Skördare

FILMER - Skördare

1272 inlägg 711315 visningar 113 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Fredrik Reuter  
#729758 That's some serious length!

What's the tree length in meters on average?

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Skeans1  
#729761 They are 41 foot logs or about 12.5 meters if it wasn’t for the size and weight we’d be doing them on the forwarder like normal.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

cr-v  
#743727 En liten drönarfilm från Dec 2021.
https://youtu.be/bz8urY6yR1I

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Skogsfrost  
#809713 En nostalgitripp 😎


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

AKKAMAAN  
#809719 Trevlig film. Men speakern har inte riktigt klart för sig vad han bör säga. Det är inte Dapt "520", det är Dapt 527.
Sen glöms hela biten med kvalitet bort. Som speakern uttrycker det så apteras bara en kvalitet.
Kul att få en nostalgitripp med Daptbas och minneskassetten. Jag kom in i detta några år innan Daptbas ersattes med SilviaA och dessutom Timberjack 3000 med PCMCIA minnes kort.
Att kontrollmata stockarna ska inte göras med måttbande i spiral runt halva stammen. Såg också en kraftigt rötskadad granstock i timmerhögen. Tyvärr känner inte system av röta och föraren måste såklart vara vaken på detta.
Men överlag så är det en trevlig film som tar fram gamla minnen

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Skogsfrost  
#809734
AKKAMAAN skrev:Det är inte Dapt "520", det är Dapt 527.
Nyfiken fråga. Hur kan du se det?

Såvitt jag vet fanns väl både Dapt 520 och 527 och före dessa fanns även Dapt 500 med liknande utseende. Senare utvecklade FMG den vidare till Dapt 621. Även den ser likadan ut.

Hur många olika varianter av dessa svarta laptopliknande Dapt för tvågreppare som har existerat låter jag vara osagt, men det skulle vara intressant att veta. Du kanske sitter på mer kunskap om detta? Min kunskap är begränsad till de försäljningsbroschyrer som finns på nätet. Bland annat de som finns upplagda här på sfo.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

AKKAMAAN  
#809816
Skogsfrost skrev:
AKKAMAAN skrev:Det är inte Dapt "520", det är Dapt 527.
Nyfiken fråga. Hur kan du se det?

Såvitt jag vet fanns väl både Dapt 520 och 527 och före dessa fanns även Dapt 500 med liknande utseende. Senare utvecklade FMG den vidare till Dapt 621. Även den ser likadan ut.

Hur många olika varianter av dessa svarta laptopliknande Dapt för tvågreppare som har existerat låter jag vara osagt, men det skulle vara intressant att veta. Du kanske sitter på mer kunskap om detta? Min kunskap är begränsad till de försäljningsbroschyrer som finns på nätet. Bland annat de som finns upplagda här på sfo.

Tack för "mothugget", jag behövde det.
Efter att jag "nyktrat till" så ser jag att du har rätt!
Dapt eran med det "svarta laptopliknande" tangentbordet för tvågreppare började med började med Dapt 500 och det var i och med lanseringen av ÖSA/FMG 70/280 Master år 1986-ish.
Fram till dessa var det ÖSA 705-706/260 som fram till dess hade relästyrning enligt uppgift från en gammal ÖSA/FMG/Timberjack/JD instruktör.
Hos ÖSA var de faktiskt engrpparna som fick de första mikrodatorstödd styrsystemen, Aptor10/11 (?) samt Dapt 310/311 (?) innan man 1986-ish samtidigt med Dapt 500 lanserade Dapt 400 för engrepparna. Sedan, runt 1987-ish, kom Dapt 520 som fanns med fram till Timberjack 1880 lanserades då blev det Dapt 527. Runt 1988-ish fick engrepparna Dapt 513/517. 513 hade inte prislisteapteringen.
Dapt 527 följde med mig veterligen med till tvågrepparna gick i graven runt 1994-ish. Du nämnde Dapt 621, vilken jag aldrig hört talas om men du kan säkert ha rätt om det. I så fall måste det ha varit på de sista 1880 skördarna som byggdes. Runt 1993 började ÖSA FMG med hjälp av en konsultfirma utveckla Timberjack 3000 för engrepparna. Har för mig att den datorn kom ut runt 1995. Hade den på en 1988 års Super-Eva som från början hade Dapt 517 men runt 1995 byggde vi om den till Timberjack 3000 (bytte också aggregat från ÖSA/FMG 746 till ett ÖSA/FMG 743).
Timberjack 3000 hängde med inpå 2000-talet då det ersattes med Timbermatic 300. Men då hade jag redan tappat kontakten med den Svenska skogsmaskinsindustrin i och med flytten till USA. Det är därför jag är lite sämre uppdaterad än vad du är. Min personliga Dapt era började 1992-ish. Så Dapthistoriken fram till dess har jag fått via personliga kontakter och egen forskning.
Hoppas denna redogörelse här oven någorlunda övernställer med verkligheten. Ska jobba på en tidlinje för detta och återkommer med det senare
Återigen tack för din response! 👍 😁

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Skogsfrost  
#809823 Jag tackar så mycket för din fina redogörelse👍
Angående Dapt 621 så finns den och Dapt 611 omnämnd i broschyren om FMG 1800 serien
Vilket år den blev tryckt vet jag inte säkert, men skulle gissa runt 1991-92.
Jag hade nämligen själv ett exemplar av den broschyren vid den tiden.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

AKKAMAAN  
#809829 Du menar Timberjack 1800 serie antar jag...

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Skogsfrost  
#809834 Nej, jag menar FMG. Tryck på länken: FMG 1800 serien

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

AKKAMAAN  
#809871 Javisst, tack igen. Fin broshyr!
1800 serien följde sedan med in i Timberjack epoken i form av tvågrepparen Timberjack 1880. Alla andra produketer i 1800 serien avslutades.
Broschyr från 1992 LÄNK

Användarvisningsbild
ToPa  
#838484 Fint

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).