Skördare

Stopp i transmisionen på Valmet 902

8 inlägg 6989 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stopp i transmisionen på Valmet 902

Kse  
#101513 Fick ett kraftigt vinade metaliskt ljud i 902:an häromdagen.
Stannade genast maskinen men ljudet fortsatte i tre fyra sekunder, stängde av motorn men ljudet fortsatte trots att motorn stod still. Hittade inga synliga fel , oljeläckage och alla oljenivåer var ok.
Startade motorn igen men kunde inte lokalisera varifrån ljudet kom. Funderade på om det var turbon som skurit då den väl är det enda som snurrar en stund efter motorn slocknat men så var ej fallet.
Slog en signal till Swelog men dom sa att det finns inget i transmisionen som kan röra sig efter att motorn stannat och misstänkte oxå turbon. Flyttade maskinen då den stod lite dumt till i en slänt, så fort jag kom på plan mark så slutade den helt att driva framåt och all hydraulik försvann, det gjorde även oljudet.
Är lite osäker på hur maskinen är uppbyggd och har tyvärr inga böcker till maskinen.
Nån som har lite erfarenhet från 902:an 400 serier?



   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp i transmisionen på Valmet 902

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101523 Har ingen erfarehet av dom där,men misstänker nåt i kopplingen mellan dieseln och pumparna.
Finns det en fördelningslåda lr hur är han gjord :?:
Mastern har en gummidrivning mellan diesel och fördelningslådan,när den går luktar det bränt gummi.
Märkt nån särskild lukt :?:

Användarvisningsbild

Re: Stopp i transmisionen på Valmet 902

Kse  
#101528 Inga märkliga lukter, annars ett viktigt felsökningsmoment.
Har luskat fram att det mest troligt är pumpdrivningen som havererat, en kuggkrans av fiber/plast mellan motor och pumpar som gått sönder. Fanns en variant med asbets som höll bra men togs bort och ersattes med fiber/plast variant som var flera gånger sämre.
Vet ej om det finns nån inspektionslucka, annars borde det gå att ta lös converterpumpen för att se drivningen.
Skulle vara bra att konstatera felet innan men lyfter ur motorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp i transmisionen på Valmet 902

Holger42  
#101722 har haften 892 årsm.94 utan abest i fiberdrevet det gick sönder 2 ggr.tidigare årsm. vi hade var det inga problem med. enklast att lyfta ur motorn. finns ombygg.sats som ersätter fiberdrevat

Användarvisningsbild

Re: Stopp i transmisionen på Valmet 902

Kse  
#101758 Var får man tag på ombyggnads sats då? Valmet hade då bara original fiberdrev.
Behöver man lyfta ur motorn eller räcker det att flytta fram den det som går ca 15 cm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stopp i transmisionen på Valmet 902

Kse  
#102155 Nu rullar maskinen igen efter byte av fiberdrevet mellan motor och momentomvandlaren.
Gick ganska smärtfritt ändå, 2 bultar till motorfästet, 16 bultar mellan motor och converter, 6 bultar till ljuddämparställning, ta lös turbon från ljuddämparen ut med batterierna och sen är det "bara" att baxa isär motor och converter.
Kylaren ligger i en brygga hopbyggd med motorn och inga kablar eller slangar behövs demonteras så hela paketet skjuts fram ca 15 cm , xakt så mycket som behövs för att komma åt. Hade funkat utan lyfthjälp oxå men då vi var just utanför "byn" så fanns hjälpen nära
009.JPG
011.JPG
012.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp i transmisionen på Valmet 902

David Grahn  
#321356 Hej på gubbar! Jag hittade er intressanta tråd när jag letade information om kuggkransen, jag undrar var ni köper reservdelarna,, behöver ha tag på samma grejer// David

Avatar Fallback

Re: Stopp i transmisionen på Valmet 902

Tosca  
#321366 De heter väl Komatsu Forest numera, troligtvis lagerför de fortfarande denna del då den verkar ta slut emellanåt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).