Skördare

FILMER - Skördare

1272 inlägg 711214 visningar 113 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

JohannesG  
#592665 Har förstått att han är både kunnig och mycket skicklig även om jag inte förstått ett ord han sagt.
Därför blev jag lite fundersam över videon ovan, men var tydligen ganska logiskt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Lindqvist  
#592669 Så stor klyfta kan de vara mellan två länder som ändå står så nära varandra.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Filip Lindström  
#597931 Lägger ut ett till klipp på 951an för den intresserade ! :lol:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

halvproffs  
#597998 Så enkelt det ser ur när ni kör skördare! 👍
Vek slutavverkning?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602019


En film från mitt numera gröna kontor

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Fredrik Reuter  
#602029 Snyggt kört!
Hur är det att byta märke, mycket som skiljer förutom kraninfästning?

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602041 Tackar! Börjar väl gå ok nu, men nog gör man fortfarande missar då och då. Tar nog ett bra tag innan allt sitter i ryggmärgen.
Är rätt stor skillnad när kranen sitter framför, blir ett annat arbetsområde med kranen att få in i ryggmärgen. Körde ofta för nära träden i början och då blir krangeometrin helt fel. I komatsun körde man fram väldigt nära träden.
Sen är ju automatiknivåerna helt tvärtom mot komatsu, där hade man dödmansgrepp nu startar man matning och är beredd att stoppa med vippen istället, så nog är det en hel del annorlunda ändå.
Men samtidigt väldigt kul att prova nåt nytt, nu ska jag lära mig den här fullt ut lika bra som jag kunde komatsu så får vi se vad man tycker om ett tag.
Själva maskinen går fantastiskt fint i övrigt, fin komfort i hytten, stark och stabil (8wd), aggregatet känns lätt, och ett sanslöst drag i 413, bara hålla i hatten 😜

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

mb-man  
#602078 Fint kört! 👍
Jag gjorde samma byte för några år sedan.
Var lite bökigt med paletterna i början men nu tycker jag de är väldigt sköna att köra med.
Automatiken tycker jag är mycket bättre på JD, mer vilsamt att slippa hålla inne knappen hela tiden.
Kör ni gallring också eller varför blev det 413?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602119 Tackar 😀 jag har börjat köra i ett annat företag och då fanns den här maskinen redan, gått 3000 Tim nu. Gått i gallring förut, nu är väl tanken i huvudsak slutavv.
Tänkte att vi ger 413 chansen, våran medelstam är ju inte så grov och terrängen ofta väldigt stenig, så det är skönt med ett lätt aggregat så man har lyftkraft och stabilitet när man måste arbeta på längre räckvidder i besvärlig terräng, frågetecknet är väl hur det håller i längden? Men det visar sig...
Jo jd har fin automatik tycker jag, fin hydraulik också, väldigt fin gång i aggregatet

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

skogsjan695xl  
#602130 Vad avgjorde att det blev ett 413 och inte 414?
Samt vad avgjorde att det blrv en grön och inte en blå eller röd? Du har ju testat lite olika demo maskiner, lite kul att veta vad som vägde över mot den andra.
Och stort lycka till med nya maskinen.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602231 Jag behövde inte välja maskin den här gången utan den fanns redan i firman med 2500 Tim på mätaren så vi kör med den.
Testar vad 413 går för i slutavv, kapaciteten och mätningen är väldigt bra,
Frågetecknet är väl om det håller i längden? 413 och 414 är väl ganska lika varandra om jag förstår det rätt? Fast 413 och 415 är lite modernare med bla ny hydraulik....

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625268



Här bjuder jag på två filmer från 1270n i en klen slutavv 0.11 medelstam ca

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625283 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625298
getost91 skrev:Alltid lika lugnt å fint när du kör 👍

Tackar 👍Man försöker ju så gott man kan iaf...

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

uffejohan  
#625338 Så lugnt och metodiskt, kul att se. Ett par funderingar när jag ser filmen, varför Grot-anpassar du inte riset, är det vanligt däruppe i norr? 0.11 i medelstam är ju väldigt lite, i varje fall sett ur mitt perspektiv i Småland, vad ”brukar” du ligga på i en normal slutavverkning, om det nu finns någon sådan?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).