Skördare

pris/timme på förare

46 inlägg 47066 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10556
Niklas H20 skrev:det företaget jag jobbar på är vi ca 13 anstälda plus chefen o hans fru som sitter på kontoret.. vi som kör sködare har samma timpening so skotarförana.. finns ju både för och nackdelar med de


Det kan jag faktiskt tycka är bra. Skotningen är väl minst lika viktigt som skördningen

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10559 jo det är ju viktigt att virket kommer ut annas vore ju skördningen ganska onödig :wink: men jag anser ju att det är högre komitens att köra sködare.. det är ju sködaförarens ansvar att markägaren får ut bästa pris på sin skog.. det är ju inga småsummor det handlar om när man hugger en 300 fub på ett skift.. men som sagt det finns ju både för och nackdelar.. en fördel är ju att det blir ingen avundsjuka mellan sködare och skotaförare..

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10563 hmm.. för att åter igen inte var allt för insatt mer än vad man hörts prata om så...

Det jag hört är att en det är viktigare med en duktig skotar föreare än en duktig skördare. då det är tidsvinsten vid lastning / sortering / lossning där man kan göra de största skillnaderna på hur lång tid det tar.
En god vän till mig förklarade att om man har sorterat virket genom körningarna i skogen så sparar man ca 30-45 min vid varje lossning.

stämmer detta?

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10577 det e viktigt att skördarföraren skicklig de är ju han som planerar upp hela huggningen. jag menar att lägger han vägarna fel och slarvar med sortering och högläggning så tar det jävligt mycke tid för skotaren att skota virket. Följderna blir att det blir dyrt för markägaren å skotaren blir långt efter skördaren. så de e viktigt att både skotar- skördarföraren är skickliga!!

   TS
Användarvisningsbild

Från det ena till det andra

Skogsluffarn  
#10604 jag har gått å grunat lite på en sak som gör att jag inte kan somna skönt på nättera...

Säg att jag skall göra en röjning åt en markägare, jag vill ha ut 200 kr att "leva" på. Hur gör man då beräkningen för hur mycket man skall fakturera?

En del som jag har pratat med säger att man skall ta beloppet som man vill han ut och "leva"på multiplicarat med 1,5.
Alltså om jag vill ga ut 200kr så skall jag fakturera 300 kr, stämmer detta?

E de något som vet detta bättre än mig? Hur gör man?

Användarvisningsbild

Re: Från det ena till det andra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10606
Skogsluffarn skrev:jag har gått å grunat lite på en sak som gör att jag inte kan somna skönt på nättera...

Säg att jag skall göra en röjning åt en markägare, jag vill ha ut 200 kr att "leva" på. Hur gör man då beräkningen för hur mycket man skall fakturera?

En del som jag har pratat med säger att man skall ta beloppet som man vill han ut och "leva"på multiplicarat med 1,5.
Alltså om jag vill ga ut 200kr så skall jag fakturera 300 kr, stämmer detta?

E de något som vet detta bättre än mig? Hur gör man?


Om du med "leva på" avser en nettolön efter skatt och sociala avgifter m.m., (d.v.s. den del av lönen som kan gå till dina privata levnadskostnader), så bör det snarast vara dubbla nettolönen som ska faktureras (+ moms). Dessutom bör du räkna med kostnader för underhåll och drivning för röjsåg, skyddsutrustning och eventuell milersättning. Så ska du ha 200 kr/timme till ditt privata konto, så får du snarare fakturera bortåt 450 kr/timme + moms och ev. milersättning. Då får du röja jäkligt snabbt och effektivt om du ska vara lönsam för kunden! :D
/Niklas

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10612 Om man räknar med en normal arbetstid om 8 tim/dag vilket gör ungefär 167 tim/månad så blir 200/tim 33400/månad efter skatt!!! En rejält hög lön som vem som helst blir avis på. Med den kostnaden lönar det sig nog för markägaren att göra jobbet själv även om han inte är så snabb. Såna timkostnader för en privatperson slås nog bara av bilverkstäder och advokater.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10615 En levnadsbar timlön före skatt är väl runt 120:-, vilket innebär ca 250-260:- plus moms som skall faktureras. Drar av några tior för maskinerna med mera.

Och det är väl vad en röjare får ut per timme.

Vill du ha 200:-/timme efter skatt, så blir det snarare 500-550:-/timme som du måste fakturera (statlig skatt, ni vet). .Och då får du nog byta bransch. Till min tex... :-)

Användarvisningsbild

Faktureringsbar arbetstid kontra verklig arbetstid

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10628 En sak som dock glöms bort är skillnaden mellan verklig arbetstid i ett företag och den fakturerbara arbetstiden. Detta är två helt olika saker som dessvärre lätt blandas ihop när det diskuteras löner kontra timtaxor.

Om en skogsägare anlitar en firma för t.ex. skogsröjning, så förväntar sig skogsägaren att firman har sina röjsågar i ordning, har klingorna väl slipade och givetvis har blick (läs erfarenhet) för att lämna kvar rätt träd och så vidare. Ibland kan det kanske krävas vissa tilläggsutbildning som t.ex. grönt kort, säkerhet på väg/järnväg elbehörighet etc, som både tar tid och kostar pengar. Ofta måste dessa kurser förnyas ungefär vart femte år!

En röjsåg bör ju givevis servas var dag, vilket tar sin rundliga tid. En röjsåg kan ju också behöva lämnas in för större översyn etc, var på man kanske blir utan såg i en vecka (om man inte har reservsåg i ordning förstås). Denna tid och dessa kostnader är givetvis inte debiterbara för den firma som sköter röjningen, utan får täckas av taxan för den debiterbara tiden, d.v.s. den tid som verkligen går åt till effektiv skogsröjning. Däremot är denna tid lönegrundande för en anstäld.

Dessutom tillkommer avbräck för sjukdom, vård av sjukt barn etc, som företagaren själv får fixa försäkringar för.

Summa sumarum så blir den debiterbara tiden betydligt lägre än den faktiska arbetstiden, vilket många inte tänker på. Om man totalt jobbar 8 timmar om dagen som egen företagare, är kanske bara 4-5 timmar debiterbar. Resten av tiden går åt till absolut nödvändiga men inte debiterbara saker, t.ex. underhåll, utbildning bokföring etc.

/Niklas

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10629 helt rätt, som egen företagare jobbar du sällan mindre än 12 h på dag.. ..
av egen erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Faktureringsbar arbetstid kontra verklig arbetstid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10638
Niking skrev:Summa sumarum så blir den debiterbara tiden betydligt lägre än den faktiska arbetstiden, vilket många inte tänker på. Om man totalt jobbar 8 timmar om dagen som egen företagare, är kanske bara 4-5 timmar debiterbar. Resten av tiden går åt till absolut nödvändiga men inte debiterbara saker, t.ex. underhåll, utbildning bokföring etc.

/Niklas


Håller med att mitt resonemang var väl förenklat, men att anlita en företagare som bara klarar att ha 50 - 60% av arbetstiden som effektiv och debiterbar känns inte rätt. Jämför t.ex. med reglerna för 90-konton: för att vara kvalificerad som en tillräckligt effektiv organisation måste mer än 75% av omsättningen (= insamlade medel) gå till det ändamål verksamheten omfattar, bara max 25% får gå till administration och icke effektiv verksamhet.

Avatar Fallback
Rockit  
#11484 Tänkte bara tillläga lite om mina erfarenheter, de kanske hjälper?

Jag har kört skotare för ett år sedan för 112:-/h + 3:-/h för skift + fri firmabil jag körde bara ett par månader eftersom jag inte höll måttet enligt honom, jag är dock benägen att hålla med nu efteråt.

Direkt efter de startade jag eget som entreprenör, jag började hos en bonde å plogade åt honom för 260kr/h + moms samt en vinterjour på 20.000:- + moms. Vintern vart dålig å jag fick inte ihop mer än 200 timmar så de vart jobbigt, sen kom sandsopningen å då körde vi 300 timmar på 1 1/2 månad, efter de har jag gjort lite olika saker, bla. kantklippning mellan 200-300 timmar i månaden, samt balat energikross för 240kr/h nattetid.

Vart jag vill komma med detta är att innom maskinbranchen har jag märkt att de ligger nästan som standard runt 250:-+ för f-skattare, men om man ska rycka in på korta körningar så har jag tagit ut mellan 300-320kr/h+ men då får man som sagt inte många timmar

utgifter jag har då är att jag får stå för dom mil jag kör, jag får stå för egna försäkringar som är rätt billiga ändå, men jag har extra tilllägg på manuell huggning å den är dyr... (har dock inte blivit några jobb åt de hållet)

Nu har jag gått å investerat i en MB Trac 800 traktor med monterad kran samt skivhugg flis aggregat. Jag håller på att renovera den... Men när den kommer ut på körning blir priset annorlunde eftersom de ni skrev om tidigare, rep kostnader, investeringar, försäkringar, utbildningar, diesel etc.

Jag har även fått betala för mina egna utbildningar, så som arbete på väg (nu mer säkerhet på väg) samt hjullastar bevis...

hoppas de hjälper lite
MVH
Christoffer Manners

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11500
Rockit skrev:Tänkte bara tillläga lite om mina erfarenheter, de kanske hjälper?

Jag har kört skotare för ett år sedan för 112:-/h + 3:-/h för skift + fri firmabil jag körde bara ett par månader eftersom jag inte höll måttet enligt honom, jag är dock benägen att hålla med nu efteråt.

Direkt efter de startade jag eget som entreprenör, jag började hos en bonde å plogade åt honom för 260kr/h + moms samt en vinterjour på 20.000:- + moms. Vintern vart dålig å jag fick inte ihop mer än 200 timmar så de vart jobbigt, sen kom sandsopningen å då körde vi 300 timmar på 1 1/2 månad, efter de har jag gjort lite olika saker, bla. kantklippning mellan 200-300 timmar i månaden, samt balat energikross för 240kr/h nattetid.

Vart jag vill komma med detta är att innom maskinbranchen har jag märkt att de ligger nästan som standard runt 250:-+ för f-skattare, men om man ska rycka in på korta körningar så har jag tagit ut mellan 300-320kr/h+ men då får man som sagt inte många timmar

utgifter jag har då är att jag får stå för dom mil jag kör, jag får stå för egna försäkringar som är rätt billiga ändå, men jag har extra tilllägg på manuell huggning å den är dyr... (har dock inte blivit några jobb åt de hållet)

Nu har jag gått å investerat i en MB Trac 800 traktor med monterad kran samt skivhugg flis aggregat. Jag håller på att renovera den... Men när den kommer ut på körning blir priset annorlunde eftersom de ni skrev om tidigare, rep kostnader, investeringar, försäkringar, utbildningar, diesel etc.

Jag har även fått betala för mina egna utbildningar, så som arbete på väg (nu mer säkerhet på väg) samt hjullastar bevis...

hoppas de hjälper lite
MVH
Christoffer Manners


Får man fråga vad det är för hugg som du håller på att renovera?,,, "Bruks/Iggesunds/Edsby/annan"?, och vad renoverar du?.

Avatar Fallback
Rockit  
#11627 hmm, ärligt talat, har ingen aning om vad för tillverkare det är på huggen, ska kolla upp de imorgon. De jag renoverar är mest på traktorn samt återgärdar alla hydralläckor. Byter all el samt renoverat upp joystickarna (vilket inte alls var så svårt som alla hävdat) EHC 35 spakar, Dala hydralic tar 8000 st för renoverad spakar (host)... samt allmänt små fix... typ täta taket :D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11628 Jag har haft turen att få dessa/kommer få möjlighet o ta dessa i skolan

Truckkort
Hjullastare
Traktor
Terrängskoter
Hjälp med körkorts teori för bil
Skotarkurs/"grönt kort"

Ska ta motorsågskörkort/en när jag blir 18 och får råd

Har även gått kurser i

svets
motorsåg
röjning
första hjälpen
m.m

Undrar vad jag kommer kunna jobba med sen? har 2år kvar nu
och just nu vill jag jobba med park/fastighetss skötsel

Drömjobbet vore trädfällning på tomter och vindfällen
Men det är alldeles för riskfyllt och sen är jag inte så duktig på vindfällen och träd på tomter

Lönen baseras den på erfarenhet enbart eller är det även på hur mycket man kan och "får" köra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).