Skördare

Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

13 inlägg 7307 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

Kse  
#101585 Ska och kolla på en Ponsse hs16 -98 imorgon. Dök upp lite plötsligt så jag har inte läst in mig på modellen dess mer. Ni som har erfarenhet på hs 16 kan kanske komma med lite tips på vad man ska kolla xtra noga på.
Sitter ett H73 aggregat på den.



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

novis??  
#101644 säg i stället vad som är dess styrka :wink: midjelås, sprickor i ramen,framaxel, tornkolvar raka?h73 mer än 12000t en bra kempi är ett måste å sen finns det säkert doooom som aaaaldrig krånlat men det där är bara lite som ja kommer i håg än

Användarvisningsbild

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

Kse  
#101700 Ja det låter ju inge vidare....
Fick ett ganska bra intryck av maskinen trots allt.
Allt verkade funka som det ska och inge glapp eller läckage men aggregatet hade fått några kilo svetstråd i sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102008 Enda erfarenheten jag har av såna där är att dom drar hiskeliga mängder soppa..CAT motorerer..

Avatar Fallback

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

Ponsse  
#102141 Det är väll både ris och ros med HS16 maskinen. Den vi hade bara gick och gick, men sen finns det såklart vissa där allt bara krånglade. Våran gick 15.000 timmar innan vi bytte bort den, och under dom timmarna så hände aldrig någonting allvarligt. Slang brott då och då, men de är sånt som händer. Och att den drog så fruktansvärt med diesel vill jag inte minnas faktiskt, ligger väll på som maskinerna gör idag ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

skogsjan695xl  
#102233
Ponsse skrev:Och att den drog så fruktansvärt med diesel vill jag inte minnas faktiskt, ligger väll på som maskinerna gör idag ungefär.


Håller med dig om detta, har för ett tag sen kört en ny Eco-log 560c med Mercedes motor. Den låg på runt
14-15 L/tim och jag vill minnas att Skogsjanen med CAT motor också låg på ungefär den bränsleförbrukningen, absolut beror det ju på vilken skog man kör.

Dit jag vill komma iaf är att CAT motorer kan gå billigt också.

Avatar Fallback

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

novis??  
#102280 vad säger man alltid är det någon som har kört en volvo 240 på 0.6 . det är lika otroligt att köra en cat på under 19l om man använder den men om den körs av någon bonn o lurvar halva dagarna på tommgång;ja då gär den säker på 15l annars läggner å prata handhållet :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

masterchief  
#102282 Vad fasen gör cattarna så törstiga?
Dåligt optimerad hydaulik??
5005an tuffar i gallring på 10,5 liter i timmen.
I slutavverkning drar den kring 20 liter.

Användarvisningsbild

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

skogsjan695xl  
#102291
novis?? skrev:vad säger man alltid är det någon som har kört en volvo 240 på 0.6 . det är lika otroligt att köra en cat på under 19l om man använder den men om den körs av någon bonn o lurvar halva dagarna på tommgång;ja då gär den säker på 15l annars läggner å prata handhållet :lol:



Det går att komma ner på rätt billig förbrukning även om man kör på rätt ordentligt.
Dom gångerna jag fick den att gå så billigt var när vi högg lite gallring och framför allt trädelar efter åkrar. Då behövde den aldrig jobba hårt.

Men självklart om den fick börja jobba ordentligt i slutavv eller grövre huggning över lag då ville den ju självklart ha mycket diesel.

Sen kanske inte man behöver stirra sig blind på liter/tim utan liter/m3 ist.

Användarvisningsbild

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

Kse  
#102298 Pratade med förra ägaren idag och enligt han så ligger den på 15-16 liter i timmen i snitt.
Han menade att maskinen var i mycket bra skick och att det enda egentliga problemt var datorn vilket jag oxå upptäckte under provkörningen förra veckan. Fick starta om den några gånger innan det funkade och den la av under körning men Ponsse åf lovde att byta ut datorn och åtgärda lite andra småsaker som jag upptäckte vid ett ev köp.
Fick mycket bra info om vad som var gjort på maskinen genom åren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102306 Det jag minns nu 10 år senare om den tidens Ergo, körde en 98 och en 99 tror jag det var, är att gyrot till hyttnivelleringen krånglade på bägge. Var varken billig att byta/renovera eller särskilt driftsäker.
H73 höll ihop skapligt på bägge trots att maskinerna tidvis gick i skärgårdsmiljö med grovkvistig tall.

Ponsse kom väl med Mercamotorn 00, tror jag det var, och en Ponsse går bättre med Merca än Cat tycker jag men den äldre Ergon är långtifrån den sämsta maskinen jag kört :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

Ponsse  
#102344
masterchief skrev:Vad fasen gör cattarna så törstiga?
Dåligt optimerad hydaulik??
5005an tuffar i gallring på 10,5 liter i timmen.
I slutavverkning drar den kring 20 liter.


Oj, drar 5005an 20 liter i timmen i slutavverkning :shock: Tyckte jag lät mycket :P

Användarvisningsbild

Re: Tips om svaga punkter på Ponsse hs 16

Kse  
#102844 Ok, tack för tipsen.
Blev affär, leverans nästa vecka.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).