Skördare

erfarethet av 931/365

110 inlägg 37640 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187463 Dom två som körde den innan mig greppa trädet en meter upp på stammen sen backade me full kraft ner i backen så tror de va de som gjorde att dom sprack. Blev ombyggt för ett år sen när ja börja köra o har funkat sen dess. Ja visst finns de grov skog, har ex antal träd över 4m3f på samvetet, skaplig längd på dom då oxå ska tilläggas. Har bytt en sågmotor på denna än så länge, skulle mer än gärna slänga dit en Bucher ist.

Ja runtomsvängen på kran e nog de ja skulle sakna om ja skulle byta te grönt, har oxå räddat mig på de viset nåra ggr.

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187472 Ja det låter som något borde gå sönder om man gör så på grova träd. Träd blir ju inte smalare neråt direkt. Ja det låter som det är rejälare där uppe då. Visst finns här lite grova stammar men inte så mycket längre var bla därför vi gick ner en storlek från h20. I norra Skåne växte det bättre fanns en del grova kvar. Minns en 4,2 m3 gran. Fy fan vad jag fick kämpa med den

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187476 Ja de e inge roligt o runka me aggregatet på dom grova subborna. 365 får kämpa alldeles för mkt när de e grovt, får lägga upp dom på bandet o mata o ta omtag för stammen glider ur hela tiden. 1 kubiksträd är de optimala i slutavverkning för då får man bra flyt o hög kubik/timme tycker jag. De finns la rätt mkt grov bok o annat löv därnere me va? Har en tidning där en 1470d me h290 kör grov bok i Skåne

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187482 Ja det ju inte byggt för de riktigt stora stammarna. 1 kubikarna är ju roligast att köra blir ju snabbt en hel del då. Vi kör vanligtvis på Växjö vo men var utlånade till Broby vo nästan hela förra året. Vi körde aldrig någon grov bok direkt. Var mest gran inte alltid så mycket grövre än här men alltid längre så medelstammen var en annan. Har du orginalmatarhjul?

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187497 Näe vi har nåra testhjul på nu. Ser ut som finnskogsvalsen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).