Skördare

FILMER - Skördare

1272 inlägg 710948 visningar 113 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625363
uffejohan skrev:Så lugnt och metodiskt, kul att se. Ett par funderingar när jag ser filmen, varför Grot-anpassar du inte riset, är det vanligt däruppe i norr? 0.11 i medelstam är ju väldigt lite, i varje fall sett ur mitt perspektiv i Småland, vad ”brukar” du ligga på i en normal slutavverkning, om det nu finns någon sådan?


En skördare ska gå lugnt och metodiskt om jag får bestämma, då producerar man som bäst.
Grotmarknaden har varit död några år här uppe så vi grotanpassar aldrig, har nog inte gjort det på 6-7 år skulle jag tro.
0,11 är lite klent, brukar pendla mellan 0.08 och 0.40, sen i september ligger vi på 0,185 medelstam med den här skördaren och det är rätt nornalt för en slutavverkare här uppe, så är nog lite skillnad jämfört med småland 😂

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625649


Fin tallskog igår

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Fredrik Reuter  
#625651 Och vinter! 👍
Tack för videon.

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625779
Fredrik Reuter skrev:Och vinter! 👍
Tack för videon.


Jo vi börjar nog ha ca 80-100 cm snö nu i trakterna där vi håller till... Vi hade länge mindre än normalt vi också men nu har det fyllt på rätt så ordentligt

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

skogsjan695xl  
#626613 Lite sista gallring med 931an.
1a gallringen här gjordes med H8, vissa ställen är det 2 sekundärvägar mellan stickvägarna och vissa 1 sekundärväg.
Nackdelen nu är ju att man måste göra massa instick hela tiden för att få med allt. Och lägga en ny väg mellan är ju inget alternativ.


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Anton995  
#626686 Varför hugger du så lång massaved från krokiga rotstockar, är det inte bättre kapa direkt efter kröken för att optimera timmerutbytet? T.ex 6:30-7:30 i filmen

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626723 Rotkrok brukar ha " motkrok' som svänger tillbaka och kubben tål ingen krök, så jag tycker det ser riktigt ut.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

skogsjan695xl  
#626862 Denna tallen är krokig mest överallt tycker ja. Det är svårt att aptera helt 100 på ett sånt ställe.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626909 Kan du inte lägga ett "slingerstråk" med skördarn mellan vägarna? Ser ju inte ut alltför stamtätt så det skulle göra så stor skada... nig går det ju att slingra hyffsat när ingen skotare ska fram där

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

skogsjan695xl  
#626916 Bitvis har jag gjort slingerstråk faktiskt. Det är väldigt ojämt mellan vägarna, det är allr mellan 15-35 meter mellan vägarna.
Så där det blir för krångligt med instick kör jag slingerstråk.
Detta får jag säga är en stor nackdel med små maskiner som kan göra långt mellan vägarna.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626986 Ok. Jo det är där problemet kommer när det sen gallras med en större maskin. Instick är ju döden för produktionen, så har du inte rejält betalt så gör ett slinger även om skördaren är lite stor

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

skogsjan695xl  
#626992 Ja så är det, man tappar rejält med produktion på ett sånt här ställe, medelstammen ligger ju på 0,3 dessutom så den är dålig betald som den är.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Fredrik Reuter  
#633888 Rottne H21d med Log Max 7000c.
Helt ny och rapport kommer från besöket här på Skogsforum.


   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633897


Fin gran slutavv

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

fendt311  
#633898 Så går det till när proffs är i gång. Kör ni nattpass att döma av radion?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).