Skördare

Vad kör ni med för kapfönster?

19 inlägg 9095 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad kör ni med för kapfönster?

Axl  
#97522 Som sagt var har ni för kapfönster och modulträff %? Med vilket agg?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

masterchief  
#97548 Ska kika på det, tycker man får moderera det för varje ny prislista om man inte ska runka ihjäl sig :???:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

betula  
#97578 1 cm, H7:a. 97-98% modulträff (2000-pulsat mäthjul).

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97588
betula skrev:1 cm, H7:a. 97-98% modulträff (2000-pulsat mäthjul).


Mycket imponerande! själv måste jag ha 3cm på 350 för att slippa juck..

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

novis??  
#97590
ume skrev:
betula skrev:1 cm, H7:a. 97-98% modulträff (2000-pulsat mäthjul).


Mycket imponerande! själv måste jag ha 3cm på 350 för att slippa juck..

ja nya ponsse verkar ha bra mätning ja måste ha3cm 480C för att slippa juck

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97592 För en som inte förstår... Är cm måttet hur mycket längre än vad ni egentligen vill ha stocken kapad som maskinen kapar? Och är procentsatsen hur ofta denna/dessa extra centimetrar räcker till för att hålla tänkt mått?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

Axl  
#97593 som vi har det är kapfönster 5-8 cm och modulträff räknas 0-9 cm. Men det kanske skiljer mellan uppdragsgivare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97626 Vid årstid då inte savproblem finns bör kapning mellan 3 och 4 cm vara lämplig inställning för 80% av maskinparken.
Inställningen här innebär kapning mellan 30 och 49 mm d.v.s. nästan 2 cm. 3 till 5 cm borde alla maskiner som har funktion klara.
På högvinter med jämn temperatur använder flera kapning mellan 2 till 3 cm.

När "runkningen" är stor beror det vanligtvis på att sista ingången i kapfönstret är ställd på för hög hastighet. Problemet behandlades mycket på 90-talet med gott resultat.

Varje cm onödigt övermål är ca 1.5 kr/m3 på avverkningen.
7 cm övermål anser jag vara 3 cm för högt. Kostnaden på virket är då 4-5 kr/m3.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97768
trilla skrev:För en som inte förstår... Är cm måttet hur mycket längre än vad ni egentligen vill ha stocken kapad som maskinen kapar? Och är procentsatsen hur ofta denna/dessa extra centimetrar räcker till för att hålla tänkt mått?


En i dessa trakter vanlig inställning är för ex. längd 460 övermål+2cm å kapfönster 3 cm= teoretiskt kap på längd 462 till 465. Dom extra 2cm är för att minska risken att de blir för korta stockar p.g.a ex. kvistbulor.
Modulträff innebär oftast 0-9cm över längdmodul. procenten är alltså hur ofta enligt facit(vmf) man pricka inom det området.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

AKKAMAAN  
#99404
trilla skrev:För en som inte förstår... Är cm måttet hur mycket längre än vad ni egentligen vill ha stocken kapad som maskinen kapar? Och är procentsatsen hur ofta denna/dessa extra centimetrar räcker till för att hålla tänkt mått?

Kapfönster är det tillåtna intervall, inom vilket mätsystemet tillåts utföra kap......exempel....en 550 stock plus låt säga 3 cm övermål oc 2cm kapfönster, kan alltså kapas 552cm-555cm enligt datorn...

med andra ord, ett sätt att ge styrningen av hydrauliken en rimlig möjlighet att stanna inom ett begränsat intervall, där det är tillåtet att kapa....

ett 1 cm kapfönster utan att systemet "runkar" är som att stanna en bil från 5 m/s till 0 inom 1 cm....ganska imponerande tycker jag.....

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99408
AKKAMAAN skrev:Kapfönster är det tillåtna intervall, inom vilket mätsystemet tillåts utföra kap......exempel....en 550 stock plus låt säga 3 cm övermål oc 2cm kapfönster, kan alltså kapas 552cm-555cm enligt datorn...

med andra ord, ett sätt att ge styrningen av hydrauliken en rimlig möjlighet att stanna inom ett begränsat intervall, där det är tillåtet att kapa....

ett 1 cm kapfönster utan att systemet "runkar" är som att stanna en bil från 5 m/s till 0 inom 1 cm....ganska imponerande tycker jag.....

Sista slutsatsen ger en felaktig bild av förutsättningarna för "landning" i kapfönster. Normalt avbryts full matning en given sträcka före avsedd längd. En saktare matning (kryp) tar sen över fram till kapfönstret.

Aggregat med vissa behov matar också i vissa förhållanden fram aggregatet förbi kapfönstret för att inte behöva starta ny stock med ett besvärande kvistvarv på första dm in på nästa bit och få stopp. Då backas aggregatet tillbaka in i kapfönster.

Se också mitt svar 8 aug. där jag förklarat att kapfönster på 403 - 404 cm (som ser ut som en cm) ger en sträcka på 19 mm att stanna på.

AKKAMAANs exempel överst här på 552cm-555cm ger ett kapfönster på 39 mm . (Står angivet till 2 cm.)

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

AKKAMAAN  
#99420
Bertilsson skrev:Sista slutsatsen ger en felaktig bild av förutsättningarna för "landning" i kapfönster. Normalt avbryts full matning en given sträcka före avsedd längd. En saktare matning (kryp) tar sen över fram till kapfönstret.

jo, du har rätt....mitt exempel var kanske illa valt.....men man kan ju backa med en bil också....haahaha....fortfarande svårt att stanna "stop on a dime", även om man får "krypköra" en halv sekund....


Aggregat med vissa behov matar också i vissa förhållanden fram aggregatet förbi kapfönstret för att inte behöva starta ny stock med ett besvärande kvistvarv på första dm in på nästa bit och få stopp. Då backas aggregatet tillbaka in i kapfönster.
antar att det är sk förkvistning du menar....den brukar ju kunna stängas av och på i datorn, och användas när det är svårkvistad skog...

Se också mitt svar 8 aug. där jag förklarat att kapfönster på 403 - 404 cm (som ser ut som en cm) ger en sträcka på 19 mm att stanna på.
gr8....ska kolla din post lite noggrannare...


AKKAMAANs exempel överst här på 552cm-555cm ger ett kapfönster på 39 mm . (Står angivet till 2 cm.)



huvva...minne mattematik spelade mig ett spratt där....sorry naturligtvis ska det vara 553-554cm...tack Bertilsson för ditt påpekande

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99421
AKKAMAAN skrev:
Bertilsson skrev:Sista slutsatsen ger en felaktig bild av förutsättningarna för "landning" i kapfönster. Normalt avbryts full matning en given sträcka före avsedd längd. En saktare matning (kryp) tar sen över fram till kapfönstret.

jo, du har rätt....mitt exempel var kanske illa valt.....men man kan ju backa med en bil också....haahaha....fortfarande svårt att stanna "stop on a dime", även om man får "krypköra" en halv sekund....

Uttrycket "även om man får "krypköra" en halv sekund" vill jag inte skall bli det bestående intrycket nu. Krypsträckan är 10 -20 cm och har ändå hastighet så denna korta sträckans hastighet uppfattas inte med ögat.
- Om du är skördareförare vet du att att full matning stängs av något före krypkörningens början vilket minskar tryckslag i slangar etc.
- Jag har nyligen samtalat med förare som har 30-årig kunskap vid skördarkörning och datorutveckling om detta.

P.g.a. stress lär sej för många förare inte god inställning av körning in i kapfönstret med följd att de faktisk även själv kan förlora betald volym på ett stort övermål där betalning sker för bara "nettovolym" på mätsedel.

- God längdmätning är ett av de lättaste och bästa sätt att skaffa sej bra renommé som entreprenör.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

AKKAMAAN  
#99468
Bertilsson skrev:Uttrycket "även om man får "krypköra" en halv sekund" vill jag inte skall bli det bestående intrycket nu. Krypsträckan är 10 -20 cm och har ändå hastighet så denna korta sträckans hastighet uppfattas inte med ögat.

bra att du är noga med "nomenklaturen"....jag har justerat in skördar datorer så jag förstår vad du talar om... :grin:
- Om du är skördareförare vet du att att full matning stängs av något före krypkörningens början vilket minskar tryckslag i slangar etc.
:-bd


- Jag har nyligen samtalat med förare som har 30-årig kunskap vid skördarkörning och datorutveckling om detta.
Berätta gärna lite om "det senaste" =p~
P.g.a. stress lär sej för många förare inte god inställning av körning in i kapfönstret med följd att de faktisk även själv kan förlora betald volym på ett stort övermål där betalning sker för bara "nettovolym" på mätsedel.
Frågan är om man skall felsöka stressorsaken i stället för felmätning???? :???:

- God längdmätning är ett av de lättaste och bästa sätt att skaffa sej bra renommé som entreprenör.

Kan inte annat än hålla med dig där!! Kvalitet går före Kvantitet!!!

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med för kapfönster?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99479
AKKAMAAN skrev:
Bertilsson skrev:
- Jag har nyligen samtalat med förare som har 30-årig kunskap vid skördarkörning och datorutveckling om detta.
Berätta gärna lite om "det senaste" =p~
[quote]

Sen 1975 har jag fått en kontaktyta bland maskintillverkarnas instruktörer/utvecklare. De som fortfarande får ha kontakt med mej lämnar ett och annat korn fortfarande.
Senast var det utvecklaren av Fibercut och DASA-datorn som delade med sej av sina långa erfarenheter. Vi har utvecklat tillsammans till och från i 20 år. Stundtals med Skogforsk med i bilden. Vi har båda samma ståndpunkt om att kvalitetsjobb har svårt att etablera sej eftersom det är kostnadsjakten som dominerar genom torgföring av avverkningskostnad i stället för total mängd pengar. 2 kronor kostnad väger tyngre än 5 kr ökat netto i slutändan.

Dagens ATL visar "otydligheten" i prisbilden på virke i Norrland. Med stor tydlighet visar artikeln "mellan raderna" att köparen har en slant extra att använda vid behov samtidigt som den okunnige/försynte nästan inte får något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).