Skördare

pris/timme på förare

46 inlägg 47062 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10492 det går inte att jamföra pris med en snickare som ska ha stå för verktyg.
kör man som F-skattare så är det nog ganka rimligt.. tyvär är det aldeles för dåliga löner i skogen om man ska gå efter avtal..

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10494 Inte för att jag är så insatt i ämnet mer än jämförelser.

Om vi säger så att går du till frisören så kan du inte få en "vit"klippning utan att frisören tar minst 275:- kr av dig. Allt där under är svarta pengar.

Som skördeförare skall du alltså se till två saker.
Äger du maskinen eller inte?
Hur har du tänkt ta ut lönen? I form av ren skattad lön eller ta ut en lägre lön men köra med traktamente?
Hur höga omkostnader har du? Hur mycket av "kval" vill du ha varje månad? Kvar att leva på efter hyra, mat m.m är betalt.

SÄg att du vill ta ut en en månads lön på ca 20' efter skatt o klart, då skall du flrst köra in 32% skatt, 8% försäkring, ca 4% rese & mat kostnad
2% revisonskostnad om du inte gör det själv? 4% i adminstrativa kostnader. 10 % sjuk & semesterersättning, Sociala avgifter & arbetsgivaravgift med 32,9% ...
OBS !!!! dessa siffrona utgår från bruttolönen....

Du kan ju även räkna på att för att driva ett företag så skall du i genomsnitt omsätta ca 1,3 miljoner per anställd & år.

Jag skulle tro på att exkluderat maskin o bränsle kostnader så hamnar du på fakturerat belopp ca 400 kr i timmen.

Faskien har inte södra eller skogssällskapet uppgifter på detta?

skall kolla runt lite..

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10496 kommer du och vill jobba som F-skattare för 400 kr i timmen då får du inte många jobb.. skulle aldrig gå ihopsig för ägaren om du skulle ha den timpeningen i tex en gallrings maskin som inte omsäter mer än kanske 700kr/h

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10497 nä 400 kr är kanske mycket att ta för at tbara komma o sätta sig. men vad skulle du ge?

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10498 jag skulle vilja att lönerna kom upp i mer skäliga nivåer och att etreprenörena i sin tur fick bättre betalt. för det är ganska stort ansvar och hög kompentens som behövs i dagens skogsbruk.. men tyvär tro jag att 300 kr/h som f skattare det är nog ganka ovanligt det ligger nog tyvär lägre än så.. ca 250 kanske.. fast ingen regel utan undantag

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10500 Vad ligger månadslönen på för en anställd förare, 20.000:- före skatt?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10503 borde väl bli ca 27'?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10510 Är en normal förarlön 27.000:-? I så fall tror jag det är dags att byta bransch...

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10533 Nej den är inte på 27´...
En skördar förare ligger nog mellan 115-140/h. Skotarförare 100-120/h
Som anställd
F-skatt beror ju lite på om man har bil eller inte men runt 210-230kr/h

Avatar Fallback
Ingvar  
#10542 Det där är ju en fråga som kommer upp titt som tätt på olika forum, och jag frågar mig alltid varför jag som maskinägare skulle betala mer än max250 kr/timme till nån med F-skatt, mer än möjligenvid ett kortare tillfälle vid t.ex sjukdom. Om en timlön ligger på ca 130 kr så blir det ju inte mer än 200 kr inklusive arbetsgivaravgifter och semesterersättning, och då är det ju alltså betydligt billigare att anställa. Man kan ju faktiskt anställa på viss tid om man är osäker på framtiden.
Man kan ju sen inte jämföra med såna som t.ex kommer med traktor och press och kör, där har dom ju räntor på ett maskinkapital på väl en miljon, bränslekostnader, och sin egen lön som det ska räcka till. Som enbart förare har du ju inget sånt att ta hänsyn till.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10544
Ingvar skrev:Det där är ju en fråga som kommer upp titt som tätt på olika forum, och jag frågar mig alltid varför jag som maskinägare skulle betala mer än max250 kr/timme till nån med F-skatt, mer än möjligenvid ett kortare tillfälle vid t.ex sjukdom. Om en timlön ligger på ca 130 kr så blir det ju inte mer än 200 kr inklusive arbetsgivaravgifter och semesterersättning, och då är det ju alltså betydligt billigare att anställa. Man kan ju faktiskt anställa på viss tid om man är osäker på framtiden.
Man kan ju sen inte jämföra med såna som t.ex kommer med traktor och press och kör, där har dom ju räntor på ett maskinkapital på väl en miljon, bränslekostnader, och sin egen lön som det ska räcka till. Som enbart förare har du ju inget sånt att ta hänsyn till.


Det där va bra håller helt med! Det ända är ju om man betalar för bilen eller om det är milpeng som gäller som gör att det skulle bli lite mer.
För 130/h är helt klart en godkänd skogsmaskinförar lön

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10545 sant sant. det enda som är med anställda.... är att få in rätt folk..

Jag har anställt folk till vårt företag. Och ja med handen på hjärtat så har jag vid ett tillfälle gjort fel. Och jäklar förbaskat sthil-skit vad svårt det var att bli av med henne. gött att det fins post-avdelningar säger jag bara.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10548
Ingvar skrev:Det där är ju en fråga som kommer upp titt som tätt på olika forum, och jag frågar mig alltid varför jag som maskinägare skulle betala mer än max250 kr/timme till nån med F-skatt, mer än möjligenvid ett kortare tillfälle vid t.ex sjukdom. Om en timlön ligger på ca 130 kr så blir det ju inte mer än 200 kr inklusive arbetsgivaravgifter och semesterersättning, och då är det ju alltså betydligt billigare att anställa. Man kan ju faktiskt anställa på viss tid om man är osäker på framtiden.
Man kan ju sen inte jämföra med såna som t.ex kommer med traktor och press och kör, där har dom ju räntor på ett maskinkapital på väl en miljon, bränslekostnader, och sin egen lön som det ska räcka till. Som enbart förare har du ju inget sånt att ta hänsyn till.


Oj,oj Ingvar, hoppas du inte tänkt driva företag med anställda och kalkylerat på under 200:-/arbetad timme i personalkostnad. Då har du en otrevlig överaskning att se fram mot..

Vet du t.ex att du får batala full sem.ers om en anställd varit sjuk mindre än 6mån/år?
Att heltid sällan är 40tim/vecka? Metall är väl nere i ca 36-37.

Det finns en anledning till att många företag inte anställer i onödan.På vissa företag har facket lyckats förbjuda bemanningsföretag för att inte personalen skall minskas och ersättas av inhyrd o lättsparkad personal man ej har arbetsgivaransvar för.

/Nisse

Avatar Fallback
Ingvar  
#10551 Jodå..jag har haft 3 anställda så jag vet lite vad det handlar om, visst är det tufft, men nu hade vi ju 50-lappen upp till 250 och spela med också,och så mycket kostar inte en anställd. Det kan ju knappast vara nån tillfällighet att väldigt många av dom som kommer från t.ex Manpower blir fast anställda på dom företagen där dom varit inhyrda.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10552 det företaget jag jobbar på är vi ca 13 anstälda plus chefen o hans fru som sitter på kontoret.. vi som kör sködare har samma timpening so skotarförana.. finns ju både för och nackdelar med de

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).