Sida 3 av 5

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 18:11
av Valmet 890
Vi körde upp ca 30-40 liter på en dryg vecka....säg att det går kanske 10 lit/dagen när du kör 2 skift. Det kostar ca 4,50 kr/lit ca när man köper 1000 liters tank.

Att 931.1 ska ta 12 skulle jag då vilja se, dom säger ju 14 i reklamen men även det tror jag är glädjesiffror.
Men nog tar dom mindre iaf, så det är ju åt rätt håll.

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 19:29
av Engstrand
Eco-log e ju på gång med adblue med,skulle åxå dra mindre. Dock inga siffror på hyr mycket..

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 19:54
av Valmet 890
Engstrand skrev:Eco-log e ju på gång med adblue med,skulle åxå dra mindre. Dock inga siffror på hyr mycket..


Jo är väl ecolog, ponsse, logset och komatsu som går på ad blue linjen.

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 20:02
av Sludent
Det är väl deras motorleverantörer som för in dem på det spåret. Rottne går ju JDs väg med partikelfilter.

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 20:03
av Bengt.Svensson
Valmet6400 skrev:AdBlue har ju inget med bränslet att göra, det sprutas in med avgaserna för att kyla dessa så att katalysatorn renar bättre. Stänger man av AdBlue så blir katalysatorn för varm, det är antagligen därför effekten sänks.


Jag har länge haft känslan att nya avgaskrav gjort att modernare dieselmotorer drar mer bränsle än gamlingar från 60-, 70-, 80-talet. Följande citat är saxat från http://www.aromdekor.se/adproline/adblue/
"Besparingar med AdBlue?
Tillämpningen av denna teknik möjliggör optimal drift. Utsläpp av partiklar minskar, medan bränslets energi maximeras. Ett annat viktigt resultat av processen är att minska bränsleförbrukningen med 5% i genomsnitt. Dessutom finns ytterligare besparingar som de lägre vägskatter vilka tillämpas på EU: s vägar för lastbilar och bussar som använder AdBlue."

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 20:09
av Sludent
Tyvärr får ju inte vi entreprenörer några sänkta skatter på dieseln för att vi skulle köra steg 3b motorer. Ej heller gynnar uppdragsgivarna de entreprenörer som har nya och miljövänliga maskiner, det är helt ok att fortfarande köra med steg 1 motorer hos dem. Det är priset som avgör, hur är det miljöpolicyn...

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 20:47
av Herr Krånglin
snubblaren skrev:Ok men plocka väck katalysatorn lär ju inte vara för svårt kanske är högre tryck och så på en industridiesel men på en bil är det ju väldigt enkelt att plocka väck en katalysator för ett rör...


Eller köpa ett annat märke 🧠

Det går ungefär 40-50 liter i veckan för oss.

Kylan har inte vart någe problem än så länge och i måndags morse var det -24 när jag sparka igång 31:an

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 21:27
av Tvåan
Tråden kanske börjar slira iväg från rubriken lite, men om inte jag fattat alldeles fel så bildas mer s.k. NOx-gaser vid en optimerad förbränning och det är där adblue kommer in i bilden for att genom nåt kemiskt hokus pokus förvandla dessa gaser till nåt annat istället. Vatten bl.a. tror ja.

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 22:01
av Herr Krånglin
Tvåan skrev:Tråden kanske börjar slira iväg från rubriken lite, men om inte jag fattat alldeles fel så bildas mer s.k. NOx-gaser vid en optimerad förbränning och det är där adblue kommer in i bilden for att genom nåt kemiskt hokus pokus förvandla dessa gaser till nåt annat istället. Vatten bl.a. tror ja.



simsala bim :grin:

http://www.komatsuforest.se/default.asp ... 4&id=10843

Re: Valmet 911.5

Postat: tis 31 jan 2012, 22:30
av snubblaren
Hur mycket skada gör partiklarna som släpps ut ifrån en maskinkan de flyga en bra bit eller lägger de sig på marken fort?

Re: Valmet 911.5

Postat: ons 01 feb 2012, 11:44
av tullan
valmet 890 - hur har .4an fungerat...är ni nöjd? Har ni haft bra värme i hytten?

Re: Valmet 911.5

Postat: ons 01 feb 2012, 19:52
av Lindroth
Jag kör en 911.5 med Logmax 5000D.
Tar i bränsle från 10 till 12 l/h. Adblue ca 30liter i veckan inga problem i kylan
Körde en vecka med en demo 911.5 365 den ville ha nästan 1 l/h mer i samma skog

Re: Valmet 911.5

Postat: ons 01 feb 2012, 21:24
av Engstrand
365 är väl endå snäåået större än LM 5000?

Lindroth skrev:Jag kör en 911.5 med Logmax 5000D.
Tar i bränsle från 10 till 12 l/h. Adblue ca 30liter i veckan inga problem i kylan
Körde en vecka med en demo 911.5 365 den ville ha nästan 1 l/h mer i samma skog

Re: Valmet 911.5

Postat: ons 01 feb 2012, 21:30
av Lindroth
Visst är det så, ska ju inte jämföras bara en reflektion

Engstrand skrev:365 är väl endå snäåået större än LM 5000?

Lindroth skrev:Jag kör en 911.5 med Logmax 5000D.
Tar i bränsle från 10 till 12 l/h. Adblue ca 30liter i veckan inga problem i kylan
Körde en vecka med en demo 911.5 365 den ville ha nästan 1 l/h mer i samma skog

Re: Valmet 911.5

Postat: ons 01 feb 2012, 21:54
av tullan
Hur lyckades ni få en ny komatsu med logmax? Komatsu säljer väl inte med det eller?