Skördare

Erfarenhet av 901

20 inlägg 15943 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av 901

Skogshuggarninorr35  
#110382 Automatsäkringarna bör du byta när dom har löst ut några gånger för dom tål mindre och mindre påfrestning.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

Martin_D  
#110383 Hade en äldre 901:a förut med 945 agg på, den orkade inte lyfta aggregatet på fullt utligg. Det var inget fel på trycken eller cyilindern där. Den orkade inte. Sikta högt var de som gällde om man skulle ut långt. Angående längd kap och dia tror nog jag att de löser sig om du mäter upp givarna och ser till att de är hela ock att det inte är något kabelbrott. Det är analoga givare till dia och kap så det är bara att mäta ohm. Står om det i instboken. Om niveleringen så tyckte jag nog att den var hyfsat stabil (hade vätska i hjulen) men de är nog en vanesak. Har du kört enstund så funkar de. Övrigt om aggregatet så tyckte jag att de fanns väldigt många ställen det kunde bli glappt på.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

pernils  
#110428 Ang automatsäkringen så känns det så .. den bygger väll på en fjäder gjord av bimetall som blir längre med värmen så att spärren släpps och den löser ut.

Ang tryck så verkar det som om kylan släppa fram emot helgen så att man står ut med att skruva lite. Tog hem manualen till 945 agg och den skall väga upp emot 900 kilo ... Tittar man på cylindern på bommen och tänker 10 meter ut så känns det jäkla tungt.

Har lagt ut lite krokar på komatsuforest ang manualen till "myrdiket" vmm2000 .. vill man bara riva ur eländet och stampa ner den i ett myrdike ?? .. Återkommer om det när jag får något svar.. det är säkert fler som söker den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110461 Hej!

Angående att lyfta ett 945.1-aggregat längst ut så beror det på vilken kran du har. En första generationens 901-88 (V996) lyfter det inte, en 911-96 (1400) lyfter det utan problem. Jag vet inte vilken kran som sitter på din maskin, men spontant känns det som att den borde klara lyfta aggregatet.
Är det en fyrhjulig maskin? I så fall kan jag mycket väl tänka mig att den vill tippa om du försöker flytta den med kranen utkörd så mycket det går åt sidan. De sexhjuliga är lite mer stabila.
I praktisk körning ser jag dock inte detta som ett problem, det är sällan man använder maskinen på det sättet.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

pernils  
#110554 För vi som inte är med i branschen så har man liten insyn i vad som har utvecklats på 901.

Har en gammal tråd som jag gjorde vid förra försöket att införskaffa en skördare ...

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=10&t=1381&p=13294#p13294


Fyller på med lite av varje (rätta mig om jag har fel ...)

Första adpteringsdatorn var vmm1000 som sedan låg till grund för vmm2000. Den som kom efter var Maxi.

I vmm2000 så kan man också göra inställningar på själva basmaskinen typ tid för inbromsning etc. Dom efterkommande apteringssystemen så har man separerat detta.

Maxi system
Valmet-901-2 maxi.jpg



Bland dom första agg. hette 935 och 948
valmet 948.jpg


dom efterkommande var 942 och 945
Den mest iögonfallande skillnaden mellan 942 och 945 är att 945 har en blå huv som skyddar ventilerna.
valmet-945-1.jpg



942 agg.
valmet-942.jpg



De äldre 901 kom i regel med bomkran
VALMET 901 MED 945 OCH BOMKRAN.JPG


Några stycken gjordes med andra krantyper eller byggdes om på senare tid
VALMET 901 MED PARRALELL KRAN.jpg


Dagens 901 har parallell kran som standard

Själva utformningen på spakarna har inte förändrats nämnvärt
901 TX
Valmet-901TX.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).