Skördare

Vad kör ni med för kapfönster?

19 inlägg 9093 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

Henningway  
#103040
ume skrev:
betula skrev:1 cm, H7:a. 97-98% modulträff (2000-pulsat mäthjul).


Mycket imponerande! själv måste jag ha 3cm på 350 för att slippa juck..



Det är inte bara längden på kapfönstret som orsakar "juckning".
På de röda maskinerna bör man trimma in aggregatet bra genom att justera Bromssträcka, Inbromsningshastighet samt det allra viktigaste; Min ström för matning.
Om dessa inställningar inte är rätt gjorda så kommer aggregatet att "jucka" för att det inte hittar av kapfönstret.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

Holger42  
#103058
trilla skrev:För en som inte förstår... Är cm måttet hur mycket längre än vad ni egentligen vill ha stocken kapad som maskinen kapar? Och är procentsatsen hur ofta denna/dessa extra centimetrar räcker till för att hålla tänkt mått?
timmrets längd mäts in in dm moduler .0-9cm över är alltså "rätt längd".kapfönsyer i en skördare på tex 3cm. kan man lägga var man vill jag har mitt på 4-6cm . min maskin tillåta då kapa på tex 554 555 556 om det är en 550 stock procenten är hur många stocka som hamnar 0-9cm övermål.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

Holger42  
#103060 det är ju faktiskt 9mm till tänkte inte på det ska krympa fönstret på måndag .tack skogs forum

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103076
Henningway skrev:
ume skrev:
betula skrev:1 cm, H7:a. 97-98% modulträff (2000-pulsat mäthjul).


Mycket imponerande! själv måste jag ha 3cm på 350 för att slippa juck..



Det är inte bara längden på kapfönstret som orsakar "juckning".
På de röda maskinerna bör man trimma in aggregatet bra genom att justera Bromssträcka, Inbromsningshastighet samt det allra viktigaste; Min ström för matning.
Om dessa inställningar inte är rätt gjorda så kommer aggregatet att "jucka" för att det inte hittar av kapfönstret.


de är ojämnheter i stammen ex. kvistvarv som orsakar dessa juck för mig, agg är inställt av tomas p så där finns inga fel, går som tåget :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).