Skördare

matarhjul JOHN-DEERE

18 inlägg 9492 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

matarhjul JOHN-DEERE

novis??  
#104699 hej har nu fått lite bekymmer med matarhjulen det är dom nya 16mmdubb v profil.Dom drar sämre bakåt(matarut) måste köras med högretryck går då tyngre.gammla 12mmspik hade jag alldrig några bekymmer med.kollade moipu men taito sa att dom håller maax 4000t å är det max ja när är då min? det värkar bli på tok för dyrt :?: kom med lite feedback har kollat o vet att detta gäller såväl 480c som 414



   TS
Användarvisningsbild

Re: matarhjul JOHN-DEERE

finskpinne  
#104732 Jag har alltid kört med stålhjul och svetsat på dubbarna när dom börjar bli nötta. Men det kan ju hända att det bara är jag som är så snål!! :grin:

Jag har nog hört av dom som kör med moipus hjul att det är ett jäkla bra grepp i dom men jag vet då inget om hållbarheten på dom! En sak som lär vara ganska viktig med dom är att man svänger dom med jämna mellanrum så att dom nöts jämnt. Sedan så vet jag faktiskt inte hur bra det går att backa med dom...

På det aggregat som jag kör med nu har ju inte bärande hjul så det börjar ju nästan inte gå tyngre över huvudtaget även om man höjer trycket så jag har inget problem med greppet heller. Stålhjul går ju som sagt att svetsa på till en ganska låg kostnad. Ganska mycket tid krävs ju som sagt men man sparar en hel del.

Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

novis??  
#104791 jo svetsat om dubb är ju ett snabbtsätt att morska på hjulen.man sulle haft en mig med rörtråd för med pinne är det tidsödande om man inte har 2par o skifta med .sen värkar dubben mjukare dom kanske ska härdas?efter att man svetsat dit dom

   TS
Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

mrme  
#104795 vi kör 414 på våran 1270 , första hjulen var grova dubbar med mycke mellanrum, dubbintrånget låg på mellan 7-14mm å de är påtok för mycket,
har fått ett par andra hjul nu å där mätte ja upp dubbintrånet till mellan 5-12 mm igår kväll med skjutmått de är fortfarande för mycket.
Å nu har de varit minusgrader ett tag så de lär inte bli bättre till sommaren.

V
JD ska komma ut å kolla men den som väntar på nått gott............

Har hört att fler har problem med dubbskador men som vanligt är det sirap i systemet hos maskintillverkarna.

Vi har klagat på matarhjulen hela tiden, mest flerträdshanteringen som funkar sådär bra, dubbskadorna har vi oxå "gnällt" på.
Skulle ja jobba inom JD vore iallafall ja vara intresserad av att åka ut till kunder och försöka få en lösning på problemet.

Men dom har väl fullt upp med nått roligare kanske.

Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

novis??  
#104878 ja du mrme för att sittera johan nord alla har vi hört talas om en JD tekniker men dom har alldrig synts till precis som jesus du får nog lära dig att vänta annars att hitta egna vägar. för dubbskador bryr sig nog inte johndeere om ni har väl betaltmaskinen å nått nytt byte är väl ej på g? om tre år kommer det nog någon kollar till :wink: er

   TS
Användarvisningsbild

Re: matarhjul JOHN-DEERE

finskpinne  
#104964
novis?? skrev:jo svetsat om dubb är ju ett snabbtsätt att morska på hjulen.man sulle haft en mig med rörtråd för med pinne är det tidsödande om man inte har 2par o skifta med .sen värkar dubben mjukare dom kanske ska härdas?efter att man svetsat dit dom


Jag använder nog Mig när jag svetsar på dubbarna. De e så lätt att "mura" till vadsomhelst med Migen. Dom skulle ju säkert hålla längre om man skulle härda dom men jag tycker dom håller ganska bra ändå! En gång om året brukar jag fixa till dom. På samma gång brukar jag fylla på lite på längdmätningshjulet... (Jo, jag vet att jag e snål! :lol: )

Jag tycker att det är mindre problem med dubbskador med "icke-bärande" hjul, eftersom dom kräver mindre klämtryck då dom går mycket lättare än dom med bärande. Men jag tror att man inte är lika noggranna med dubbskadorna i Finland som man är där på andra sidan viken. Nån gång på 90-talet så sprang nog UPM:s gubbar med en 2x4 i skogen och jämförde dubbspårena med drivbanden på H60 som vi körde med då. Men efter det så har jag inte hört nån feedback om dubbskadorna.

Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

mrme  
#105718
mrme skrev:vi kör 414 på våran 1270 , första hjulen var grova dubbar med mycke mellanrum, dubbintrånget låg på mellan 7-14mm å de är påtok för mycket,
har fått ett par andra hjul nu å där mätte ja upp dubbintrånet till mellan 5-12 mm igår kväll med skjutmått de är fortfarande för mycket.
Å nu har de varit minusgrader ett tag så de lär inte bli bättre till sommaren.

V
JD ska komma ut å kolla men den som väntar på nått gott............

Har hört att fler har problem med dubbskador men som vanligt är det sirap i systemet hos maskintillverkarna.

Vi har klagat på matarhjulen hela tiden, mest flerträdshanteringen som funkar sådär bra, dubbskadorna har vi oxå "gnällt" på.
Skulle ja jobba inom JD vore iallafall ja vara intresserad av att åka ut till kunder och försöka få en lösning på problemet.

Men dom har väl fullt upp med nått roligare kanske.


Fick på finnskogsvalsen i tisdags, var ut å kollade dubbintrånget omgående å de låg mellan 4-5mm på dom djupaste kännde att de drog hur bra som hellst så ja gick ner lite i tryck utan problem.
Intrycket hitills är att dom drar klart bättre skadar virket MYCKE mindre, barken mossas inte sönder som förut. När de slirar så pulsar man lite så bär de iväg, gammelhjulen fastnade kvar så man fick ta omtag ibland.

Ett stort plus för finskogsvalsen, drar bättre skadar mycke mindre, hellt enkelt dom går klart bättre. Ett stort megaminus för JD som inte duger till att göra hjul som funkar bättre än skiten som säljs idag.

Å nu till bonusresultatet som ja absolut inte väntade mej, vi hade gett upp hoppet lite angående flerträdsknivarnas återkomst på vårat aggregat för de har funkat skit med dom hjul vi provat från JD.
Utan att ändra nånting på agget så prov körde ja 2-3 träd i agget å jäklarns vad förvånad ja blev när de funkade :shock: . Har haft 6 stamm i agget å alla drog igenom, ja har tillome backat med 3-4 st i agget, de resultatet gör mej väldigt förvånad. Så nu oroar ja mej absolut inte för att plocka i 3-4st i agget å mata genom, riktigt bra jobbat.
JD valsarna slirade fast nån stamm eller den halkade snett å fastnade, 2 funkade hyfsat bra 3 var bara att glömma provade man 4 så borde man idiotförklaras. Hur fan lyckas dom sätta dit så dåliga valsar när andra kan göra de så mycke bättre utan att dom är ett tokstort företag som JD :surp:
Nu känner ja ett stort behov av att sätta tillbaka flerträdsknivarna igen å det är inte tack vare JD tyvärr 😡 men riktigt bra jobbat finnskogsvalsen

Alltså slutsumering i sophinken med JDs valsar å på med riktiga valsar på agget :grin:

Användarvisningsbild

Re: matarhjul JOHN-DEERE

finskpinne  
#105723 JD har börjat samarbeta med Moisio Forest och skall börja sälja deras Moipu aggregat utanför Finland. Så kanske dom har lärt sig något av Moisio när det gäller matarhjul också och börjar utveckla sina egna hjul mera i framtiden. Moipu har ju likadana dubbar som finnskogsvalsen, det finns även olika höjd på dubbarna så man kan välja själv hur aggressiva hjul man vill ha.
"Novis??" skrev tidigare i denna tråd att dom bara håller 4000 timmar men man kan ju byta ut plattorna på dom så det borde ju bli mycket billigare än at byta hela hjulen. Ett minus är ju att dom inte finns i "fingerhjulsmodell" om man kör JD...

Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

Kronan  
#106362 matarhjul JOHN DEERE
Hej jag jobbar på JD verkstad
Vi har sålt många moipu matarhjul. dom funkar utmärkt
man kör med lägre tryck håller väldigt bra
dom kostar väl runt 15000:- styck
dom som gått längst har gått 9000h
skulle det va så att någon platta släpper och går sönder finns dom att köpa som reservdel
varje platta kostar ca 2-3000:-

och har man dubbskador bör man nog kolla trycket
det är ju inte bara matarvals trycket som bör justeras, kanske ska ta en titt på
kvistknivstrycket också.
har du för högt kvistknivstryck måste man ha ännu högre matarvalstryck för
att matarvalsarna inte ska slira
kostar bränsle

Användarvisningsbild

Re: matarhjul JOHN-DEERE

finskpinne  
#106390
Kronan skrev:matarhjul JOHN DEERE
och har man dubbskador bör man nog kolla trycket
det är ju inte bara matarvals trycket som bör justeras, kanske ska ta en titt på
kvistknivstrycket också.
har du för högt kvistknivstryck måste man ha ännu högre matarvalstryck för
att matarvalsarna inte ska slira
kostar bränsle


Det är inte bara trycker på knivarna som inverkar, en annan väldigt viktig sak med knivarna är en perfekt slipning av knivarna för att få stammen att gå genom aggregatet så lätt som möjligt... Där kan man spara både tid och bränsle. Angående Moipus hjul så fungerar dom nog utmärkt men som jag nämnde tidigare så kan ju inte en JD chaufför använda dom om han vill utnyttja flerträdshanteringen. Eller kanske dom fungerar bra även då, jag kan inte veta säkert då jag inte har provat.

Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

Kronan  
#106400 Vet faktist inte hur det funkar med flerträdshantering, dom som använder flerträdshantering på
området kör med långfinger valsar. har inte hört att någon är missnöjd med dom iallafall.

Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

novis??  
#106473 jo det där med tryck är väldigt noga men sen stor dubben kom på 480c så kan man ej köra med lika låga tryck som med dom smådubben .får köra med ca 15% högre tryck över hela kurvan.9000t på vilket aggregat?3000kr hur många platter består ett hjul till480in av?för om man får byta för ofta o för många så blir det ju nya hjul efter att man bytt 5-7 platter

   TS
Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

Kronan  
#106506 har ett exempel på plattor
6000h 3 plattor skrot
dom som gick 9000h satt på ett 758HD
Vi har inget H480C på området än så har ingen erfarenhet om det än.
Vet inte hur många plattor ett hjul består av men men

Användarvisningsbild

Re: matarhjul JOHN-DEERE

finskpinne  
#106511 De flesta hjul består väl av 10 plattor men jag har också sett såna med 12 plattor.

http://www.moisioforest.com/index.php?o ... 8&lang=en#

Avatar Fallback

Re: matarhjul JOHN-DEERE

Kronan  
#106549 har pratat med en från borås som kör ecolog
han säger att moipu hjul är det enda som funkar med
flerträdshantering

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).