ume skrev:betula skrev:1 cm, H7:a. 97-98% modulträff (2000-pulsat mäthjul).
Mycket imponerande! själv måste jag ha 3cm på 350 för att slippa juck..
trilla skrev:För en som inte förstår... Är cm måttet hur mycket längre än vad ni egentligen vill ha stocken kapad som maskinen kapar? Och är procentsatsen hur ofta denna/dessa extra centimetrar räcker till för att hålla tänkt mått?
trilla skrev:För en som inte förstår... Är cm måttet hur mycket längre än vad ni egentligen vill ha stocken kapad som maskinen kapar? Och är procentsatsen hur ofta denna/dessa extra centimetrar räcker till för att hålla tänkt mått?
AKKAMAAN skrev:Kapfönster är det tillåtna intervall, inom vilket mätsystemet tillåts utföra kap......exempel....en 550 stock plus låt säga 3 cm övermål oc 2cm kapfönster, kan alltså kapas 552cm-555cm enligt datorn...
med andra ord, ett sätt att ge styrningen av hydrauliken en rimlig möjlighet att stanna inom ett begränsat intervall, där det är tillåtet att kapa....
ett 1 cm kapfönster utan att systemet "runkar" är som att stanna en bil från 5 m/s till 0 inom 1 cm....ganska imponerande tycker jag.....
Bertilsson skrev:Sista slutsatsen ger en felaktig bild av förutsättningarna för "landning" i kapfönster. Normalt avbryts full matning en given sträcka före avsedd längd. En saktare matning (kryp) tar sen över fram till kapfönstret.
Aggregat med vissa behov matar också i vissa förhållanden fram aggregatet förbi kapfönstret för att inte behöva starta ny stock med ett besvärande kvistvarv på första dm in på nästa bit och få stopp. Då backas aggregatet tillbaka in i kapfönster.
Se också mitt svar 8 aug. där jag förklarat att kapfönster på 403 - 404 cm (som ser ut som en cm) ger en sträcka på 19 mm att stanna på.
AKKAMAANs exempel överst här på 552cm-555cm ger ett kapfönster på 39 mm . (Står angivet till 2 cm.)
AKKAMAAN skrev:Bertilsson skrev:Sista slutsatsen ger en felaktig bild av förutsättningarna för "landning" i kapfönster. Normalt avbryts full matning en given sträcka före avsedd längd. En saktare matning (kryp) tar sen över fram till kapfönstret.
jo, du har rätt....mitt exempel var kanske illa valt.....men man kan ju backa med en bil också....haahaha....fortfarande svårt att stanna "stop on a dime", även om man får "krypköra" en halv sekund....
Bertilsson skrev:Uttrycket "även om man får "krypköra" en halv sekund" vill jag inte skall bli det bestående intrycket nu. Krypsträckan är 10 -20 cm och har ändå hastighet så denna korta sträckans hastighet uppfattas inte med ögat.
- Om du är skördareförare vet du att att full matning stängs av något före krypkörningens början vilket minskar tryckslag i slangar etc.Berätta gärna lite om "det senaste"- Jag har nyligen samtalat med förare som har 30-årig kunskap vid skördarkörning och datorutveckling om detta.
Frågan är om man skall felsöka stressorsaken i stället för felmätning????P.g.a. stress lär sej för många förare inte god inställning av körning in i kapfönstret med följd att de faktisk även själv kan förlora betald volym på ett stort övermål där betalning sker för bara "nettovolym" på mätsedel.- God längdmätning är ett av de lättaste och bästa sätt att skaffa sej bra renommé som entreprenör.
AKKAMAAN skrev:Bertilsson skrev:- Jag har nyligen samtalat med förare som har 30-årig kunskap vid skördarkörning och datorutveckling om detta.