Skördare

Eco-logs nya C modeller

14 inlägg 7772 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eco-logs nya C modeller

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8666 Är det nån här som hört nåt mer om eco-logs C modeller av 550,560,570 samt 580. Verker intressant att de har satt i dubbla pumpar och mercadiesel. Låter på filmen på hemsidan som den går mkt. finare än de med catmotorer iaf. Inte lika svajjig i gången.



   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10235 jag har inte hört så mycket om dom men vill veta mer. är sugen på att testa 590 o ser vad den går för.. nån här som kör en sån?

Användarvisningsbild
Golddigger  
#10348 Vi fick våra nya 560c levererad idag med LogMax5000 :D .

Den ser väldigt bra ut ,hytten verkar kanon samt den nya MB motorn spann väldigt fint.
Det jag har hört om den är att den skall ligga mellan 12-14 l/t samt att den går betydligt bättre än 560B vad gällande kran samt aggregat.
Men jag får väl återkomma när vi har tagit igång den i produktion och hunnit testa den lite.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#10350
Golddigger skrev:Men jag får väl återkomma när vi har tagit igång den i produktion och hunnit testa den lite.


Tjena,
Det får du absolut göra, det ska bli spännande att höra rapporter från dig... :P

Lycka till med den nya maskinen!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10352 Dedär me förbrukningen får du gärna kolla upp,har lite svårt att tro att dom kommer ner i de siffrorna även med annan motor.
Tror att mycket sitter i hydrauliken på de maskinerna. 580n ja körde kunde man ju knappt köra kranen lite på tomgång.
Men stämmer de siffrorna,samt att de får kran,midjan m.m att hålla så är de helt klart nåt att satsa på.

Golddigger skrev:Vi fick våra nya 560c levererad idag med LogMax5000 :D .

Den ser väldigt bra ut ,hytten verkar kanon samt den nya MB motorn spann väldigt fint.
Det jag har hört om den är att den skall ligga mellan 12-14 l/t samt att den går betydligt bättre än 560B vad gällande kran samt aggregat.
Men jag får väl återkomma när vi har tagit igång den i produktion och hunnit testa den lite.

   TS
Användarvisningsbild
Golddigger  
#11436 Ja nu har vi kört ca 400 timmar med Eco-Logen och det jag kan säga om den just nu är att vi är väldigt nöjd men samtidigt lite missnöjd.

Det är en grym kapacitet på kran samt agg då den har separata pumpar så det stannar inte upp då man matar samt kör kran samtidigt.
Det är inga problem att köra kran på tomgång samt när man startar apteringen så formligen sprutar det ut virke....

Vi har haft en 560B /Logmax 5000 tidigare och det är betydligt mera kapacitet i denna 560C.

Den känns stabilare än den gamla men däremot så är niveleringen inte lika följsam som den gamla,men vi har fått till våran hyfsat med ombyggnad i nivpacketet.
Sen till det stora missnöjet....varmgång på hydraliken som har ställt till det att vi inte har kunnat köra på max.Men dom har varit och byggt om lite så kylkapaciteten har blivit bättre men inte fullt ut men dom jobbar på det.

Vi har inte gjort nån ordentlig bränslekoll men det jag kan säga är att den ligger ungefär mellan 15-18 l/h beroende på vilken skog man hugger.

I övrigt kan jag säga att hytten är tyst, rymlig och helt suverän..
det enda som man kan klaga på i hytten är att ingenjören som konstruerat paletten måste tro att alla skördarförare har pianofingrar.

Ja det var litegrann om våran 560C får väl återkomma mera sen...

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#11440 Hej,
Intressant läsning Golddigger, tack för rapporten!

En fråga:
Är kranen likt Valmets 941:a med hydraulisk-elektrisk parallellföring (med tanke på kranens konstruktion)?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11445 Hade ni inga bekymmer med eran gamla skördare då? våran 580 var hopplös.Ofta räckte det med att "slå rent" gallret som sitter längs bak.
Ett tips är att sätta i "vändbar" fläkt. Satt i en sån i våran 1470 nu vid semestern och ja kan säga att den håller tempen bra plus att vi inte har behövt blåsa kylaren en enda gång.
Hur menar du att nivilleringen är sämre då? Går den inte lika "mjukt" när man kör den manuellt eller menar du att den följer sämre det lilla som den nivillerar själv?
Placeringen i radion är riktigt lyft oxå va? :D

Golddigger skrev:Ja nu har vi kört ca 400 timmar med Eco-Logen och det jag kan säga om den just nu är att vi är väldigt nöjd men samtidigt lite missnöjd.

Det är en grym kapacitet på kran samt agg då den har separata pumpar så det stannar inte upp då man matar samt kör kran samtidigt.
Det är inga problem att köra kran på tomgång samt när man startar apteringen så formligen sprutar det ut virke....

Vi har haft en 560B /Logmax 5000 tidigare och det är betydligt mera kapacitet i denna 560C.

Den känns stabilare än den gamla men däremot så är niveleringen inte lika följsam som den gamla,men vi har fått till våran hyfsat med ombyggnad i nivpacketet.
Sen till det stora missnöjet....varmgång på hydraliken som har ställt till det att vi inte har kunnat köra på max.Men dom har varit och byggt om lite så kylkapaciteten har blivit bättre men inte fullt ut men dom jobbar på det.

Vi har inte gjort nån ordentlig bränslekoll men det jag kan säga är att den ligger ungefär mellan 15-18 l/h beroende på vilken skog man hugger.

I övrigt kan jag säga att hytten är tyst, rymlig och helt suverän..
det enda som man kan klaga på i hytten är att ingenjören som konstruerat paletten måste tro att alla skördarförare har pianofingrar.

Ja det var litegrann om våran 560C får väl återkomma mera sen...

   TS
Användarvisningsbild
Golddigger  
#11457 Vändbar fläkt sitter det redan och den kan man ställa in intervallerna som den skall blåsa rent
Den gamla skördaren gick endast varm heta sommar dagar och då räckte oftast med att blåsa rent nätet samt kylaren.
Följsamheten på niveleringen är sämre när man rullar (dvs det den gör själv) så att vid besvärlig terräng så får det effekten av att maskinen blir lite trebent samt att boggin vill gärna resa sig.
Radioplaceringen samt den nya IQAN'n med färgskärm är kanon...hatade radioplaceringen i gamla maskinen.
Det sitter ingen hyd/el parallelföring utan den sitter ju i handlederna :wink: .

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11458 Var satt radion i den gamla maskinen?

/DaPe

Användarvisningsbild
Golddigger  
#11467 Ovanför bakom huvet...
En bild säger mer än tusen ord...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11506 Fattar inte varför dom har bytt paletter,tyckte gamla excidor paletternansatt som gjutna. Vem levererade maskin,sven-erik?

   TS
Användarvisningsbild
Golddigger  
#11518 Japp det var S-E som levererade...synd att han går i pension i höst..tala om en man med stora kunskaper i Eco-Log samt LogMax system.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11530 Jo han är riktigt duktig,ser såna saker som en annan inte tänker på,men när han ändrat om nån liten grejj märker man en jäkla skillnad. :D
Hörde att några här fick ut sin 560c med 5000 aggregat idag,blir väl ett studiebesök imorrn.

Golddigger skrev:Japp det var S-E som levererade...synd att han går i pension i höst..tala om en man med stora kunskaper i Eco-Log samt LogMax system.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).