kom ihåg hur det var på skogsjan tiden. slangarna läckte från dag ett å det var trångt och bökigt, när man felsökte "provocerade" för att hitta en av alla läckor så small nästa slang!!


Så var då inte den jag körde, på 20.000 timmar var slangarna till driften bytta 2 gånger.
Men visst alla maskiner är ju inte lika, tyvärr än idag, visa går bra, men tycker på tok för många nya maskiner krånglar


Hörru det där var väll inte så bra det blir ju en himla massa slang 2X 3 slangar x 4 hjul = 24 slang? :wink:


var bara fram och back slangarna så 8 slang per gång, men som sagt, det var från 1998 tills 2007. men visst det är många meter slang.
Sen låg det väll 4 slangar ut. 2 grova till drift, sen 1 läck oljeslang och en diffslang. kommer inte riktigt ihåg hur det satt nu.

Jaja detta är nog rätt olika från maskin till maskin och vilken terräng man har skulle jag tro.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).