sön 14 nov 2010, 00:36#106796
Med röd huv över ventilpaketet så är det ett 945 aggregat (inte 945.1) och då sitter ventilen för vals stäng på basmaskinen. Jag skulle tro att det har hänt något där.
Jag minns inte exakt hur den såg ut och fungerar men det bör vara ett grundtryck som man ställer där och sedan en elventil som höjer trycket ytterligare när man väljer extrakläm.
Men eftersom det inte verkar vara något tryck alls (nästan iaf) så kan det vara någonting t.ex. o-ringar som gått sönder inne blocket.
Förresten, Anders Olsson var hjälpsam och länkade tidigare till instruktions bok för 945.1 men eftersom vi nu konstaterat att det är ett 945 aggregat så går det tyvärr inte att använda den boken i det här fallet eftersom det är två helt olika ventilpaket.
Kom just på en sak som man inte bör glömma att kolla: Det kan vara så enkelt att tätningarna i klämcylindern är dålig. Kör cylinder i ändläge, lossa den slang som är retur, fortsätta att stänga/öppna aggregatet och se om det kommer ut någon olja ur den loss-tagna slangen. Om tätningarna inuti cylindern är ok så ska det inte komma någon olja alls (förutom det som ligger i slangen), om det sprutar ut olja så är tätningarna trasiga och du behöver bara köpa en tätningssats och byta.
Ska se om jag kan hitta någon info om det gamla valsklämblocket. I så fall återkommer jag.